• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118974
+
-

جوابیه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به 2 گزارش همشهری

اداره آب منطقه‌ای استان اصفهان به 2 گزارش همشهری که در هفته های گذشته منتشر شده واکنش نشان داده است.این شرکت در واکنش به گزارش همشهری  درباره اجرای پروژه انتقال آب بهشت‌آباد نوشته است: نخستین گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی طرح انتقال آب بهشت آباد پس از تصویب در کمیته‌های فنی وزارت نیرو در سال 1387به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارسال گردید. هدف از انتقال آب طرح بهشت آباد تنها و تنها برای جبران کمبود بخشی از آب شرب استان اصفهان است. در اجرای این طرح به نیازهای حوضه‌های مبدا و مقصد پرداخته شده ؛ به‌نحوی که در حوضه مقصد تنها تامین آب شرب ملاک بررسی بوده ؛ درحالی‌که در حوضه مبدا علاوه بر تامین آب شرب به تأمین آب کشاورزی، اصلاح زیرساخت‌ها نیز پرداخته شده است.در ادامه این جوابیه آمده است: درگزارش  همشهری به برگزاری تجمعات تقلبی و تقلیل مسئله آب به موضوعات قومیتی و استانی اشاره شده است و نتیجه این اقدامات تغییر زمین بازی از حوزه محیط‌زیست به حوزه سیاست عنوان گردید. ضمن تأیید این موضوع لازم است نویسنده مقاله به تناقص‌گویی آگاه شود؛ زیرا براساس این تحلیل تجمعات، اعتراض‌ها و غیره در برخورد با این طرح، اساسا سیاسی است و نه زیست‌محیطی. اینکه از قول معاونت محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نقل قول تأیید نشده‌ای را اعلام نمایند، ظلمی بزرگ در حق ایشان و اتهام بزرگ‌تری به متولیان و مردم اصفهان است. آنان که حداقل دانش الفبای آب را بدانند، تأیید می‌نمایند که آب کالایی نیست که بتوان با احتکار آن کمبود ساختگی در جامعه ایجاد کرد؛ به همین دلیل وقتی‌ تنها منبع تامین آب ساکنان حوضه زاینده رود و شهرها و روستاهای خارج از این حوضه شامل شهرها و روستاهای استان یزد، شهرستان‌های نائین، اردستان، کاشان و غیره با جمعیتی بالغ بر 6میلیون نفر ذخیره آبی سد زاینده رود با حجم کل کمتر از 160میلیون مترمکعب باشد و برنامه توزیع سالانه آب خارج از استان و با حضور تمام ذینفعان شامل مدیران ارشد استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد با محوریت وزارت نیرو تنظیم می‌گردد، چگونه می‌توان آب را قطع کرد. آنان که گذرشان به اصفهان افتاده باشد، شرایط بحرانی تامین آب شرب این منطقه را لمس کرده‌اند. رودخانه زاینده رود خشک، کشاورزی حقابه‌دار به حالت نیمه تعطیل، صنایع در تهدید تعطیلی و محیط‌زیست منطقه در حسرت آب قرار دارند پس آب قطع شده کجا رفته است؟ نویسنده مقاله با زدن اتهام‌های ناروایی به وزارت نیرو مشخص است که یا به‌دنبال وسیع کردن زمین بازی سیاسی خود و یا از سر ناآگاهی اقدام به ذکر محرمانه نگه داشتن حقابه‌ها و یا بهره‌گیری از بی‌اطلاعی مردم در اجرای طرح‌ها نموده است. مگر وزارت نیرو به‌عنوان متولی آب کشور چه منفعتی از بی‌اطلاعی مردم برای اجرای این طرح‌ها می‌برد؟ جهت اطلاع در تصویب هر طرحی تأکید بر درنظر داشتن تقسیم منافع بین تمام ذینفعان با به حداقل رساندن آثار منفی زیست‌محیطی است.

توضیح همشهری:
روزنامه همشهری براساس رسالت حرفه‌ای خود، همواره موضوعات محیط‌زیستی به‌ویژه در حوزه آب را پیگیری می‌کند. گزارش مورد اشاره نیز بر همین اساس پیگیری و تهیه شد. آنچه در گزارش مورد اشاره اداره آب منطقه‌ای اصفهان آمده بود، نیز نقل قول از مسعود تجریشی، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست بود. بدیهی است همشهری پیگیری بیشتر موضوعات محیط‌زیستی به‌ویژه در حوزه آب را وظیفه خود می‌داند و در این مسیر آمادگی کامل برای درج نظرات و روشنگری‌های وزارت نیرو را نیز دارد.

پاسخ آب منطقه‌ای اصفهان به گــــزارش «انتـــقال آب بی‌ضابطه به اصفهان»
شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «انتقال آب بی‌ضابطه به اصفهان» جوابیه‌ای را به روزنامه همشهری ارسال کرد که متن کامل آن بدین شرح است:
«در پاسخ به مطالب درج شده در روزنامه همشهری مورخ 13/7/1399با موضوع انتقال بی‌ضابطه آب به اصفهان به‌استحضار می‌رساند: متعهد بودن یا نبودن کارفرمای کوهرنگ سه به تعهدات زیست‌محیطی موضوعی نیست که هر فردی بدون سند و مدرک در مورد آن اظهارنظر نماید و در این خصوص قضاوت سازمان محیط‌زیست ملاک عمل خواهد بود. جهت آگاهی افکار عمومی طرح کوهرنگ سه به‌منظور تامین کمبود آب شرب جمعیتی بالغ بر 6میلیون نفر ساکن در استان‌های اصفهان ویزد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. تامین آب مناطقی که مطابق اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی سالیان اخیر در شرایط بحرانی قرار گرفته است علاوه بر اصلی‌ترین مشکل جمعیت ساکن در این دو استان، هر عزیزی که در سال‌های اخیر به این مناطق و به‌خصوص اصفهان سفر کرده باشد آن را لمس نموده است.
تعهدات اشاره شده هرچند برخلاف کلیه طرح‌های عمرانی کشور بسیار گسترده‌تر از دامنه تأثیرات زیست‌محیطی این طرح است ولی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خود را مطابق زمانبندی این تعهدات (تعهدات حین اجرا و تعهدات پس از اجرا و دوران بهره برداری) متعهد به انجام آن دانسته و گزارش‌های دوره‌ای خود را در این خصوص به سازمان محیط‌زیست ارسال می‌نماید. به همین دلیل نیز مطابق کلیه طرح‌های عمرانی در حال اجرای کشور، تمدید مجوز زیست‌محیطی این طرح نیز صادر شد.
از طرفی همانگونه که انسان محور موضوعات زیست‌محیطی است و سازمان محیط‌زیست نیز مطابق این اصل مهم تصمیم‌گیری درخصوص تاثیر طرح‌ها را تعیین می‌نماید لذا مورد تهدید تعطیل شدن این طرح با بهانه‌های مختلف برخلاف اصول محیط‌زیستی بوده هرچند از سوی افرادی زیر پرچم دوستدار محیط‌زیست فعالیت می‌نمایند.اینکه طرح‌های انتقال آب به تزریق مورفین به جای جراحی تعبیر شده است یک حرف عوام پسندانه بوده و در مجامع علمی مطابق بررسی‌های مختلف فنی، زیست‌محیطی و غیره مزایا و معایب طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سپس تأیید و یا رد می‌گردد. اقدامی که در سراسر جهان با این دستورالعمل، طرح‌های انتقال آب بی‌شماری به مطالعه و اجرا رفته است و طرح کوهرنگ سه نیز به همین روش عمل شده است. از طرفی با این تعبیر هرگونه انتقال در هر زمینه‌ای از قبیل جابه‌جایی مردم، جابه‌جایی کالا و غیره تزریق مورفین است.
همچنین در این مقاله اشاره‌ای به بارگذاری بیش از توان حوضه آبریز زاینده رود در بالادست شده است که ضمن تأیید بهتر بود جراحی و سبک جراحی آن‌ نیز برای بهبود دائمی حوضه زاینده رود با توجه به پارامتر‌های موجود از قبیل جمعیت تحت پوشش و حقوق آب ارائه می‌شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید