• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118624
+
-

دوران سخت مسلمانی در فرانسه

جامعه 5.7میلیون نفری مسلمانان فرانسه، که بزرگ‌ترین اقلیت مسلمانان در اروپا به‌شمار می‌رود، روزهای متفاوتی را سپری می‌کند. به گزارش الجزیره، بعد از 2حمله طی ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دستور سرکوب «اسلام رادیکال» را صادر کرد و در نتیجه، چندین مسجد، مؤسسه مسلمانان و مدارس آنها تعطیل شد. همچنین هفته گذشته اطلاعات جدیدی از طرح مکرون که گفته هدف آن مقابله با «جدایی‌طلبی اسلامی» است منتشر شد. در این فضا، مجادله بر سر حجاب و توهین به مقدسات بالا گرفته است؛ صحبت در این‌باره بعد از آن اوج گرفت که مجله شارلی عبدو، کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام(ص)‌ را منتشر کرد. CCIF سازمان حقوق مدنی فرانسوی که جرایم علیه مسلمانان را بررسی می‌کند گفته است که اقدام اخیر دولت به فضای اسلام‌ستیزی در این کشور دامن می‌زند. طرح دولت برای مقابله با «جدایی‌طلبی»، شامل زمینه‌سازی برای نظارت بر کلاس‌های خانگی و افزایش قدرت دولت برای بستن مساجد است و مؤسسات را ملزم می‌کند برای دریافت سوبسیدهای دولتی، پایبندی خود را به اصول جمهوری فرانسه اعلام کنند. الجزیره، در پی اعلام جزئیات این طرح دولت، با چند مسلمان فرانسوی صحبت کرده و نظر آنها را درباره این قانون جدید پرسیده است.

وقت انتخاب رسیده 
فاتوما دیابی، ۵۳ساله، پارچه‌فروش: من خیلی با سفیدها برخوردی ندارم اما در محله خودم با شادی زندگی می‌کنم. به‌سختی کار می‌کنم، مالیات می‌دهم و دردسر درست نمی‌کنم. اما هیچ‌کس نمی‌خواهد من را در محلات بالاشهر پاریس ببیند. مکرون هم همین را می‌خواهد. او قبلا بانکدار بوده است. همه آنها می‌خواهند ما در حاشیه باشیم. آزادی بیان محترم است اما باید از نفرت‌پراکنی هم حمایت کنیم؟ من فرانسوی و مسلمان هستم اما اینطور احساس می‌کنم که حالا باید یکی را انتخاب کنم.

بدتر از هر کابوسی
لیس شاکال، ۴۹ساله، نویسنده: من در جمع نخبگان در فرانسه بزرگ شده‌ام و می‌فهمم که باید تطبیق پیدا کنیم. اما تعداد ما بسیار زیاد است و به‌نظر می‌رسد این مسئله برای دیگران مشکل ایجاد کرده است. به‌نظر من همانطور که مذهب افراطی داریم، سکولاریسم افراطی هم داریم. فرانسه مشکلات زیادی دارد اما هرگز فکرش را نمی‌کردم شرایط اینطور شود. شرایط از بدترین کابوس‌های من هم بدتر شده است. ما به سمت فاجعه پیش می‌رویم. به‌نظر می‌رسد دولت اصلا به عواقب تصمیم‌هایی که می‌گیرد فکر نمی‌کند.

برخی برابرترند
بلال یاتارا، ‌۳۳ساله، بیکار: مهم‌ترین چیز این است که باید به دیگران احترام بگذاریم و آنها هم باید به ما احترام بگذارند. فکر می‌کنم سکولاریسم هم باید همین باشد. اما متأسفانه اینطور نیست. فرانسه باید بر پایه آزادی، برابری و ‌برادری باشد اما واقعیت این است که برخی از مردم از دیگران برابرترند. مکرون باید استعفا بدهد. او قوانین زیادی تصویب می‌کند تا ما را کنترل کند. او مسلمانان را هدف قرار می‌دهد. وقتی که انتخاب شد من امیدوار بودم اما رویکرد او از آن زمان تغییر زیادی داشته است. او بدون اینکه با ما مشورت کند، قوانینی را تصویب می‌کند تا ما را کنترل کند.

توجه به راست افراطی
حافظ ارجالن، 45ساله، نانوا: من مشتریان زیادی از طبقات مختلف جامعه دارم و هرگز با هیچ‌کدام از آنها مشکلی نداشته‌ام. کسب و کار من به‌خاطر مذهبم تحت‌الشعاع قرار نگرفته است. چیزی که من را نگران می‌کند، حرف‌هایی است که درباره مهاجرت زده می‌شود. فکر می‌کنم سیاستمداران برای انتخابات آماده می‌شوند و می‌خواهند رأی راست‌های افراطی را جمع کنند. آنهایی که حملات تروریستی را انجام داده‌اند، مسلمانان واقعی نیستند. آنها نماینده ما نیستند. اما روشی که دولت در پیش گرفته درست نیست. همه مسلمانان به‌خاطر بسته‌شدن مساجد لطمه می‌بینند. وقتی هم نخست‌وزیر گفت که باید از شر راهروی غذای حلال در سوپرمارکت‌ها خلاص شویم من اذیت شدم. حرف او مشمئزکننده بود. او هرگز نمی‌تواند این حرف‌ها را درباره کاتولیک‌ها و یهودی‌ها بگوید. آنها عامدانه مسلمانان را هدف قرار می‌دهند. این کار تبعیض‌آمیز است.

برچسب‌زنی به مسلمانان
عوده فا، 43ساله، فروشنده مواد غذایی: من ۵سال پیش به اسلام گرویدم و از نگاه مردم متوجه تغییرات شدم. در درونم همان فرد قبلی هستم اما چون حجاب دارم مردم طور دیگری به من نگاه می‌کنند، شاید نگاهشان حاوی نفرت نباشد اما به هر حال متفاوت است. من به اینکه یک مسلمان فرانسوی هستم افتخار می‌کنم. این جنگی که علیه جدایی‌طلبی راه افتاده مشخصا جنگ علیه مسلمانان است. طوری حرف می‌زنند که انگار فقط مسلمانان می‌توانند تروریست باشند. نمی‌خواهم بحث را عوض کنم اما برخی کشیشان کودک‌آزار بوده‌اند ولی ما هرگز نمی‌گوییم همه آنها اینطور هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید