• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119089
+
-

بازگشت آرامش به بازارها

بازار سهام دیروز 2نیمه متفاوت داشت

روز چهارشنبه بازار سهام که دیروز و بعد از 2روز افت سنگین در ابتدای صبح دوباره با صف‌های سنگین فروش سهام مواجه شده بود، در آخر وقت معاملات متعادل و از صف‌های فروش سهام کاسته شد. همزمان با بازگشت تعادل به بورس، قیمت دلار هم دیروز دوباره به کانال 25هزار تومان نزول کرد.
به‌گزارش همشهری، در مبادلات روز شنبه و یکشنبه با عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی بزرگ مواجه بودیم و سهامداران حقیقی و کوچک هم از روز دوشنبه با دیدن چنین وضعی واردگود رقابت برای فروش سهامشان شدند. این رویه موجب شد شاخص کل بورس تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با نزول‌های سنگینی مواجه شود و ظرف دو روز نزدیک به 7درصد افت کند که بی‌سابقه‌ترین نزول از ابتدای پاییز تاکنون بود. 
این گزارش حاکی از آن است که؛ از روز دوشنبه بازارگردان‌های بزرگ وارد عمل شدند و در روز دوشنبه و سه‌شنبه جمعا بیش از 5هزار میلیارد تومان از سهام عرضه شده را خریدند. با وجود خرید این میزان سهام توسط بازارگردان‌ها از حجم صف‌های فروش سهام کاسته نشد و دامنه این نزول به مبادلات دیروز کشیده شد. به‌نظر می‌رسد برخی از بازارگردان‌ها هنوز با قواعد اصلی بازارگردانی آشنا نیستند.
آنچه دیروز گذشت
بازار سهام دیروز 2نیمه متفاوت داشت. در ابتدای صبح صف‌های سنگین فروش تشکیل شد. تقریبا هیچ خریداری در بازار پیدا نمی‌شد به‌طوری که قیمت سهام نزدیک به 90درصد از شرکت‌های بورس در حال نزول بود اما از میانه معاملات در ساعت 10تا11 صبح جریان عرضه و تقاضا تغییر کرد و با کاهش صف‌های فروش سهام از التهاب بازار کاسته شد. 
در مبادلات دیروز و در ابتدای صبح، شاخص کل بورس تهران بیش از 28هزار واحد کاهش یافت و صف‌های فروش هر لحظه در حال افزایش بود، اما در ادامه التهاب بازارکاهش یافت و صف‌های فروش سهام برچیده شد. با کاهش حجم عرضه و فشار فروش در سهام شرکت‌ها، فروشندگان هم رفته رفته عقب نشینی کردند و و شاخص بورس در نهایت نیمی از عقب نشینی که در ابتدای صبح انجام شده بود را جبران کرد و با 14هزارو868واحد نزول به‌کار خود پایان داد.
 با وجود نزول شاخص کل بورس تهران، دیروز بیش از 193درصد به ارزش روزانه معاملات بورس اضافه شد و جمع کل ارزش معاملات بازار سهام به 33هزار میلیارد تومان رسید این در حالی است که در مبادلات روز شنبه سهامداران 11هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده بودند، که کمترین سطح معاملات از 20آبان‌ماه بود. علت افزایش 3برابری ارزش معاملات در دادوستد‌های دیروز از بین رفتن ریسک‌های سیستماتیک بود و این موضوع امیدواری برای بازگشت شاخص به مدار رشد را از روز شنبه هفته بعد بیشتر کرد.

بازگشت دلار به زیر 26هزار تومان
دیروز همچنین شیب نمودار قیمت دلاردوباره نزولی شد و قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد دوباره به کانال 25هزار تومان بازگشت. صرافی بانک ملی هم دیروز قیمت هردلار آمریکا را ارزان‌تر و قیمت فروش را در محدوده 25هزارو800تومان تنظیم کرد. در بازار متشکل ارزی هم قیمت هر دلار آمریکا 25هزارو300تومان دادوستد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید