• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118600
+
-

نوسان دلار در کانال 26هزار تومان

قیمت دلار دیروز برای دومین هفته متوالی در کانال 26هزار تومان نوسان کرد، به‌نظر می‌رسد دلار جایگاهش را در این کانال تثبیت کرده است.
به گزارش همشهری، افزایش امیدواری‌ها نسبت به آینده سیاست خارجی و کاهش سطح تنش‌های بین‌المللی که منجر شده بود قیمت هر دلار آمریکا تا سطح 24هزار تومان نزول کند چندان دوام نداشت و از هفته قبل قیمت دلار دوباره به کانال 26هزار تومان بازگشت. 
دیروز هم قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با وجود آنکه اندکی نزول کرد اما همچنان در این کانال نوسان می‌کرد و تا ساعت 17به 26هزارو 50تومان رسید. نکته جالب توجه در مبادلات دیروز انطباق قیمت‌های صرافی بانک ملی به‌عنوان کارگزار اجرایی بانک مرکزی با قیمت‌های بازار آزاد بود به‌طوری که گپ و فاصله قیمتی صرافی بانک ملی با بازار آزاد به حداقل رسید و در اغلب ساعت‌های روز حتی قیمت‌های صرافی بانک ملی و بازار آزاد با هم منطبق بودند. در نهایت صرافی بانک ملی قیمت هر دلار را با 60تومان کاهش روی قیمت 26هزارو 50تومان تنظیم کرد. 
دیروز همچنین در بازار متشکل ارزی هم قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 17به 25هزارو 600تومان رسید. این بازار قرار است به مرجع تعیین نرخ اسکناس ارز تبدیل شود اما به‌نظر می‌رسد بازار آزاد بیشتر تحت‌تأثیر معاملات سامانه سناست. از نظر بنیادی هنوز عوامل اقتصادی که بتواند زمینه کاهش واقعی قیمت دلار را فراهم کند ظهور نکرده است. 
به همین دلیل اقتصاددانان بر این باورند که نزول قیمت دلار به زیر 24هزار تومان فعلا قابل تصور نیست. چرا که میزان منابع و مصارف ارزی کشور با هم یکسان نیست و تقاضا بیشتر از عرضه است. تحلیلگران تکنیکی نیز بر این باورند که قیمت دلار در محدوده 24هزار تومان با یک محدوده حمایتی مواجه است و حتی احتمال می‌رود درصورت ثبات قیمت‌ها در محدوده 25هزار تومان قیمت دلار در بلندمدت از نظر تکنیکی دوباره با رشد مواجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید