• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118822
+
-

اجتماع بزرگان

هزاردستان، جاویدان‌ اذهان شد

سریال
اجتماع بزرگان


این عکس برای اولین‌بار چاپ می‌شود

محمد مسعود  احدی
   

 در سال 1367، زحمات هشت‌ساله علی حاتمی، به‎‌‎ بار نشست و «هزاردستان» روی آنتن شبکه اول رفت. هزاردستان با محوریت شخصیت رضا خوشنویس ـ که براساس شخصیتی تاریخی به‎‌‎ نام کریم دواتگر پرداخته شده بود ـ داستانی را از وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران از زمان آخرین شاه قاجار تا آغاز سلطنت پهلوی دوم به تصویر‎‌‎ می‎‌‎کشد که روایت شخصی علی حاتمی از تاریخ است؛ به این معنی که حاتمی با دراماتیزه‌کردن گوشه‎‌‎هایی از تاریخ و وام‌‌گرفتن از بعضی شخصیت‎‌‎های حقیقی آن دوران، فیلمنامه‎‌‎ای نوشته که همانقدر که ریشه در واقعیت دارد، از ذهن خلاق او نشأت گرفته‎‌‎ است. برای نمونه، شخصیت‎‌‎های هزاردستان با ادبیات مرسوم آن زمان حرف نمی‎‌‎زنند و علی حاتمی با بهره‎‌‎گیری از جنبه‎‌‎های زبانی جاری در ادبیات نمایشی ایران، بیانی متفاوت از آن چیزی ارائه می‎‌‎دهد که در آن مقطع زمانی رواج ‎‌‎داشته ‎‌‎است. بی‎‌‎تردید یکی از ماندگارترین دستاوردهای هزاردستان، شهرک سینمایی غزالی است که به همت علی حاتمی ساخته و لوکیشن غالب صحنه‎‌‎های فیلم شد. احمد بخشی که دستیار حاتمی در این سریال بود می‎‌‎گوید: «روزی که عراق به ایران حمله کرد، هواپیماهای عراقی درست از بالای سر ما رد شدند». ادامه این پروازها و صدای مزاحم آنها، حاتمی را مجاب کرد تا به‎‌‎جای صدای سرصحنه، کار را دوبله کند که این توفیق اجباری، یکی از ماندگارترین دوبله‎‌‎های تاریخ فیلم و سریال ایران را رقم زد. منوچهر اسماعیلی گویندگی به‎‌‎جای جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و عزت‎‌‎الله انتظامی را انجام داد و داوود رشیدی و علی نصیریان، صدایشان را از ایرج ناظریان و ناصر طهماسب وام گرفتند. مهرداد فخیمی و مازیار پرتو، مدیریت فیلمبرداری و مرتضی حنانه، آهنگسازی این مجموعه را برعهده ‎‌‎داشتند. هزاردستان در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید