• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119244
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJyqZ
+
-

بازگشت بورس به مدار رشد

شاخص کل بورس تهران بعد از یک هفته نزول دیروز 2/2درصد رشد کرد

بورس
بازگشت بورس به مدار رشد

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران بعد از یک هفته نزول و افتی نزدیک به 94هزار واحد در مبادلات دیروز دوباره رشد کرد. این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که نزول 8درصدی شاخص کل بورس تهران موجی از نگرانی را در تالار شیشه‌ای ایجاد کرده بود. اما رشد روز گذشته شاخص کل بورس تهران بار دیگر امید را به تالار شیشه‌ای برگرداند.
در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 2.23درصد رشد به محدوده یک میلیون و 444هزارو 887واحد رسید. با این میزان رشد بیش از 157هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به 7055هزار میلیارد تومان رسید. سهامداران دیروز همچنین 17هزارو 349میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند که این میزان در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه 47درصد کاهش نشان می‌داد.
 تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که چنانچه شاخص از محدوده مقاومت یک میلیون 600هزار واحد عبور کند این احتمال که بتواند تا پایان سال از سقف قبلی هم عبور کند وجود دارد.
همایون دارابی یک کارشناس بازار سرمایه درباره عواملی که در آینده بورس نقش دارند گفت: بالا رفتن نرخ سود بانکی توسط دولت، قیمت‌گذاری خودرو و عدم‌شفافیت بین روابط وزارت نفت با پالایشگاه‌ها سه عاملی بودند که باعث ریزش بازار شدند. با رفع این سه عامل در کنار اصلاح عمیق بازار شرایط برای صعودی مصمم‌تر در روند بازار فراهم می‌شود. او ادامه داد: همواره فعالیت‌های غیرمؤثر مثل خرید و فروش دلار، سکه، زمین، مسکن یا خودرو در انتخاب سرمایه‌گذاران وجود دارد. اما چنانچه بخواهیم اقتصاد مؤثری داشته باشیم باید تولید در اولویت باشد. اما چون دولت به سیاست کنترل تورمی بازگشته به بازار فشار وارد شده است.
او تأکید کرد: در دوره نزول، قیمت سهام شرکت‌های بزرگ با اصلاح زیادی مواجه شده و اکنون ارزنده‌اند. این نمادها در حال بازیابی برای آغاز حرکت بعدی هستند و شاهد اقبال معامله گران به سهامی هستیم که دورنمای تحلیلی یکساله تا دو ساله آنها مثبت است.
نوید خاندوزی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه در فصل زمستان غالبا فرصت‌های مثبت پیش روی بازار بیشتر از تهدیدهاست، گفت: در هفته‌های اخیر چند اتفاق خوب در بازار رخ داده است. نخستین اتفاق مثبت کاهش ریسک سیاسی و اتفاق مثبت بعدی نیز ثبات نسبی ارز است که برای بازار سرمایه بسیار مهم است. خاندوزی ادامه داد: با تثبیت نرخ ارز، بازار تحلیل‌پذیرتر شده و با کاهش ریسک‌های سیاسی ثبات ارزی را شاهد بودیم. او موضوع بعدی را رشد بازارهای جهانی دانست و گفت: شرایط مساعد بازارهای جهانی اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است؛ چراکه در آمد بیش از ۵۵ درصد از صنایع بازار سهام وابسته به فروش مواد خام (کامودیتی‌)است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته آخر اینکه قیمت‌ها اصلاح و جذاب شده که این موضوع هم فرصت بسیار خوبی برای بازار است.
امیرعلی امیرباقری یک کارشناس دیگر بازارسرمایه هم به روند معاملات بورس در هفته جاری اشاره کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد در هفته جاری با توجه به خبرهای منتشر شده در زمینه افزایش سرمایه شرکت‌ها و جابه‌جا شدن قیمت‌ها در کانال حمایتی، بازار به‌صورت معقول و منطقی به روند معاملات خود ادامه دهد و شاهد شکل‌گیری نسبی تقاضا در بازار باشیم، هر چند ممکن است در کلیت بازار فشار عرضه هم وجود داشته باشد. او با بیان اینکه بازار سرمایه به سبب ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و سبدهای متفاوت سرمایه‌گذاری همچنان گزینه معقول و منطقی برای سرمایه‌گذاری است، توضیح داد: شرکت‌ها به‌دلیل برخوردار بودن از دارایی‌، برای افرادی که به سرمایه‌گذاری نگاه دارایی‌محور دارند می‌تواند جذاب باشد؛ بنابراین بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت همچنان کانون توجه سرمایه‌گذاران خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید