• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118829
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOW2M
+
-

نماد دومین موج گالری‌داری

تأسیس گالری گلستان

تجسمی
نماد دومین موج گالری‌داری


    حافظ روحانی

لیلی گلستان، گالری گلستان را به سال1367 جنب منزل شخصی‎‌‎اش در محله دروس تهران افتتاح می‎‌‎کند. نخستین نمایشگاه این گالری نمایش مجموعه آثار سهراب سپهری است؛ مجموعه‎‌‎ای که متعلق به خانواده خودش بود. این نمایشگاه آنچنان موفق است که گلستان را به ادامه کار ترغیب کند. از یک‎‌‎سو تعداد بسیار اندک گالری‎‌‎ها در موفقیت گالری گلستان بسیار مؤثر است و از سوی دیگر روابط گسترده و اعتبار شخص لیلی گلستان، به تداوم فعالیت گالری گلستان منجر می‎‌‎شود. لیلی گلستان به بهانه آغاز فعالیت گالری گلستان یادداشتی را در روزنامه کیهان منتشر می‎‌‎کند. با پایان‌یافتن جنگ، فعالیت‎‌‎های هنری تسریع می‎‌‎شود و بسیاری از هنرمندان که به شکل موقت از کشور رفته بودند بازمی‎‌‎گردند. بسیاری از آن چهره‎‌‎ها آثارشان را در گالری گلستان به نمایش می‎‌‎گذارند؛ ازجمله مجموعه جنگ غلام‎‌‎حسین نامی که در این گالری به نمایش گذاشته می‎‌‎شود. اما علاوه بر گالری گلستان با توجه با رونق خرید‌وفروش آثار هنری، چند گالری دیگر نیز فعالیت‎‌‎شان را آغاز می‎‌‎کنند. به‎‌‎عنوان مثال گالری کرته نیز ازجمله گالری‎‌‎هایی است که به فاصله‎‌‎ای اندک از گالری گلستان تأسیس می‎‌‎شود، اما فعالیتش تداوم چندانی نمی‎‌‎یاید. از ابتدای دهه1370 تأسیس گالری‎‌‎های تازه سرعت می‎‌‎گیرد و بر تعداد گالری‎‌‎های هنری افزوده می‎‌‎شود. تعدادی از این گالری‎‌‎ها همچنان فعال هستند. با این‎‌‎حال گالری گلستان در میان دومین موج تأسیس گالری‎‌‎های هنری در ایران اهمیتی نمادین دارد، چون همچنان و بعد از گذر 32سال پابرجا مانده است و از سایر گالری‎‌‎های این موج دوم باسابقه‎‌‎تر به‎‌‎حساب می‎‌‎آید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید