• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118720
+
-

همشهری با صداقتش ماندگار شد

یادداشت
همشهری با صداقتش ماندگار شد

جهانگیر کوثری_دبیر سابق گروه ورزشی

   در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران و در مقاطع خاص فقط چند روزنامه بوده‌اند که توانسته‌اند در دل مردم جا بازکنند، پایگاه مردمی داشته باشند، مخاطبشان مردم باشد، حرف مردم را بزنند و در تصمیم‌گیری‌هایشان استراتژی‌هایی را برگزینند که به نفع مردم باشد. این روزنامه‌ها با صداقت‌شان، فضایی ایجاد کردند که بین خواننده و روزنامه ارتباط ایجاد شود. همشهری یکی از این روزنامه‌هاست که توانست این ارتباط را ایجاد کند، پایگاه مردمی داشته باشد و ماندگار شود. همشهری در دوره سخت روزنامه‌نگاری تاسیس شد، روزنامه‌ای رنگی که قیمتش فقط 5‌تومان بود و عموم مردم می‌توانستند آن را بخرند. در آن مقطع هم تیراژ همشهری بالا بود و هم اینکه رنگ و بوی روزنامه‌های امروزی را داشت. همشهری بهترین محتوا را تولید می‌کرد و برای داشتن این محتوا بهترین نویسندگان را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، هنری و حتی کودک جمع کرده بود. همشهری با نشریه‌ای که برای کودکان منتشر می‌شد هم توانست در بین این رده سنی هم مخاطبان زیادی داشته باشد.
   برنامه‌ریزی در روزنامه همشهری هم حساب شده بود. یکی از اتفاقات مهم در این روزنامه تقسیم صفحات بود. این تقسیم‌بندی به آدم‌های باتجربه و بادانشی نیاز داشت که اصول روزنامه‌نگاری را بشناسند. در کنار این آدم‌ها، نقش مدیریت کلان روزنامه هم مهم بود، مدیریتی که درک درستی از روزنامه‌های امروزی داشتند و امکانات را در اختیار افراد قرار می‌دادند. مجموع همین مسایل همشهری را موفق و ماندگار کرد. رسیدن به تیراژ  ‌نیم‌میلیونی در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران بی‌سابقه بود اما همشهری توانست به این تیراژ برسد. اگر می‌بینیم امروز تیراژ همشهری کمتر از قبل شده، به‌خاطر این است که دیگر رقبا هم امکانات پیدا کرده‌اند، فضا برای داشتن روزنامه باز شده، قلم‌‍‌های جدید و جوان به روزنامه‌ها اضافه شده ولی باید قبول کنیم که از سال 72تا 80دوران طلایی همشهری بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید