• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119022
+
-

سرآشپز این هفته، ۵دستور‌پخت برای شب‌چله شما پیشنهاد می‌دهد

یلدای خوشمزه

یلدای خوشمزه


سحر  غفوری 

پاییز به واپسین روزهای خود نزدیک می‌شود و حال و هوای یلدا و این شب خاطره‌انگیز کم‌کم مهمان خانه‌هایمان می‌شود اما شیوع ویروس کرونا امسال یلدای متفاوتی برای ما رقم خواهد‌زد؛ یلدایی که جای دورهمی فامیل، دوست و آشنا باید برای حفظ جان خود و عزیزانمان در خانه بمانیم و با اعضای خانواده این شب خاطره‌انگیز را سحر کنیم. اما نگران نباشید قرار است در این صفحه با راهنمایی یک بانوی سرآشپز، برپایی سفره یلدای متفاوت و زیبایی را به شما آموزش دهیم. مریم پیرنیا گرچه دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی است اما علاقه او از کودکی به آشپزی مسیر زندگی‌‌اش را تغییر داده‌است. این بانوی ۳۷ساله در کنار آشپزی تخصصی، شیرینی‌پزی را به‌صورت پیشرفته و در کلاس‌ها و دوره‌های بین‌المللی ادامه داده‌است. او این روزها با وجود مشغله‌های زیاد مادرانه‌‌اش، هنوز هم به پخت‌وپز و کشف مزه‌های جدید مشتاق است. در ادامه با ۵دستور ویژه او برای زیباتر شدن سفره شب یلدا همراه باشید.

دسر لیوانی ژله انار

درست کردن انواع ژله انار و دسر‌های رنگارنگ به یکی از جذاب‌ترین سنت‌های ما در شب یلدا تبدیل شده‌است. ترکیبی از طعم‌ها و رنگ‌ها که با چاشنی خلاقیت هر سال ظاهری متفاوت به‌خود می‌گیرند و اعضای خانواده را شگفت‌زده می‌کنند. در ادامه طرز تهیه ژله انار متفاوتی را می‌خوانید.

مواد لازم
  پودر‌ژله انار: یک ‌بسته
  شیر:  ۲لیوان
  شکر: سه‌چهارم لیوان
  پودر‌ژلاتین: ۲ قاشق
  تخم‌شربتی: ۲ قاشق
  وانیل: به مقدار لازم

طرز تهیه
در ابتدا پودر‌ژله انار را با یک‌و‌نیم لیوان آب‌جوش  مخلوط کرده و به خوبی هم می‌زنیم. سپس مایع آماده شده را داخل لیوان‌ها ریخته و به ‌مدت یک‌ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا سفت شود. در ادامه پودر ژلاتین را با نصف لیوان آب سرد حل کرده تا مایعی یکدست و شفاف حاصل شود. سپس شیر، شکر و وانیل را جداگانه در ظرفی ریخته و روی حرارت می‌گذاریم تا شکر حل‌شود. دقت کنید که به هیچ عنوان مواد و شکر نجوشند و فقط حل شوند. سپس مخلوط ژلاتین را به شیر افزوده و مخلوط می‌کنیم. در آخر هم تخم‌شربتی را که از قبل با آب‌جوش مخلوط کرده‌‌ایم تا باز‌شود، اضافه می‌کنیم و تمام مواد را روی لایه اول ریخته و به‌مدت ۵ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا خوب ببندد. ترکیب بالا و پایین قرار دادن این مواد سلیقه‌ای است.

باسلوق انار

باسلوق یکی از شیرینی‌های قدیمی و پایه ثابت یلداهای ایرانیان بوده است. این شیرینی برای کودکان جایگزین بهتر و سالم‌تری برای پاستیل است و همچنین سالمندان نیز راحت‌تر و بهتر می‌توانند این شیرینی خوشمزه را مصرف کنند.

مواد لازم
  آب‌انار: یک‌پیمانه
  پودر‌ ژلاتین: یک‌ قاشق چای‌خوری
  نشاسته گل: ۵۰گرم
  پودر نارگیل: ۲پیمانه
  گلاب و شکر (هرکدام): یک‌دوم‌پیمانه
  روغن‌مایع: یک قاشق چای‌خوری
  دانه انار: یک‌چهارم پیمانه
  رنگ خوراکی: به مقدار کافی

طرز تهیه
در ابتدا آب انار را به همراه نشاسته در کاسه‌‌ای ریخته و با همزن به خوبی هم بزنید تا به شکلی یکنواخت برسد. سپس در صورت علاقه کمی رنگ قرمز خوراکی افزوده و گلاب را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. در مرحله بعد شکر را هم اضافه کرده و مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و دائما هم بزنید تا گلوله نشود. بعد از غلیظ شدن از روی حرارت بردارید. پودر ژلاتین را به همراه دو قاشق سوپ خوری آب انار مخلوط کرده و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید و به‌صورت پیوسته هم بزنید تا پودر ژلاتین در آب انار به خوبی حل شود. بعد از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. ژلاتین را به مایه نشاسته اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. سینی فر را آماده کرده و کف آن کاغذ آلومینیوم پهن کنید. روی کاغذ را با پودر نارگیل پوشش دهید. به شکل لوله‌‌ای و مشابه رولت، مایع باسلوق را روی پودر‌نارگیل قرار‌دهید و سپس روی آن دانه‌های انار ریخته و فویل را دور‌تا‌دور باسلوق بپیچید. باسلوق را به‌مدت ۱ساعت در فریزر قرار‌دهید تا سفت شود و خودش را بگیرد بعد از این مدت آن را به‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار‌دهید. بعد از آماده‌شدن، باسلوق را از آلومینیوم جدا کرده و روی سطحی صاف با چاقو، از عرض برش دهید. همچنین می‌توانید برای تزئین بیشتر، از رب‌انار و دانه‌های‌انار استفاده کنید.

دسر موس انار

دسرها همیشه بهترین گزینه برای جشن‌ها و مهمانی‌ها بوده‌‌اند و غالبا پس از غذای اصلی سرو می‌شوند. در این دستور به دسر انار می‌پردازیم. موس انار یکی از جدیدترین و خوشمزه‌ترین دسرهای فرانسوی است که تهیه آن در خانه بسیار راحت و مناسب شب یلدا و دورهمی است. موس با کرم‌ها متفاوت است. موس انار از ژلاتین و خامه قنادی و ...  تشکیل شده‌است.

مواد لازم
  ژله‌انار: ۲بسته
  آب‌جوش و شیر (هرکدام): یک‌لیوان
  خامه‌قنادی: ۲۰۰گرم
  پنیر کم‌نمک: نصف یک بسته (۱۰۰ گرم)
  شکر: یک قاشق (دلخواه و قابل‌حذف)

طرز تهیه
در ابتدا 2بسته پودر ژله انار را به همراه یک لیوان آب‌جوش روی کتری قرار‌داده و هم می‌زنیم تا ذرات ژله کاملا حل شده و یکدست شود. سپس آن را کنار می‌گذاریم تا از حرارت بیفتد و در دمای محیط خنک شود. در این فاصله خامه قنادی را با دور تند همزن می‌زنیم تا به خوبی فرم گرفته و سفت شود. سپس پنیر را اضافه می‌کنیم و خوب با همزن می‌زنیم تا مخلوط شوند. سپس مایه ژله را به مواد اضافه کرده و هم می‌زنیم. در آخر نیز شیر را اضافه کرده و با همزن به خوبی مخلوط می‌کنیم. سپس قالب را چرب کرده و مواد را داخل آن می‌ریزیم و به‌مدت 3تا 5 ساعت داخل یخچال قرار‌می‌دهیم. پس از زمان تعیین‌شده قالب را از یخچال خارج کرده و با دانه‌های انار تزئین می‌کنیم.

کوکی کاسترد هندوانه

کوکی یک مدل شیرینی صاف و شیرین است که از مدل هندوانه آن برای شب یلدا استفاده می‌شود. کوکی هندوانه در واقع نوعی شوگر‌کوکی است که به شکل هندوانه تزئین می‌شود و برای مهمانی شب یلدا گزینه بسیار مناسبی است.

مواد لازم
  کره: ۳۰۰گرم
  پودر کاسترد: ۱۵۰گرم
  آرد: ۲۸۰گرم
  پودر قند: ۱۳۰ گرم
  وانیل: 1.4 قاشق چایخوری

طرز تهیه
ابتدا پودر کاسترد و آرد و پودر‌قند را 3بار الک کرده و با هم مخلوط کنید و سپس مخلوط کره را که به دمای محیط رسیده است به همراه وانیل به مواد خشک اضافه کنید و با دست به آرامی ورز‌دهید تا خمیر یکدستی به‌دست‌آید. البته قابل‌ذکر است که بیش از حد ورز‌ندهید تا به روغن بیفتد. سپس خمیر را به چند قسمت تقسیم کرده و هر 3رنگ مورد نظر در هندوانه را با آنها ترکیب کرده و قالب بزنید. سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه از قبل روشن کنید و بعد از گرم شدن خمیرهایی را که قالب زده بودید روی کاغذ روغنی‌ای که داخل سینی فر قرار داده و چرب کرده‌‌اید قرار دهید. این کوکی را باید به‌مدت ۱۵الی ۲۰دقیقه در فر بپزید تا ترد و طلایی شود.

کیک لبو

حیف است شب چله باشد و لبو را فراموش کنیم؛ لبویی که سرشار از مواد‌مغذی است و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. حالا این بار می‌خواهیم شب یلدا را با کیک لبویی تجربه کنیم. 

مواد لازم
  آرد: ۱پیمانه سرخالی
  تخم‌مرغ: ۲عدد متوسط
  لبوی پخته‌شده: نصف‌پیمانه
  آب‌لبو و شکر(هرکدام): 1.3پیمانه
  روغن‌مایع: 1.3 قاشق چای‌خوری
  وانیل و گردو (هرکدام): 1.4 قاشق چای‌خوری
  پوست لیمو‌ترش رنده‌شده: 1.2 قاشق چای‌خوری
  بیکینگ‌پودر: 3.4 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را به همراه شکر و وانیل هم زده تا کاملا حجیم شده و به رنگی نسبتا روشن برسد. سپس پوست لیمو و روغن را افزوده و هم می‌زنیم. در مرحله بعد آب‌لبو را کم‌کم اضافه می‌کنیم. هم می‌زنیم تا یکدست شود. سپس آرد و بیکینگ‌پودر را ۳مرتبه الک کرده و در چند مرتبه به‌صورت پیمانه‌‌ای اضافه می‌کنیم. بعد از ترکیب شدن کامل مواد، لبوی پخته و رنده شده را اضافه کرده و هم می‌زنیم. در این مرحله گردوی خرد شده را به همراه کمی لبوی پخته شده که به‌صورت نگینی خرد کرده‌‌ایم اضافه می‌کنیم. سپس مواد کیک را داخل قالبی که از قبل آن را چرب کرده‌‌ و روی آن کاغذ روغنی انداخته‌‌ایم، می‌ریزیم. قالب را داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰درجه و به‌مدت ۳۵ تا ۴۵دقیقه قرار‌می‌دهیم و بعد از اینکه کاملا پخته شد، اجازه می‌دهیم خنک شده و بعد از قالب درآورده و کنار می‌گذاریم تا کاملا در دمای محیط خنک شود. همچنین برای تهیه کردن سس مخصوص کیک لبو یک پیمانه آب‌لبو را با یک قاشق غذاخوری شکر و ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت داخل تابه ریخته و کاملا هم می‌زنیم تا نشاسته حل شود. فراموش نکنید که باید دائم مایع سس را هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد و پس از غلیظ شدن اجازه دهید کمی در دما خنک شده و سپس روی کیک بریزید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید