• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118964
+
-

نزول 10میلیارد دلاری بورس

ارزش کل بازار سهام دیروز 259هزار میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار کاهش یافت

بورس
نزول 10میلیارد دلاری بورس

دیروز برای دومین روز متوالی شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین مواجه شد و با 3.8درصد افت معادل 10میلیارد دلار کاهش یافت. دیروز در عین حال ارزش روزانه معاملات با یک افت بسیار سنگین نزدیک به 50درصد نزول کرد و به سطوح قبل از 20آبان‌ماه بازگشت.
به گزارش همشهری، نزول 2روز گذشته، موجی از نگرانی را در میان سهامداران ایجاد کرده است این نزول‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که امیدواری‌ها برای تداوم رشد شاخص افزایش یافته بود. از 20مرداد که روند نزولی شاخص بورس شروع شده بود شاخص کل 40درصد افت کرد تا اینکه از 20آبان دوباره یک موج صعودی تازه آغاز شد؛ در این مدت شاخص بیش از 25درصد رشد کرد و امیدواری‌ها نسبت به تداوم روند صعودی شاخص افزایش یافت اما ظرف 2روز گذشته شاخص کل بورس تهران بیش از 6درصد افت کرد و بار دیگر موجی از ناامیدی فضای تالار شیشه‌ای را فرا گرفت. 
در مبادلات دیروز هم ارزش کل بازار سهام بیش از 259هزار میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار کاهش یافت و جمع کل ارزش بازار سهام(بورس و فرابورس) به 6959هزار میلیارد تومان معادل 268میلیارد دلار رسید. نکته قابل توجه در مبادلات دیروز کاهش شدید ارزش معاملات بود به‌طوری که در داد و ستد‌های روزگذشته ارزش روزانه معاملات نسبت به مبادلات روز دوشنبه 10هزار میلیارد تومان کاهش یافت و به 11هزارو 230میلیارد تومان رسید. 
این میزان معاملات هم سطح معاملاتی است که قبل از 20آبان‌ماه و در دوره نزول انجام می‌شد. کاهش 50درصدی ارزش معاملات اکنون این گمانه را تقویت کرده است که روند نزولی بازار سهام تداوم خواهد یافت اما اغلب کارشناسان نمی‌توانند دلایل بنیادی و اقتصادی محکمی برای تداوم روند نزولی شاخص ارائه کنند. به زعم اغلب تحلیلگران با توجه به کاهش ریسک‌های سیاسی، افزایش قیمت جهانی مواد خام در سطح جهان و تثبیت قیمت دلار دلیل بنیادی خاصی برای نزول بازار سهام وجود ندارد. با این حال به‌نظر می‌رسد نزول 2روز گذشته بازار سهام واکنشی به‌احتمال تصویب لوایح FATF بوده است. موضوعی که تاکنون هیچ کارشناسی به آن اشاره نکرده است.

اثر گمانه‌زنی‌های سیاسی
مصطفی امیدقائمی یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل روند نزولی بازار سهام توضیح می‌دهد: بورس به‌دلیل روند صعودی که اخیرا دست پیدا کرد و رونقی که وارد این بازار شد، طبیعی است که تا حدودی اصلاح و روند نزولی را تجربه کند اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که روند کلی بازار مثبت است و در وضعیت فعلی هیچ خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند. موضوعی که اکنون در بازار وجود دارد فضای ایجاد شده به‌دلیل تحریم‌ها و گمانه‌زنی‌ها نسبت به مشخص شدن آینده برجام درپی پیروزی بایدن است به همین دلیل فعالان بازار به‌دنبال تحلیل اثر این اتفاق در بازار سرمایه هستند.
امیدقائمی با اشاره به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس می‌گوید: در گذشته ریسک و خطر بسیار زیادی بازار را مورد تهدید قرار داده بود اما اکنون با توجه به وضع حاکم، ریسک موجود در بازار تا حدودی کاهش پیدا کرده است. سهامداران نباید انتظار داشته باشند عامل همه ریسک‌ها در بازار از بین برود. ممکن است برخی از مسائل باعث ایجاد نگرانی‌هایی در معاملات بازار شوند که وجود چنین مسائلی در بازار طبیعی است.
او به اقبال سهامداران نسبت به سهام شرکت‌های کوچک در بازار تأکید و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در بورس از چند روز گذشته به سمت سهم‌های کوچک رفته که دلیل آن مربوط به‌وجود اهرم‌های مثبت در سهام این شرکت‌هاست. با توجه به اینکه در کوتاه‌مدت می‌توانند بازدهی خوبی را در اختیار سهامداران قرار دهند بنابراین باعث پیشروی معاملات بازار به سمت این صنایع شده است. اکنون در مقطعی قرار داریم که حرفه‌ای‌ها در حال ورود دوباره به بازار سهام هستند این افراد قادر به شناسایی و انتخاب سهم‌هایی هستند که در کنار بالا بودن ریسک، سود خوبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. امید قائمی تصریح می‌کند: در این دوره باید افزایش سرمایه‌های حق تقدم و افزایش سرمایه از محل آورده را توسعه داد. همچنین از فضای به‌وجود آمده و ورود نقدینگی‌ها به بازار بهترین استفاده را برای توسعه بنگاه‌ها کرد. روند بازار برای روزهای آینده وابسته به اتفاق‌های پیش رو در بازار است اما به‌طور حتم بورس تا پایان سال به‌عنوان یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. به‌نظر می‌رسد بازار تا پایان سال با افت و خیز همراه باشد اما در کل روند آن مثبت خواهد بود.

مشکلی در بازار نیست
نیما آزادی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد دماسنج اقتصاد در حال دستکاری شدن است می‌گوید: در شرایط فعلی مشکلی در بازار نیست. قیمت‌های جهانی در حال رشد است و قیمت دلار هم در محدوده 24تا25هزار تومان تثبیت شده است همه اینها به‌معنای آن است که میزان سود شرکت‌ها افزایش و نسبت قیمت به درآمد(P/E) شرکت‌ها کاهش خوهد یافت.
او با بیان اینکه این روزها تمام می‌شود، در کانال شخصی‌اش می‌نویسد: اگر 2بند فوق در جهت منفی حرکت قوی نکنند ریزش‌های فعلی بازار سهام قطعا موقتی خواهد بود. مگر می‌شود در شرایط تورمی کنونی، قیمت محصولات یک شرکت در 3ماه اخیر 2برابر شده باشد و نسبت قیمت به درآمد تحلیلی(پیش‌نگر) به 5تا 6مرتبه رسیده باشد اما همچنان صف فروش برای سهام آن شرکت باقی بماند. به گفته او به‌نظر می‌رسد دماسنج اقتصاد در حال دستکاری شدن است، وگرنه ظاهر امر مشکلی ندارد.

تأثیر سهامداران حقوقی
ولید هلالات یک تحلیلگر بنیادی هم با بیان اینکه بازار سهام طی یک‌ماه اخیر همه مدل روندی را به نمایش گذاشت و واقعیت‌های جدیدی را نمایان کرد می‌گوید: پس از یک دوره سقوط، با وجود آنکه در یک دوره نقدینگی از بازار خارج شد اما در همان دوره سهامداران حقوقی با خرید 3هزار میلیارد تومان از سهام سرمایه‌گذاران حقیقی یک کف قیمت ایجاد کردند بنابراین این بحث که بازار خوب، بازاری است که سهامدار حقیقی از حقوقی می‌خرد، در این حالت نقض می‌شود. او می‌افزاید: به‌نظرکف قبلی شاخص بورس را حقوقی‌ها ساخته‌اند و حقیقی‌هایی که در نقطه نهایی ناامید بودند در پایین‌ترین قیمت، سهم را به حقوقی‌ها فروختند. حالا وقتی به 4هفته اخیر نگاه می‌کنیم عمدتا ارزش معاملات در سطح 19تا 20هزار میلیارد تومان بوده و میانگین هفتگی هم همین حوالی است.
او با بیان اینکه در هر هفته عمدتا نیمی از روزها ورود پول حقیقی و نیمی دیگر خروج پول داشته‌ایم تأکید می‌کند: با این حال در 2هفته نخست روند اخیر که از شاخص یک میلیون و 220هزار واحد آغاز شد، با یک ورود پول منطقی و نرمال بازار به راحتی صعودی می‌کرد، در هفته سوم شیب صعود کند شد و عمده بازده در شاخص هم‌وزن صورت گرفت، اما در مجموع 2هفته اخیر وقتی به قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بازار از گروه‌هایی با ارزش بازار بالا نگاه می‌کنیم، جمع بازده به صفر می‌رسد. هلالات ادامه می‌دهد: اصل جریان به این صورت است که بازار وقتی چند روز پول تزریق می‌کند، سهم می‌خرد و بازار بالا نمی‌رود، به این نتیجه می‌رسد که اگر بازار رشد نکند پس باید اصلاح کند و این تصمیم جمعی باعث قرمز شدن تابلو و صف‌های فروش اپیدمی‌وار می‌شود. در واقع حقوقی‌ها در 2هفته اخیر روی قیمت‌های خاصی در نمادهای بزرگ، هر صف خریدی را عرضه کردند و مانع از رشد شدند.

   برخورد با ۱۶۰ ناشر متخلف و عاملان ایجاد وحشت در بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی، از رسیدگی و محکومیت تعدادی از ناشران متخلف بازار سرمایه خبر داد. فرهاد دژپسند در حاشیه یکصدمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت:آنچه در مدیریت بازار سرمایه مثل «بازارگردانی» باید صورت پذیرد، انجام شد و با ناشرانی که تخلف کرده بودند، برخورد‌های لازم صورت گرفت. او با اعلام اینکه با حدود ۱۶۰ناشر متخلف بازار سرمایه، برخورد لازم صورت گرفت و آنها محکوم شدند، افزود: خوشبختانه بخش زیادی از این عده، در دوره تجدید نظر، رویه خود را اصلاح کردند و از آنها رفع حکم شد. دژپسند گفت: 3نوع محکومیت برای ناشران متخلف درنظر گرفته شد؛ عده‌ای جریمه شدند، عده‌ای «درج در پرونده» و عده‌ای هم به‌مدت 6ماه سلب صلاحیت مدیریت شدند. وزیر اقتصاد تأکید کرد: من همیشه گفته‌ام؛ بازار سرمایه حساس است و افرادی که بی‌محابا و بدون برخورداری از مبانی حقوقی و نظری اقدام به اظهارنظر در مورد بورس کرده و فعالان بازار سرمایه را دچار رعب و وحشت می‌کنند، قطعا روزی باید جوابگو باشند، زیرا بازار سرمایه، مطابق و براساس قانون، در حال فعالیت است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید