• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119027
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWXR7
+
-

در نخستین شب یلدای کرونایی و ممنوعیت دورهمی فامیلی، سراغ پادکست‌های قصه می‌رویم

داستان‌ها به ضیافت گوش‌ها

داستان‌ها به ضیافت گوش‌ها


عیسی محمدی

شب یلدا از راه رسیده است و نشانه‌ها جانی تازه گرفته‌اند. شب یلدا، نشانه دورهمی است، نشانه قصه، نشانه لبخند و رؤیا و نشانه امنیت در حضور خانواده؛ در جهانی که در حال خالی شدن از رابطه‌های انسانی و خانوادگی است. اما امسال یلدای متفاوتی داریم؛ آمار ترسناک بیماران و فوتی‌های کرونا کمتر و کمتر شده و نباید اجازه بدهیم که این هیولای بی‌تفاوتی، دوباره سر بلند کند. بهداشتی‌ها توصیه کرده‌اند که خیلی خیلی مراقب دورهمی‌های شب یلدا باشیم؛ چرا که همین دورهمی‌های گسترده حتی کم جمعیت، می‌تواند کار را دوباره خراب کند. اما این هشدار، به‌معنای عدم‌برگزاری شب یلدا نیست. می‌توانیم در همان خانواده کوچک سه، چهار نفره خودمان چنین جشنی داشته باشیم؛ هندوانه بخوریم، آجیل میل کنیم، قصه گوش بسپاریم و دل به امنیت حضور در کانون خانواده بدهیم. حالا که زمان یلدای کرونایی آمده است، این شما و این هم چند تا پادکستی که می‌توانند قصه‌هایی را تقدیم شما کنند و در این شب بلند، بی‌قصه نمانید.

  پادکست چنل‌بی
داستان‌های واقعی

یکی از معروف‌ترین پادکست‌های زبان فارسی را می‌توان همین مورد دانست. در تابستان 1394 بود که کارش را شروع کرد. چنل‌بی با اسم علی بندری گره خورده است، هرچند که بعدها تبدیل به تیمی کامل شدند و کارهای بهتر و کامل‌تری را تولید کردند. اما نکته این پادکست‌ها، آن است که در اینجا، با داستان‌هایی واقعی روبه‌رو هستیم. در واقع علی بندری سروقت گزارش‌های ناب خارجی رفته، آنها را از رسانه‌ها استخراج می‌کند. سپس بعد از برگردان فارسی، شروع به خواندن‌شان می‌کند. گزارش‌ها هم غالباً موارد خاصی را شامل می‌شوند که کمی حتی باور کردن‌شان سخت است و حس می‌کنیم که داستان‌واره‌اند. شاید سبکی شبیه رئالیسم جادویی مارکز؛ ولی واقعی‌تر و باورپذیرتر. به همین دلیل توصیه می‌کنند که این پادکست‌ها را بزرگ‌ترها گوش بسپرند، چرا که شاید هضم آن برای نوجوانان و کودکان سخت باشد. نام ابتدایی این پادکست‌ها کانال بی‌بود که حالا شهره به چنل‌بی است.

  داستان‌های ایران‌صدا
رمان‌های صوتی

این همه کانال رادیویی داریم که همه‌شان هم کلی پادکست و برنامه‌های شبیه آن تولید می‌کنند. اما ما به شما قطعاً پیشنهاد می‌کنیم که به رادیو صدا، رادیوی اینترنتی صداوسیما بروید و از بخش‌های کتاب‌های گویای آن استفاده کنید. در این بخش، کتاب‌ها و رمان‌های مطرح جهان با گویندگی گویندگان مطرح در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید به‌راحتی آنها را دنبال کنید. با توجه به اینکه این کتاب‌های گویا چند قسمتی هستند، می‌توانید موقع رانندگی یا موقع خواب و... گوش بسپارید و حس مطالعه دنباله‌دار یک رمان را هم تجربه کنید. جالب اینکه شکل و شمایلی نمایشی هم به این کتاب‌ها داده شده که گوش‌سپاری‌شان را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند. هر کتاب گویایی خلاصه‌ای از رمانی که به این منظور انتخاب شده را ارائه می‌کند تا با ذهنیت کامل‌تری از آن سود ببرید. آثار تولستوی و شکسپیر و جان اشتاین بک و حتی کتاب‌های ایرانی هم در این بخش قابل شنیدار است.

  پادکست رادیو عجایب
عجایب‌نامه صوتی

در این پادکست هم با داستان‌های واقعی آشنا می‌شوید، البته داستان‌هایی برای شما انتخاب شده که باور کردن‌شان کمی سخت است و حسابی شما را با خودش درگیر می‌کند. شاید بخشی از این داستان‌های واقعی جنایی هم باشند، اما برای کسانی که می‌خواهند خودشان را سرگرم کنند، گزینه مناسبی است. گاهی وقت‌ها پادکست به وقایع تاریخی، البته نه وقایع تاریخی دور، هم می‌پردازد تا سرچشمه برخی اتفاقات و گره‌ها را کشف کند. به همین دلیل، با پادکست‌هایی روبه‌رو هستید که هم گره‌های داستانی دارند، هم اطلاعات شما را می‌توانند زیاد کنند. ممکن است در این پادکست شما با داستان هتلی روبه‌رو شوید که چند نفری در آن ساکن هستند. اما یک نفر از این چند تن، خودش یا دیگری را کشته و همین داستان را برای شما مهیج‌تر کند یا مثلاً گوینده پادکست سروقت تاریخچه جادوگری برود و یا مثلاً بازخوانی داستان خانواده عجیب منسون که داستانی پلیسی و جنایی محسوب می‌شود.

  پادکست رادیو دیو
داستان یک دیو

این یکی هم اسم عجیبی دارد، البته خودش که به عجیبی اسمش نیست. در واقع سازندگان پادکست در سال1393 و در یک پیاده‌روی طولانی در جنگل‌های مازندران بود که به چنین ایده‌ای رسیده‌اند. آنها در ذهن‌شان چرخید که پشت هر درخت و زیر هر سنگ و ته هر دریاچه، دیوی پنهان شده است تا قصه‌اش را برای شما تعریف کند. در این پادکست‌ها شما با موضوعاتی جالب از دنیای موسیقی و ادبیات روبه‌رو می‌شوید که سعی می‌کند به‌صورت روایی، آن را برایتان نقل کند. جدا از موارد داستان‌گونه، این پادکست‌ها گاهی به موارد جدی هم می‌پردازند که می‌تواند برای شما اپیزودهایی آموزنده را هم در پی داشته باشد. مثل اینکه چرا باید زندگی کنیم و دلواپسی‌های زندگی کردن را تجربه کنیم. همچنین با اپیزودهایی دیگر مانند به بهشت می‌ماند هورامان، رقصی برای آرژانتین، امیدوارم حالت خوب باشد، یونان و صدف‌های لای موهایش، سوار بر قطار راجستان و... روبه‌رو هستیم.

  پادکست رادیو چهرازی
در محضر دیوانگان

«جمشید، اگه پاییز این قدی که تو میگی خوبه، چرا ما هر سال روز اول پاییز دلمون خالی می‌شه؟ همه به این زرد و نارنجی نگاه می‌کنن حال‌شون جا ‌می‌آید، چرا ما بلد نیستیم؟ چرا پاییز هیشکی برنمی‌گرده؟...» داریم از پادکست‌های رادیو چهرازی صحبت می‌کنیم؛ پادکست‌هایی که لوکیشن آن در یک آسایشگاه روانی به اسم چهرازی است با شخصیت‌هایی که هر کدام‌شان شروع می‌کنند به تعریف کردن قصه‌ای یا اینکه هر کدام‌شان نقشی را عهده‌دار می‌شوند تا داستان کلی و طنز ماجرا به پیش برود. پادکست‌های چهرازی در اسفند‌ماه 1391 شکل گرفت و تا امسال هم ادامه دارد، هرچند که شاید مثل پادکست‌های دیگر چندان فراوان تولید نشده باشد، اما گره‌های داستانی و کلیت ماجرا، همه را می‌تواند به‌دنبال خودش بکشاند. به‌راحتی می‌توانید حتی قسمت‌های پیشین را هم گوش بسپارید و لذتش را ببرید. این پادکست‌ها دنبال‌کنندگان زیادی هم دارد که نشان می‌دهد چقدر خوب جا افتاده.

  پادکست راوکست
داستان تاریخ

تاریخ به‌خودی خودش یک داستان بلند یا رمان بلند است، با کلی اتفاقات ریزی که داخلش افتاده و می‌افتد. یعنی امکان ندارد شما مثلاً بخواهید جنگ جهانی دوم را بخوانید، ولی نیاز نداشته باشید عقب‌تر بروید تا ببینید که بین دو جنگ جهانی اول و دوم چه اتفاقاتی افتاده که نتیجه‌اش این جنگ خانمان‌سوز شده. برای بررسی آن هم باید به جنگ جهانی اول بروید. همینطور باید عقب‌عقب راه بروید تا به دوردست‌ها سفر کنید. حالا رادیو راوکست، برای شما قطعه‌هایی شنیدنی از تاریخ را کنار گذاشته است تا به‌صورت روایی و جذاب، تقدیم‌تان کند. البته خوانش کتاب‌های تاریخی حجیم، از حوصله همه خارج است. اما این پادکست، درست مثل همین خسرو معتضد‌ خودمان که با زبان ساده و خودمانی و جذاب می‌خواهد تاریخ را به خوردمان بدهد، تاریخ را برایمان روایت می‌کند. ماجراهایی چون قصه کشتی تایتانیک یا مرگ سیاه یا جنگ‌های صلیبی و... را می‌توانید از این طریق بشنوید و لذت ببرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید