• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118820
+
-

خاطره بازی با رایت در کالج دماوند

دانشگاه پیام‌نور در مینی‎‌‎سیتی کارش را آغاز می‎‌‎کند

معماری
خاطره بازی با رایت در کالج دماوند


 سعید برآبادی     

سال1367 دانشگاه پیام‌نور به دستور شورای‎‌‎عالی انقلاب فرهنگی رسما افتتاح شد و در ساختمانی واقع در شمال شهر تهران شروع به پذیرش دانشجو می‎‌‎کند. کدام ساختمان؟ احتمالا دانشجویان پیام‌نور یا آنهایی که به هر دلیل گذرشان به ساختمان مرکزی این دانشگاه واقع در بلوار ارتش مینی‎‌‎سیتی افتاده با حجمی از آجر و دیوار روبه‎‌‎رو شده‎‌‎اند که چندان شباهتی به ساختمان‎‌‎های اداری مرسوم ندارد. این ساختمان که در ابتدای دهه50 ساخته شده بود نخستین کالج ویژه دختران به نام کالج یا مدرسه عالی دماوند بود که پس از انقلاب در اختیار دانشگاه پیام‌نور قرار گرفت؛ ساختمانی که داستان شنیدنی‎‌‎ای درباره معماری‌اش دارد.
 
کالج دماوند
کالج دماوند در سال1350 در مقام یک مؤسسه خصوصی آموزش عالی زنان ساخته شد و خیلی زود خود را به یک دانشکده دولتی بدل کرد که در آن، زنان می‎‌‎توانستند رشته‎‌‎های علوم انسانی را به زبان انگلیسی و در کلاس‎‌‎های استادان آمریکایی و اروپایی بخوانند. از مهم‎‌‎ترین اساتیدی که در طول این چند سال استاد و ریاست این دانشکده را برعهده داشت، دی ری هاسی، استاد ارتباطات دانشگاه آمریکا بود که روزنامه‎‌‎نگاران نام او را بر چند کتاب مرجع دانشگاهی خود به یادگار دارند. به‎‌‎خاطر جنس‌کاربران، ساخت این بنا با پرسش‎‌‎های ابتدایی فراوانی همراه بود؛ چرا که موضوع حریم و محفوظ‌ماندن زنان در چنین جایی که آن زمان بیابان دست‌نخورده‎‌‎ای بود مطرح شد. معمارانی که ساخت پروژه را به‎‌‎دست گرفتند، این پروژه را به یکی از مهم‎‌‎ترین آثاری بدل کردند که تا آن سال‎‌‎ها ویژه زنان ساخته شده بود.
 
دانشگاه پیام نور
پس از انقلاب، شورای‎‌‎عالی انقلاب فرهنگی برای کاهش جمعیت پشت‌کنکور، دست به‎‌‎کار تاسیس دانشگاه پیام‌نور زد. نخستین گروه دانشجویان این دانشگاه در مهرماه سال1367 وارد ساختمان کالج دماوند شدند تا در 5رشته تحصیلی، آموزش خود را آغاز کنند. کلاس‎‌‎های این دانشگاه در سال‎‌‎های ابتدایی، فقط پنجشنبه‎‌‎ها و جمعه‎‌‎ها برگزار می‎‌‎شد و دانشجویانش بیشتر کارمندان ادارات دولتی بودند که برای ارتقای شغلی و آموزشی، ادامه تحصیل را انتخاب کرده بودند. بعدها با گسترش شعب این دانشگاه در سراسر ایران، ساختمان مرکزی آن به کالج دماوند منتقل شد و چند باری نیز معماری این بنا به‎‌‎خاطر چنین تغییری در کاربری دستخوش تغییرات شد.
 
به احترام رایت
برای آشنایی با معماری این بنا باید چند نام را شناخت و از اهمیت آنها در زمانه خود مطلع شد. نام اول فرانک لوید رایت است که از معماران برجسته آمریکایی و یکی از سوپراستارهای معماری دنیا در سال‎‌‎های منتهی به انقلاب بوده است. پس از مرگ او، بنیاد فرانک لوید رایت در ایران با مهندسان مشاور عامری، کمونه و خسروی چند پروژه مهم و اثرگذار  را طراحی و اجرا کردند که کالج دماوند یکی از مهم‎‌‎ترین، بزرگ‎‌‎ترین و در عین حال قدرنادیده‎‌‎ترین آنهاست. تیم سه‌نفره معماران در ابتدا زمین 8هزار و 500متری این بنا را در محدوده مینی‌سیتی خیابان نخل دریافت کردند و قرار شد برای سر‌در ورودی، محوطه‎‌‎سازی‎‌‎، ساختمان دانشکده، کتابخانه و... طرح‎‌‎های خود را ارائه دهند. سبک این افراد که وامدار نگاه رایت به معماری بود در تهران با آجرکاری سنتی الهام‌گرفته از معماری ایران پیوند خورد و در نهایت بنایی خلق شد که در هر جای دنیا قرار داشته باشد، ایرانی‌بودن آن نیازی به اثبات ندارد. با این همه، نمی‎‌‎توان از نام ویلیام وسلی پیترز، معمار و داماد رایت در این پروژه چشم‎‌‎پوشید. او که محاسبات بسیاری از پروژه‎‌‎های بنیاد رایت در دنیا را انجام داده، نام خود را نیز به معماری کالج دماوند پیوند زده است.
 
اهمیت معماری کالج دماوند
چند نکته مهم پیرامون اهمیت کار عامری، کمونه و خسروی است که درباره کالج دماوند باید بدانیم. نخست اینکه در این اثر، دیوارآجری، نقش اصلی را در هدایت چشم و دیده‌شدن فضای مصنوع بازی می‎‌‎کند. اهمیت دیوار اما فقط به این نیست بلکه با محدود‌کردن نگاه‎‌‎های بیرون از سایت، عملا درباره زنانه‌بودن کاربری آن خبر می‎‌‎دهد. نکته دیگر جایگاه و نقطه قرارگیری کتابخانه است. این سه طراح، در طراحی سایت آموزشی خود نه کلاس‎‌‎های درس که کتابخانه را مرکز قرار داده‎‌‎اند و با طراحی یک گنبد فیروزه‎‌‎ای به آن، تجلی یک شهر کوچک سنتی در ایران را بخشیده‎‌‎اند. استفاده از آجر، گره‎‌‎ها و ایجاد طاق‎‌‎های دوار که در کل سایت موج می‎‌‎زنند، نیاز به گفت‎‌‎وگو ندارد اما کاشی‎‌‎کاری جسته‌گریخته‎‌‎اش برای مخاطب عادی، یادآور معماری ایرانی و برای متخصصان، خاطره رایت را زنده می‎‌‎کند؛ معماری آمریکایی، علاقه‎‌‎مند به فرهنگ ایران که تا پیش از مرگ، گنجینه‎‌‎ای از کاشی‎‌‎های ایرانی را فراهم آورده بود بی‎‌‎آنکه فرصت حتی یک سفر به ایران را داشته باشد.   

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :