• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118832
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEZYK
+
-

فریاد سهم من است

رنگ‌باختن ارزش‎‌‎های انقلابی در شعرهای «از نخلستان تا خیابان» علیرضا قزوه جلوه می‎‌‎کند و او نماد شعر اعتراض در سال‎‌‎های پس از انقلاب می‎‌‎شود

شعر
فریاد سهم من است


مرتضی کاردر 
 
«روی گل می‎‌‎نشستم/ اگر حرمت گل‎‌‎ها را داشتند/ در لاک خود فرومی‎‌‎رفتم/ اگر ناخن‎‌‎های لاک‎‌‎زده/ صورت انقلاب را نمی‎‌‎خراشیدند/ حتی شاید به پارتی می‎‌‎رفتم/ اگر پارتی‌بازی نمی‎‌‎شد!». زمزمه‎‌‎های پایان جنگ تحمیلی شنیده می‎‌‎شود. جامعه در آستانه دگرگونی است. ارزش‎‌‎های سال‎‌‎های نخست انقلاب اسلامی دارند رنگ می‎‌‎بازند و تعارض‎‌‎ها بروز می‎‌‎کند. تفاوت جبهه و شهر بسیار است؛ تفاوت آرمان‎‌‎گرایان و مصلحت‎‌‎گرایان نیز. مظاهر زندگی امروز کم‎‌‎کم سربرآورده‎‌‎اند. نوعی زندگی اشرافی که در تعارض با آرمان‎‌‎های سال‎‌‎های نخست انقلاب مستضعفان است، کم‎‌‎کم رخ نشان می‎‌‎دهد. شاعر، هوشمندانه پیام‎‌‎ها و نشانه‎‌‎های تغییر را دریافت کرده و قدری پیشگویانه آنها را به شعر آورده است. همه شعرهای آزاد بلند از نخلستان تا خیابان محصول بیان تفاوت‎‌‎ها و تناقض‎‌‎هاست.«مولا ویلا نداشت/ معاویه کاخ سبز داشت/ پیامبر به شکمش سنگ می‎‌‎بست/ امام سیب‌زمینی می‎‌‎خورد/ البته به شما توهین نشود/ بعضی برای جنگ شعار می‎‌‎دهند/ و خودشان از جاده شمال به جبهه می‎‌‎روند».
علیرضا قزوه از شاعران نسل دوم شاعران انقلاب اسلامی است که از سال‎‌‎های میانی دهه60 جلوه می‎‌‎کند. او مثل شماری از شاعران انقلاب شعر را همزمان قالب‎‌‎های سنتی و شعر آزاد پی می‎‌‎گیرد. اما بخش عمده شهرت او مدیون شعرهای آزادی است که در حدفاصل سال‎‌‎های 1366 تا 1368سروده شده و به «مولا ویلا نداشت» معروف شده‎‌‌‎اند و بعد در مجموعه از نخلستان تا خیابان آمده‎‌‎اند. تعارض‎‌‎ها و تناقض‎‌‎ها دست‎‌‎کم تا 10سال بعد ادامه دارد و شعرها همچنان جواب می‎‌‎دهد و بارها در شمارگان بسیار در مطبوعات کثیرالانتشار چاپ می‎‌‎شود و تا سال‎‌‎ها میان دلبستگان ارزش‎‌‎های انقلابی دست به‎‌‎دست می‎‌‎گردد. «وقتی تابوت عاطفه بر زمین مانده بود/ جمعی به جیغ بنفش می‎‌‎اندیشیدند/ و برای کشف زوزه صورتی/ هفت مرتبه الیوت و اکتاویو پاز را ورق می‎‌‎زدند/ چقدر وقت ما صرف آدامس‎‌‎های بادکنکی شد/ بعضی شعرهایشان را / به مینا و آیدا و سوزی تقدیم می‎‌‎کردند/ احمق‎‌‎ترها برای گرفتن نوبل/ به شبکه‎‌‎های بی‎‌‎بی‎‌‎سی و واشنگتن دخیل می‎‌‎بستند... / می‎‌‎ترسم روزی به نام تمدن/ به گردن بعضی زنگوله بیندازند!». 
 از نخلستان تا خیابان، یکی از مصداق‎‌‎های تقابل شعر انقلابی و شعر روشنفکری است که در نوشته‎‌‎های یوسفعلی میرشکاک و شعرهای سیدحسن حسینی و علیرضا قزوه بیشتر از دیگران بازتاب داشته است. سطرهای بالا شامل تعریض‎‌‎هایی به احمد شاملو و هوشنگ ایرانی و شاعران جریان روشنفکری است.
«همسایه بغلی ما شخص شریفی است/ با هشتصد متر بنا / به دنیا اعتقاد ندارد/ یک پایش این دنیاست/ یک پایش آن دنیا/ او در پاک کردن حساب مردم مهارتی خاص دارد/ و از ولاالضالین همه ایراد می‎‌‎گیرد/ هر وقت جنگ جدی می‎‌‎شد/ به جبهه می‎‌‎رفت/ و یک تغار آب پرتقال تگری می‎‌‎خورد/ او از خدا چند هزار رکعت طلبکار است/ و خاطرخواه جیب‎‌‎های برآمده! / بی‎‌‎خبر از همه جا / برای بنیاد نبوت صلوات می‎‌‎فرستد». 
شعرهای آزاد از نخلستان تا خیابان، فرزند بلافصل شعر «اسماعیل» رضا براهنی و شعرهای اعتراضی سلمان هراتی است. اما قزوه از هر دو شاعر، بیشتر اعتراض را گرفته است؛ یعنی هرقدر که سلمان هراتی می‎‌‎کوشد به اعتراض‎‌‎های خود لباس شعر بپوشاند و سطرهای شاعرانه منظومه اسماعیل ضعف سطرهای معمولی شعر را جبران می‎‌‎کند، علیرضا قزوه بیشتر به بیان اعتراض فکر می‎‌‎کند و ابایی از درغلتیدن در دام نثر و شعار ندارد.
«حق با جازهای تالار وحدت بود/ شاعر باید دست بزند/ شاعر باید بست بزند! / شاعران وقت‎‌‎شناس همیشه سر وقت می‎‌‎رسند/ شاعر وقت‎‌‎شناس یعنی شاعر هواشناس/ پس از ده سال هوا مساعد شده است/ آن‎‌‎قدر که می‎‌‎شود از دربار فرح و جشن‎‌‎های تخت‎‌‎جمشید/ تا کنگره حافظ را با سر دوید/ و در برگشت از خیابان حافظ سردرآورد». 
شعر اعتراض، یعنی نوعی اعتراض درون‎‌‎ نظام که خودی‎‌‎ها مطرح می‎‌‎کنند-از سال‎‌‎های میانی دهه60- در جریان شعر انقلاب اسلامی آغاز می‎‌‎شود. سیدحسن حسینی و سلمان هراتی پیشگامان شعر اعتراض به‌شمار می‎‌‎روند، اما نامدارترین شاعر جریان اعتراض علیرضا قزوه است و شعرهای از نخلستان تا خیابان در ذهن عموم مخاطبان به‎‌‎عنوان نماد شعر اعتراض جا افتاده است.
علیرضا قزوه در سال‎‌‎های بعد تحت‎‌‎تأثیر شاعران جهان عرب مثل محمود درویش و سمیح القاسم و احمد مطر قرار می‎‌‎گیرد و شعرهای آزادی می‎‌‎گوید که با این شعرها متفاوتند، اما دیری نمی‎‌‎گذرد که به مسیر از نخلستان تا خیابان برمی‎‌‎گردد و تا امروز نیز بر همین مدار مشی می‎‌‎کند.  اما حکایت غزل‎‌‎های او، که باید کمی بعد بدان‎‌‎ها بپردازیم، متفاوت است. او مهم‎‌‎ترین غزلسرای نسل دوم شاعران انقلاب اسلامی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید