• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11932
+
-

جنگ لفظی ایران و عربستان بالا گرفت

همزمان با اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ درباره حمله به سوریه مقامات سعودی هم اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرده‌اند که وزارت خارجه ایران مثل 2هفته اخیر جواب تندگویی سعودی‌ها را تندتر داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات ضدایرانی ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی در سفر به فرانسه، گفت: کسانی که نام خود و کشورشان را در لیست متجاوزان و جنایتکاران منطقه ثبت کرده‌اند و در ردیف دیکتاتورهای متجاوز و جنایتکاری چون صدام قرار گرفته‌اند، باید بدانند که با طرح توهمات و ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه ایران، نمی‌توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که کشورها و ملت‌های منطقه و همه آنانی که تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را رصد می‌کنند و بدان آگاهی دارند، نقش عربستان سعودی را در تولید، ترویج و تسلیح افراط‌گرایان خشونت‌طلب و تروریست که در ادوار مختلف و با عناوین مختلف همچون القاعده و داعش و گروه‌های مشابه، جنایات و فجایع انسانی بی‌شماری در برخی از کشورهای همسایه، منطقه و جهان مرتکب شده‌اند، فراموش نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه که هفته گذشته به ولیعهد سعودی هشدار داده بود عربستان در اندازه‌ای نیست که علیه ایران اقدامی انجام دهد، اظهار داشت: حکام کنونی عربستان خود را در کنار رژیم صهیونیستی تبدیل به نماد تجاوز و جنایت در خاورمیانه کرده‌اند و بیش از پیش با دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه، به بی‌ثباتی و معضلات و مصایب منطقه می‌افزایند.

به گزارش وزارت خارجه ایران، قاسمی گفت: امیدواریم مقامات فرانسوی در گفت‌وگوهای خود با مقامات سعودی، آموخته‌ها و عبرت‌های برجای مانده از سرنوشت متجاوزین و دیکتاتورهای پیشین منطقه را به مهمانان خود یادآور شده باشند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که چند هفته‌ای می‌شود زیر سایه اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره تحولات بین‌المللی قرار گرفته است در جریان سفر به پاریس علیه ایران مطالبی بیان کرد و گفت: من بر این باورم فرانسه، انگلیس و آلمان توافق دارند که برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وی در ادامه مدعی شد: 2دیدگاه در خاورمیانه وجود دارد؛ یک دیدگاه همراه با نور است که شما می‌خواهید کشورتان را اصلاح کنید و دیدگاه دیگر تاریکی است که در آن تفرقه‌افکنی و حمایت از تروریسم وجود دارد و این الگوی ایران است.

تکرار اتهامات ماکرون علیه ایران

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در کنفرانس خبری مشترک با ولیعهد سعودی در پاریس بار دیگر ادعای خود علیه دکترین دفاعی ایران را تکرار کرد و با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: باید برجام با برنامه برای بعد از سال۲۰۲۵ و با کار کردن درباره موشک‌های بالستیک تکمیل شود. من امیدوارم و خواستار آن هستم که سازوکار جدیدی راه‌اندازی و تحریم‌های دیگری در ارتباط با این فعالیت اعمال شود.

اظهارات همزمان مقامات فرانسوی، سعودی و آمریکایی علیه ایران در حالی است که مقامات آمریکایی با ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی موضوع حمله به سوریه را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر در پی حمله روز یکشنبه به فرودگاه تی‌۴ استان حمص در سوریه دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند که گفته می‌شود 7نفر از مستشاران ایرانی نیز در این حمله هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

هیچ طرفی مسئولیت حمله هوایی به سوریه را بر عهده نگرفته اما ایران، روسیه و سوریه انگشت اتهام را به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته‌اند.
آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در حضور خبرنگاران گفته بود: ما به هر بهایی باشد اجازه حضور پایدار ایران در سوریه را نمی‌دهیم. اینکه ایران برای حضور ثابت نظامی در سوریه اجازه یابد، به این معنی است که بپذیریم ایران ما را خفه کند.

اخیرا با جدی‌تر شدن احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، برخی رسانه‌ها مدعی شدند، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و همه بستگانش این کشور را ترک کرده و به تهران رفته‌اند اما یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: این گزارش‌ها کاملا اشتباه هستند.

ادعای خروج اسد از کشور در حالی است که خبرگزاری سانا سوریه گزارش داد که علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در دمشق با برخی مقامات سوری ازجمله ولید‌المعلم دیدار و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه و ملت این کشور تأکید کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید