• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11951
+
-

دولت 3500تن گوجه‌فرنگی مازاد خرید

احتمال کاهش قیمت و دپوی هندوانه در مناطق جنوبی کشور وجود دارد

بازار
دولت 3500تن گوجه‌فرنگی مازاد خرید

علی ابراهیمی|خبرنگار:

افت شدید قیمت و دپوی برخی انواع سبزی و صیفی در مناطق گرمسیری جنوب کشور در حالی است که نرخ این محصولات در بازار مصرف همچنان بالا مانده است. 152هزار هکتار از اراضی کشور با تولید سالانه 6میلیون‌و13 هزار تن به کشت محصول گوجه‌فرنگی اختصاص دارد که سهم استان هرمزگان از این میزان سطح زیرکشت 14هزار هکتار است.

 این استان با تولید سالانه 440هزار تن گوجه‌فرنگی رتبه سوم تولید این محصول در کشور را به ‌خود اختصاص داده که بخش زیادی از گوجه‌فرنگی تولیدی این استان مربوط به میناب و مناطق اطراف آن است. محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل استان هرمزگان نقش به‌سزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل پاییز و زمستان هر سال دارد. با این روند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از اتخاذ تدابیری برای خرید محصولات تولیدی مازاد از قبیل گوجه‌فرنگی، هندوانه، سیب زمینی و پیاز و... با افزایش تولید و کاهش شدید قیمت‌ها خبر داده و تأکید می‌کنند: خرید توافقی گوجه‌فرنگی تولیدی مازاد کشاورزان تا پایان فروردین‌ماه امسال ادامه می‌یابد. با وجود این طی هفته جاری خبرهایی مبنی بر اعتراض کشاورزان در برخی مناطق جنوبی کشور مانند جیرفت نسبت به کاهش قیمت گوجه‌فرنگی به هر کیلوگرم 300تومان و مقرون به صرفه نبودن برداشت و حمل‌ونقل این محصول منتشر شد. این در حالی است که گوجه‌فرنگی به نرخ 2500 الی 3500 تومان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران به مشتریان عرضه می‌شود.

رعایت نشدن الگوی کشت و رشد تولید

وزارت جهاد کشاورزی در حالی از تدوین و ارائه الگوی کشت محصولات کشاورزی به کشاورزان به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور خبر می‌دهد که هر ساله شاهد افزایش تولید، دپو و کاهش قیمت برخی محصولات و یا کمبود و گرانی شدید برخی محصولات دیگر در بازار مصرف هستیم. سناریویی که در روزهای پایانی سال گذشته با افزایش قیمت پیاز و سیب‌زمینی و افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی باز هم تکرار شد و به‌دلیل افزایش تولید و عرضه گوجه‌فرنگی، کشاورزان میناب بندرعباس بخشی از تولید خود را در حاشیه جاده‌های مواصلاتی این استان رها کردند.

با وجود این احتمال تکرار آن در مورد برخی محصولات جالیزی مانند هندوانه در ماه‌های آینده به‌دلیل افزایش سطح زیرکشت، رشد تولید و بازارهای صادراتی محدود این محصول وجود دارد. در واقع کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت برخی محصولات جالیزی، سبزی و صیفی در یک سال موجب می‌شود تا کشاورزان برای کسب سود بیشتر در سال بعد سطح زیرکشت اینگونه محصولات را به‌ازای کاهش میزان کشت اقلامی که با افت قیمت مواجه بوده، افزایش دهند.

امسال نیز به‌دلیل شرایط مساعد تولید گوجه‌فرنگی (نبود سرمای شدید و شایع نشدن آفات و...) میزان برداشت این محصول از مناطق جنوبی کشور افزایش یافته و خبرهایی مبنی بر کاهش شدید قیمت این اقلام و خرید محصول تولیدی مازاد به نرخ توافقی کشاورزان و مسئولان سازمان تعاون روستایی اعلام شده است.

تنوع بخشی به بازارهای صادراتی

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای بررسی وضعیت تولید و بازار محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان در جیرفت امروز (پنجشنبه) راهی این شهرستان می‌شود گفت: رعایت نشدن الگوی کشت توسط کشاورزان، شرایط اقلیمی و نبود سرمازدگی موجب افزایش میزان تولید گوجه‌فرنگی در مناطق جنوبی کشور مانند جیرفت و میناب شده و با رشد تولید، قیمت این محصول در این مناطق به‌شدت کاهش یافته است.

حسین اصغری، با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید بازارهای صادراتی اینگونه محصولات کشاورزی را در کشورهایی مانند عراق به سایر کشورهای منطقه گسترش دهیم، افزود: علاوه بر آن باید توجه کرد که منطقه جیرفت در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای دارای مشکلاتی به‌مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور است. همچنین باید بررسی شود که تولید گوجه‌فرنگی مازاد چه میزان و کاهش قیمت‌ها تا چه حد ناشی از کیفیت محصول تولید بوده است. با وجود این وی از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای خرید گوجه‌فرنگی مازاد تولیدی کشاورزان با نرخ توافقی در ماه‌های پایانی سال گذشته خبر داد و افزود: مقرر شده سازمان تعاون روستایی براساس قیمت‌هایی که در توافق با کشاورزان تعیین می‌شود، نسبت به خرید محصول مازاد اقدام کند و این سازمان نیز قبل از عید برای خرید محصول گوجه‌فرنگی مازاد در مناطق جنوبی کشور اعلام آمادگی کرده است.

خرید توافقی گوجه‌فرنگی تا پایان فروردین

دیروز مدیر جهاد کشاورزی میناب از خرید توافقی حدود 3500تن گوجه‌فرنگی مازاد تولیدی کشاورزان میناب برای حمایت از بهره‌برداران از ابتدای فروردین‌ماه جاری تاکنون و درقالب طرح حمایتی از گوجه‌کاران این شهرستان خبر داده و به ایرنا گفت: طرح «خرید حمایتی گوجه‌فرنگی» در این شهرستان از قرار هر کیلوگرم 370تومان و با همکاری سازمان تعاون روستایی تا پایان فروردین‌ماه جاری درحال انجام است. محمد سالاری با بیان اینکه بیشترین مقدارگوجه‌فرنگی از کشاورزان بخش توکهور - هشتبندی خریداری شده است، گفت: از این میزان 2700تن آن به بخش هشتبندی و نزدیک به 800تن نیز به دهستان کریان از توابع این شهرستان اختصاص دارد و گوجه‌فرنگی خریداری شده به مقصد یکی از کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی در استان اصفهان حمل می‌شود.

   احتمال گرانی بیشتر گوشت قرمز با افزایش خروج دام زنده

نوسان قیمت فرآورده‌های پروتئینی با افزایش قیمت گوشت قرمز و سیر نزولی قیمت مرغ و تخم مرغ ادامه دارد. قیمت گوشت مرغ که در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی از مرز 9هزار تومان عبور کرده بود، سیر نزولی به‌خود گرفته و به هرکیلو 7هزار و 500تا 8هزار تومان کاهش یافته است. همچنین به‌رغم قطع واردات تخم مرغ از ترکیه، به‌دلیل بازگشت برخی مرغداری‌های تخم‌گذار به چرخه تولید و افزایش عرضه تخم مرغ تولید داخل قیمت این فرآورده در سراشیبی کاهش قرار گرفته و به شانه‌ای 12تا 14هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در بازار گوشت قرمز سیر صعودی قیمت‌ها تداوم یافته و فعالان صنفی از احتمال افزایش بیشتر قیمت این فرآورده خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی شقه بدون دنبه به هر کیلوگرم 47تا 48هزار تومان در سطح خرده فروشی بازار خبر داد و در مورد تأثیر تک نرخی شدن ارز بر قیمت این فرآورده گفت: امیدوار هستیم چنین اتفاقی رخ دهد چرا که آنچه بیشتر در این زمینه تأثیر دارد افزایش خروج دام از کشور با تغییرات ارزی است. به گزارش همشهری، علی اصغر ملکی از افزایش احتمالی بیشتر قیمت انواع گوشت قرمز خبرداد و افزود: روز سه‌شنبه با مسئولان وزارت جهادکشاورزی در این زمینه صحبت و این مسئله را به آنان اطلاع‌رسانی کردم؛ چرا که ما ماه مبارک رمضان را نیز پیش رو داریم و باید این مسئله را کنترل کنیم تا در آن ایام دچار مشکل نشویم. وی درباره اینکه خروج دام از کشور به‌صورت قاچاق یا قانونی انجام می‌شود، افزود: قاچاق که جای خود را دارد اما ما شنیده‌ایم بخشی از خروج دام زنده از کشور با مجوزهای ارائه شده صورت می‌گیرد که اگر به این مسئله رسیدگی نشود طی هفته آینده باز هم با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار مواجه خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید