• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119217
+
-

از انقلاب تا رحلت

چهره امامره یک دهه در پوسترهای سیاسی حضور داشت

گزارش ویژه
از انقلاب تا رحلت


 معراج قنبری

اوج طراحی پوسترهای سیاسی از سال‎‌‎های نزدیک به انقلاب آغاز شد و تا پایان جنگ و سپس رحلت امام‎‌‎خمینی‎‌‎ (ره) ادامه داشت. برخی پوسترها چنانچه در نوشته شماره پیشین به آن اشاره شد، از استانداردها و کیفیت بالای بصری برخوردار بودند. اما گروهی دیگر از آثار با قواعد طراحی پوسترهای سیاسی در جهان مدرن سازگاری نداشتند. بسیاری از طراحان تازه فارغ‎‌‎التحصیل شده بودند و آثار آنها در عجله طراحی می‎‌‎شد که نه موجب کسب آبرو برای انقلاب اسلامی و نه موجب ثبت در تاریخ طراحی گرافیک می‎‌‎شد. در این بین کامران افشارمهاجر در کتاب «تاریخ طراحی گرافیک ایران» به طراحانی اشاره دارد که آثار آنها از اجرای حرفه‎‌‎ای‎‌‎تر، کیفیت و بیان بصری متفاوتی بهره می‎‌‎برد. ابوالفضل عالی، مصطفی گودرزی، محمد خزائی، علی وزیریان، برادران شیشه‎‌‎گران، مسعود قندی، حسین صدری، ناصر پلنگی، حسین خسروجردی و... برخی از این طراحان هستند.
چهره شخصیت‎‌‎های برجسته انقلاب در طول آن سال‎‌‎ها دستخوش کار طراحان بود. چهره امام‎‌‎خمینی(ره) به‎‌‎عنوان رهبر انقلاب و مقدم‎‌‎تر از دیگر چهره‎‌‎ها، همیشه مورد توجه هنرمندان متعهد و انقلابی بود. مرتضی گودرزی در کتاب «گرافیک انقلاب» می‎‌‎نویسد:«در طول حیات امام، آثار فراوانی در حوزه گرافیک، تصویر او را در خود جای می‎‌‎دادند؛ هرچند برخی از آنها به‎‌‎شدت شتاب‎‌‎زده و خام‌دستانه بود. اما پس از رحلت این رهبر بزرگ و استثنایی، هنرمندان انقلاب باز هم به انگیزه دیگری - ابراز عشق و علاقه مجدد به او، همراهی با مردم و ابراز احساسات نهانی که فقط برای خود هنرمند قابل درک بود- به خلق آثاری روی آوردند که این بار لطیف‎‌‎تر، عاطفی‎‌‎تر و مملو از احساسات بود. برخی با استفاده از تکنیک‎‌‎های نقاشی، برخی با بهره‎‌‎گیری از تمهیدات گرافیکی و هنرمندانی با نگاه شاعرانه عارفانه و رویکردی شرقی - ایرانی آثاری را آفریدند که محور آنها چهره امام(ره) بود». 
در بررسی‎‌‎ها و پژوهش در این زمینه تعداد پوسترهای پیش از رحلت امام(ره)، بسیار بیشتر از پوسترهای پس از رحلت است. حمید جباری‎‌‎راد (پژوهشگر و مدرس دانشگاه) در این‎‌‎باره می‎‌‎گوید:«به ‎‌‎علت شوک بزرگی که این واقعه روی طراحان انقلابی گذاشته بود، در همان روزهای اولیه، موفق به طراحی پوسترهای درخور و باکیفیت نشدند. یا اینکه طراحی شده و در دسترس نیست و دیده نشده است. اما بررسی‎‌‎ها مشخص می‎‌‎کند که تا مراسم چهلم خیلی نمونه‎‌‎هایی کمی طراحی شده است. بیشتر کارهای با ساختار و کیفیت گرافیکی، برای مدتی بعد و سالگردها و مراسم بزرگداشت و نمایشگاه‎‌‎های هنری و... طراحی شدند. در همان روزها و ماه‎‌‎های اولیه درگذشت امام(ره)، نمایشگاه‎‌‎های هنری و غیرهنری مختلفی در تهران و شهرستان‎‌‎ها، مرتبط با این رویداد، برگزار شد. بخشی از این برنامه‎‌‎ها را سازمان‎‌‎های دولتی برگزار کردند و بخش دیگری را مردم سر و سامان دادند. اما از پوسترهای این برنامه‎‌‎ها نیز من نمونه‎‌‎های چندانی ندیدم چرا که شاید گردآوری و مدون نشده باشد. در عکس‎‌‎ها و فیلم‎‌‎هایی که از درگذشت امام (ره) در همان روزهای تشییع باقی‎‌‎مانده، نمونه پوسترهای طراحی شده توسط طراحان حرفه‎‌‎ای به‎‌‎ چشم نمی‎‌‎خورد و بیشتر کارها، عکس‎‌‎ها و تیترهای ساده‎‌‎ای هستند و در دسته پوستر به مفهوم گرافیکی تعریف نمی‎‌‎شوند». 
در این بین پوستر «عروج» طراحی شده توسط مصطفی گودرزی در سال1368، پوستر «پابه‌‎‌‎پای باران» طراحی شده توسط ابوالفضل عالی برای نمایشگاه عکس «روایت مصور وداع جانسوز امت با امام» در سال1368 و پوستری با بهره‎‌‎گیری از ترکیب چهره امام(ره) و نقاشی‎‌‎خط طراحی شده توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، از دیگر نمونه‎‌‎ها شاخص‎‌‎تر هستند.
دو کتاب «10سال با طراحان گرافیک انقلاب اسلامی» به‎‌‎کوشش ابوالفضل عالی و «گرافیک انقلاب» نوشته مرتضی گودرزی مهم‎‌‎ترین منابع قابل ارجاع در این مقوله‎‌‎اند. پوسترهای این نوشته از آرشیو شخصی نگارنده و حمید جباری‎‌‎راد  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :