نماد دومین موج گالریداری
تأسیس گالری گلستان
حافظ روحانی
لیلی گلستان، گالری گلستان را به سال1367 جنب منزل شخصیاش در محله دروس تهران افتتاح میکند. نخستین نمایشگاه این گالری نمایش مجموعه آثار سهراب سپهری است؛ مجموعهای که متعلق به خانواده خودش بود. این نمایشگاه آنچنان موفق است که گلستان را به ادامه کار ترغیب کند. از یکسو تعداد بسیار اندک گالریها در موفقیت گالری گلستان بسیار مؤثر است و از سوی دیگر روابط گسترده و اعتبار شخص لیلی گلستان، به تداوم فعالیت گالری گلستان منجر میشود. لیلی گلستان به بهانه آغاز فعالیت گالری گلستان یادداشتی را در روزنامه کیهان منتشر میکند. با پایانیافتن جنگ، فعالیتهای هنری تسریع میشود و بسیاری از هنرمندان که به شکل موقت از کشور رفته بودند بازمیگردند. بسیاری از آن چهرهها آثارشان را در گالری گلستان به نمایش میگذارند؛ ازجمله مجموعه جنگ غلامحسین نامی که در این گالری به نمایش گذاشته میشود. اما علاوه بر گالری گلستان با توجه با رونق خریدوفروش آثار هنری، چند گالری دیگر نیز فعالیتشان را آغاز میکنند. بهعنوان مثال گالری کرته نیز ازجمله گالریهایی است که به فاصلهای اندک از گالری گلستان تأسیس میشود، اما فعالیتش تداوم چندانی نمییاید. از ابتدای دهه1370 تأسیس گالریهای تازه سرعت میگیرد و بر تعداد گالریهای هنری افزوده میشود. تعدادی از این گالریها همچنان فعال هستند. با اینحال گالری گلستان در میان دومین موج تأسیس گالریهای هنری در ایران اهمیتی نمادین دارد، چون همچنان و بعد از گذر 32سال پابرجا مانده است و از سایر گالریهای این موج دوم باسابقهتر بهحساب میآید.