• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118742
+
-

کاهش دما در اغلب استان‌های کشور باعث افزایش قربانیان گازگرفتگی شده است

جولان قاتل نامرئی

جولان قاتل نامرئی

سرد شدن هوا از یک‌سو و بی‌احتیاطی از سوی دیگر سبب شده این روزها افراد زیادی بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دهند. در تازه‌ترین حوادث در یاسوج، اصفهان و زرین‌دشت 4نفر جان خود را بر اثر گازگرفتگی از دست دادند.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین حادثه به مرگ خاموش پدر و پسری در یاسوج مربوط می‌شود. 
این پدر و پسر 45‌و‌20ساله  اراکی که برای کار به یاسوج رفته بودند در محل اقامت‌شان به‌دلیل نشت گاز جان باختند. محمد رستمی، مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری یاسوج در این‌باره گفت: شنبه شب گزارشی از عوامل اورژانس مبنی بر احتمال مرگ ۲نفر در ساختمانی در منطقه گردشگری مهریان یاسوج دریافت شد و بلافاصله تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه داد: در منزل قفل شده بود اما همکارانم با شکستن قفل وارد منزل شدند و در آنجا با جنازه مرد ۴۵ساله و جوان ۲۰ساله برخورد کردند که دقایقی بعد نماینده پزشکی قانونی برای بررسی بیشتر نیز در محل حادثه حاضر شد و پس از معاینه اجساد اعلام کرد علت فوت پدر و پسر گازگرفتگی است. وی در ادامه گفت: این پدر و پسر اراکی بودند که در کار‌های ساختمانی فعالیت داشتند و ساختمان محل حادثه را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار داشتند. همچنین به‌گفته شاهدان عینی این پدر و فرزند از عصر روز جمعه که وارد ساختمان شده و تا ظهر شنبه از خانه خارج نشده بودند که همین باعث نگرانی همسایگان و حضور نیروهای امدادی در محل حادثه شد.

قاتل خاموش در اصفهان
دومین حادثه تلخ که قاتل خاموش در آن نقش داشت در اصفهان اتفاق افتاد. فرهاد کاوه آهنگران، سخنگوی آتش‌نشانی اصفهان این حادثه را این‌طور شرح داد: این حادثه ساعت22:20 شنبه به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش شد و نجاتگران با حضور در محل حادثه واقع در خیابان رباط، اول خیابان شیخ فائز با پیکر بی‌جان زنی 37ساله مواجه شدند. وی ادامه داد: پیکر این زن به‌مدت 2روز در منزل مانده بود و شواهد نشان می‌داد او بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده است.

حادثه در زرین‌دشت
یکی از مهم‌ترین دلایل گازگرفتگی‌های مرگبار بی‌احتیاطی است. درست مثل اتفاقی که در زرین‌دشت استان فارس رخ داد و به مرگ مرد جوانی منجر شد. عمار خادمی، سرپرست اورژانس۱۱۵ شهرستان زرین دشت در این‌باره گفت: این حادثه در حوالی روستای دروا اتفاق افتاد. وی ادامه داد: این مرد برای در امان ماندن از سرما، گاز پیک‌نیک را در محوطه چادر مسافرتی کنار اراضی کشاورزی روشن کرده بود که بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن، جانش را از دست داد.

مرگ ١٠١نفر در کمتر از 3ماه
بررسی آمار قربانیان قاتل نامرئی نشان می‌دهد از ابتدای مهرماه امسال تاکنون 101نفر بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره گفت: از ابتدای مهرماه تا‌کنون هزار و 1919نفر در سطح کشور دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن شده‌اند که 1032نفر توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند، ٧٨۶نفر توسط عوامل اورژانس در محل درمان شدند و متأسفانه ١٠١نفر بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست دادند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: علایم مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی‌حالی، تشنج، کما و در نهایت مرگ را به‌همراه دارد. در مواردی که گازگرفتگی با مونواکسیدکربن اتفاق می‌افتد لازم است که خونسردی خود را حفظ کنید، بلافاصله وسایل گرمایشی را خاموش کرده و پنجره‌ها را باز کنید. درصورت امکان، فردی که دچار مسمومیت شده را از محل خارج کرده و اگر فاقد علایم حیاتی بود بلافاصله برای وی احیای قلبی و ریوی را آغاز کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید