• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118575
+
-

جزئیات تازه از پرداخت یارانه معیشتی و وام یک میلیونی کرونا

کرونا زندگی بسیاری را دچار اختلال کرده و فشار سنگینی را از نظر مالی به خانواده‌ها خصوصا آن‌هایی که هیچ منبع درآمد ثابتی ندارند وارد کرده است. دولت برای پشتیبانی از این خانواده‌ها، طرح‌های حمایتی را با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد در دستور کار قرار داده است. از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا، به میلیون‌ها نفر تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض معیشتی پرداخت شده است. آنطور که در آمارهای بانک مرکزی آمده، بالغ بر ۲۱ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۶۳ نفر تاکنون از تسهیلات یک میلیون تومانی سیستم بانکی در 5 مرحله بهره‌مند شده‌اند. تسهیلاتی که قرار است اقساط آن در قالب دوره بازپرداختی 31ماهه از حساب یارانه خانوار کسر شود. علاوه بر افرادی که تسهیلات یک میلیون تومانی دریافت کرده‌اند، افرادی هم هستند که درآمد ثابت ماهانه ندارند و به ازای هر عضو خانواده خود 100هزار تومان کمک معیشت دریافت می‌کنند.

پرداخت کمک معیشتی  تا پایان‌ماه
به گزارش ایسنا، حامد شمس، سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روند شناسایی و واریز کمک هزینه معیشتی ۱۰۰هزار تومانی به‌حساب سرپرستان خانوار می‌گوید: درمرحله نهایی شناسایی هستیم و قرار است این مبلغ تا پایان‌ماه جاری به‌حساب افراد واریز شود.
به گفته او مشمولان استفاده از این کمک معیشتی  نیاز به ثبت نام یا   اقدام اداری خاصی برای قرار گرفتن در لیست مشمولیت در این طرح ندارند. او می گوید که لازم نیست مردم کاری انجام دهند. پیامکی برای افراد مشمول ارسال نمی‌شود و این مبلغ به شکل مکانیزه به‌حساب افرادی که مشمول دریافت وام یک میلیونی شده‌اند واریز می‌شود. شمس بیان می‌کند، نداشتن درآمد ثابت مهم‌ترین اصل بر شناسایی افراد و قرار گرفتن آنها در لیست دریافت‌کنندگان کمک معیشتی 100هزار تومانی است: سرپرست خانوار چه شاغل و چه بازنشسته باشد و با هر میزان درآمد ثابت در گروه هدف ما قرار نمی‌گیرد. بنابراین افرادی که به هر شکل درآمد ثابت دارند در لیست نهایی دریافت تسهیلات 100هزار تومانی قرار نمی‌گیرند. سخنگوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این طرح گروه‌های کم برخوردار هدف اصلی حمایت هستند می‌گوید: براساس آمارها حدود 11میلیون سرپرست خانوار شامل کارگران فصلی، کشاورزان فصلی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از خدمات این طرح استفاده خواهند کرد.

پرداخت وام یک‌میلیونی
سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه کار پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی کرونا در مراحل نهایی واریز قرار دارد، می‌گوید: مشمولان دریافت وام یک میلیون تومانی کرونا از سوی این وزارتخانه به بانک مرکزی معرفی شده‌اند. ۱۱ میلیون سرپرست خانوار جامعه هدف ما بودند که در مرحله اول چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تقاضای خود را ثبت و پس از شناسایی افراد، فهرست را به سازمان برنامه ارائه دادیم که پرداخت‌ها به متقاضیان انجام شد. شمس از شناسایی گروه دوم مشمولان دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی از سوی این وزارتخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: در مرحله دوم نیز 2میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر شناسایی شدند که اخیرا وام یک میلیون تومانی به حسابشان واریز شده است. با واریز این مبلغ به گروه دوم متقاضیان شناسایی شده، مجموع دریافت‌کنندگان این تسهیلات به حدود 7میلیون خانوار رسید.

آمار دریافت‌کنندگان کمک معیشتی چندنفراست؟
براساس آماری که بانک مرکزی از مشمولان دریافت این کمک معیشتی ارائه کرده است، ۴‌میلیون و ۵۱۵‌هزار و ۶۵۱ سرپرست خانوار که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و فاقد درآمد ثابت هستند و ۱۴۷‌هزار و ۲۹۲‌نفر از یارانه بگیران که در مراحل قبلی موفق به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی نشده بودند، از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و به سیستم بانکی معرفی شدند که همه معرفی‌شدگان تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.
 از مجموع آماری که بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات ارائه کرده است، امکان واریز تعداد ۱۹۲۸ فقره تسهیلات به دلایلی ازجمله مسدودی حساب، فوت سرپرست خانوار یا خطا فراهم نشده است. این دسته از افراد باید اطلاعات حساب بانکی خود را تکمیل تا در مرحله بعدی پرداخت تسهیلات بتوانند یارانه معیشتی   خود را دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید