• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119265
+
-

یک شام اقتصادی در یلدای سال سخت


یلدا از خاطره‌انگیزترین شب‌های سال برای ایرانی‌هاست؛ برو و بیا و گستردگی عید را ندارد اما دورهمی‌های قشنگی دارد که به لطف یکی دو دقیقه طولانی بودنش گویی که به همه مجوز می‌دهد برای شب زنده داری. امسال به‌دلیل محدودیت‌های کرونا حال و هوای این شب مثل دیگر شب‌های این سال سخت کمی متفاوت است اما شاید بشود با ترفندهایی این شب خاص را خاص‌تر کرد. شب چله بیشتر به خوراکی‌هایش معروف است و اصلا یلدا شب خوراکی‌هاست؛ آجیل و باسلوق و انار و هندوانه جزء لاینفک این شب محسوب می‌شوند اما همه اینها تنقلاتند. یک شام خاص و اقتصادی شاید ایده خوبی برای یلدای امسال باشد، حتی اگر بار اولی باشد که امتحانش می‌کنید. در این مطلب سعی کردیم چند غذای مرتبط با شب یلدا را پیشنهاد کنیم که بعضی از آنها البته کمی گران در‌می‌آید ولی بعضی دیگر بسیار اقتصادی هستند.

فسنجان
فسنجان رابطه محکمی با شب یلدا دارد. انار و گردو مهم‌ترین اجزای آن هستند که هردو از معروف‌ترین خوراکی‌های یلدایی هم محسوب می‌شوند اما بر کسی پوشیده نیست که فسنجان غذای گرانی است. این خورش را هم می‌شود با مرغ تهیه کرد و هم با گوشت اما قیمت‌های امروز بازار نشان می‌دهد این غذا چندان اقتصادی نیست. گوشت کیلویی 120هزار تومان، مرغ (تنظیم بازار) کیلویی 24هزار تومان و مغز گردو که لااقل 500گرم برای این غذا لازم است، کیلویی 250هزار تومان. تهیه خورش فسنجان برای 4نفر در اقتصادی‌ترین شرایط با 300گرم گوشت چرخ کرده 185هزار تومان و با 300گرم سینه مرغ تنظیم بازاری 140هزار تومان هزینه برمی‌دارد. شاید بهتر باشد به سراغ گزینه‌های دیگر برویم.

اناربیج شمالی‌ها
این خورشت یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی‌هاست. اناربیج یا انار آویج یکی از خورشت‌های خوشمزه شمالی است که در تهیه آن از گردو، رب انار، آب انار و سبزی محلی استفاده می‌شود. ظاهر و مواد خورشت اناربیج شباهت زیادی به فسنجان دارد و تفاوت اصلی آن استفاده از سبزی در اناربیج است که طعم خیلی خوب و رنگ زیبایی به خورشت اضافه می‌کند. به همین‌خاطر است که به آن خورشت سبزی فسنجان هم گفته می‌شود. این غذا هم گردو دارد اما کمی از فسنجان کم هزینه‌تر است. دیگر مواد لازم برای تهیه آن مرغ، سبزی (تره، جعفری، گشنیز و نعنا)، رب انار و سیر است. برای 200گرم گردو 50هزار تومان، برای 300 تا400گرم مرغ دست‌کم 12هزار تومان، برای یک کیلو سبزی بین 5 تا 7هزار تومان و برای یک شیشه رب انار 25هزار تومان باید بپردازید تازه اگر سیر را از قبل داشته باشید وگرنه سیر را هم باید حداقل کیلویی 25هزار تومان بخرید. هزینه تهیه این خورشت برای 4نفر دست‌کم 100هزار تومان درمی‌آید.

مرغ با سس انار
برای تهیه این غذا تقریبا به چیز زیادی جز مرغ و رب انار نیاز ندارید. بقیه مواد لازم چیزهایی است که معمولا در تمام آشپزخانه‌ها پیدا می‌شود. افزودنی‌ها هم سلیقه‌ای است و کم‌هزینه. برای یک خانواده 4نفره دست‌کم به یک سینه کامل مرغ نیاز است تا به هرکسی لااقل 50تا60گرم مرغ برسد. مقدار مرغ به این دلیل مهم است که این غذا خورشت نیست و مخلفاتی جز خود مرغ ندارد. مرغ را اگر با قیمت مناسب تهیه کرده باشید فقط یک شیشه رب انار می‌خواهید و تمام. این شام اقتصادی را می‌توان با کمتر از 50هزار تومان تهیه کرد.

انارپلوی شیرازی 
انارپلوی شیرازی یکی از غذاهای مجلسی شهر شیراز است، که به‌دلیل داشتن انار که از نمادهای یلداست، یک غذای کاملا یلدایی محسوب می‌شود. در این غذای خوشمزه از مرغ استفاده می‌شود اما می‌توان با گوشت هم این پلو را تهیه کرد. برای پختن انارپلو برای 4نفر، 3پیمانه برنج، دست‌کم یک سینه مرغ کامل، زعفران دم کرده، کمی خلال پسته و یک پیمانه انار دانه شده لازم دارید. عمده هزینه این غذا مربوط به مرغ و برنج است. هر کیلو برنج ایرانی 30 تا 35هزار تومان هزینه دارد ولی چون قیمت برنج را در دیگر غذاها محاسبه نکردیم اینجا هم از آن فاکتور می‌گیریم. هرکیلو انار در میوه فروشی‌ها بالای 20هزار تومان است و قیمت هر عدد انار متوسط حدود 4 تا 5هزار تومان می‌شود. برای مرغ همان 24هزار تومان کف قیمت بازار را درنظرمی‌گیریم اما هر بسته 100گرمی خلال پسته 50 تا 60هزار تومان قیمت دارد. با فرض اینکه زعفران را از قبل در خانه داشته باشید تهیه این غذا برای شما دست‌کم 75هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

آش انار
آش انار مخصوص شب یلدا یکی از غذاهایی است که اگر تا به حال نخورده باشید هم بهتر است یک‌بار امتحانش کنید. تفاوتی که‌آش انار با بقیه آش‌ها دارد این است که در دستور تهیه آش انار از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. آش انار شیرازی، آش انار شمالی وآش انار یزدی دستور پخت یکسان و مشابهی دارند و در هرسه گوشت استفاده می‌شود اما نکته اینجاست که به راحتی می‌شود گوشت را از دستور تهیه آن حذف کرد، چه به‌دلیل اینکه خیلی‌ها با مزه گوشت در‌آش مشکل دارند و چه برای کم کردن هزینه‌ها. برنج، لپه، انار دانه شده و سبزی‌آش همه‌‌چیزی است که برای پخت این‌آش بدون گوشت نیاز دارید. البته اینجا انار مورد نیاز خیلی بیشتر است و دست‌کم 8عدد انار درشت باید داشته باشید. انار هر کیلو 20هزار تومان و 8عدد آن حدود 30 تا 35هزار تومان می‌شود. قیمت هر کیلو لپه هم 35هزار تومان است که البته فقط حدود 100گرم لازم دارید. با احتساب قیمت سبزی‌آش و بدون محاسبه برنج، تهیه این غذا برای شما 45هزار تومان هزینه برمی‌دارد. شاید با توجه به سرمای این روزها و شب‌ها، ‌آش هم انتخاب خوبی برای این شب خاص باشد مخصوصا اینکه ظاهرا اقتصادی‌ترین گزینه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید