• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118738
+
-

قاچاقچیان درخت‌های تاریخی را تبدیل به قلیان می‌کردند

قاچاقچیان درخت‌های تاریخی را تبدیل به قلیان می‌کردند

اعضای باندی که با قطع و قاچاق درختان چندین هزار ساله سرخدار در جنگل‌های هیرکانی، آنها را تبدیل به قلیان کرده و در شبکه‌های اجتماعی به قیمت گزافی به فروش می‌رساندند دستگیر شدند.
به گزارش همشهری، چند روز پیش مأموران در ایست و بازرسی یکی از جنگل‌های شهرستان علی‌آباد در استان گلستان به یک خودروی سواری مشکوک شدند و شروع به بازرسی آن کردند. آنها در صندوق عقب خودرو با چند قطعه چوب درخت سرخدار روبه‌رو شدند که به‌نظر می‌رسید به‌تازگی بریده شده‌اند و سرنشینان خودرو قصد قاچاق آنها را داشتند. از آنجا که درختان سرخدار میراث تاریخی و چندین هزارساله جنگل‌های هیرکانی هستند و به‌دلیل هجوم قاچاقچیان برای قطع آنها و استفاده از چوب مقاوم این درختان برای ساخت صنایع‌دستی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند، مأموران که احتمال می‌دادند سرنشینان خودرو از قاچاقچیان حرفه‌ای این درختان هستند، آنها را دستگیر و ماجرا را به مقام قضایی گزارش کردند.
هادی هاشمیان، رئیس‌کل دادگستری استان گلستان می‌گوید: به‌علت اهمیت گونه سرخدار در منطقه و در معرض خطر بودن آن، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار دادگستری قرار گرفت و تیم ویژه‌ای از مأموران، تحقیقات از متهمان دستگیرشده را آغاز کردند. خوشبختانه این بررسی‌ها قاضی پرونده را به باندی رساند که از مدت‌ها قبل چراغ‌خاموش درختان سرخدار منطقه را قطع می‌کردند و با ساخت صنایع‌دستی مخصوصا بدنه قلیان از این گونه کمیاب، آنها را در کانال‌های تلگرامی و واتساپی به نمایش گذاشته و با قیمتی گزاف می‌فروختند.
به گفته رئیس‌کل دادگستری گلستان، تا‌کنون 3نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند و کارگاهی هم که در آن صنایع‌دستی با چوب سرخدار تولید می‌شد شناسایی و پلمب شد. همچنین دو خودرو و ادوات قطع درختان هم از این باند کشف شد و تحقیقات برای بررسی وسعت کار اعضای این باند و سایر افرادی که با همکاری این گروه همکاری می‌کردند ادامه دارد.
هاشمیان ادامه داد: کسانی که اقدام به قطع، قاچاق و خرید و فروش فرآورده‌های حاصل از چوب سرخدار می‌کنند، علاوه بر جزای نقدی باید به مقدار ارزش واقعی این چوب‌ها نیز غرامت بپردازند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید