• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 آذر 1399
کد مطلب : 118520
+
-

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت

گره «هرندی» به دست اهالی باز می‌شود

گره «هرندی» به دست اهالی باز می‌شود

محله هرندی یکی از محله‌های قدیمی و اصیل تهران است. تاریخ اجتماعی پایتخت حکایت از شکل‌گیری واحدهای اولیه صنعت و تجارت در این منطقه دارد. هر چند با قرارگیری محله هرندی در نزدیکی بزرگ‌ترین قطب اقتصادی ایران (بازار تهران) و راسته‌های اقتصادی مهم کشور، انتظار می‌رفت امروز اینجا وضع بهتری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد، اما متأسفانه سایه انداختن آسیب‌های اجتماعی بر این محله باعث شده تا امروز شاهد محرومیت‌های زیادی در هرندی باشیم.
به اذعان جامعه‌شناسان شهری، دلنشینی زندگی شهری در گذشته بر همسایه‌داری و ارتباط تنگاتنگ اهالی استوار بود. هر خانه‌ای در کوچه‌پسکوچه‌های قدیمی شهر حکم یک کانون داوطلبی را داشت و همسایه‌ها نیازهای خود را به وقت ضرورت از همدیگر تأمین می‌کردند. آنقدر اهالی هوای همدیگر را داشتند که برای تأمین نیازهای یکدیگر بین همسایه‌ها واسطه‌گری می‌کردند. اگر یکی از همسایه‌ها سراغ وسیله‌ای می‌آمد که در خانه نبود، مادر خانه از او پذیرایی می‌کرد تا فرزندانش وسیله مورد نیاز را از همسایه‌های دیگر قرض بگیرند.
 ما امروز نیازمند ترویج چنین فرهنگی هستیم. فقط اهالی یک محله با توجه به شناختی که از ویژگی‌های محل زندگی خود دارند، می‌توانند برای برون‌رفت محله خود از چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، تصمیم‌گیری کنند و آستین بالا بزنند. همچنین فعالیت‌های من در حوزه فعالیت‌های اجتماعی از ضرورت بهره‌گیری ظرفیت‌های محلی برای حل مشکلات و بحران‌های اجتماعی در جوامع محلی به‌عنوان بهترین راهکار حکایت دارد. تجربه ثابت کرده که هر جا کار را به مردم واگذار کرده‌ایم نتایج خوبی حاصل شده است.
خیلی‌ها علت اصلی وضع کنونی محله هرندی را سکونت مهاجران در آن می‌دانند و معتقدند عدم انسجام ساکنان به این وضعیت دامن زده است. طی سالیان گذشته شاهد فعالیت جمع زیادی از تشکل‌های مردم‌نهاد با هدف رفع محرومیت‌ها و آسیب‌ها در این محله بوده‌ایم. قدردان این خدمات داوطلبانه هستیم، اما واقعیت این است که حل مسائل و مشکلات محله هرندی نیازمند همدلی و همت گسترده اهالی است و آنهایند که می‌توانند با شناخت ضعف‌ها، نیازها و توانمندی‌ها در مسیر بهبود کیفیت زندگی خود تلاش کنند.
اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی که این روزها چهره هرندی را مخدوش کرده ریشه در بیکاری و نبود مهارت‌آموزی دارد، لذا باید با تقویت مهارت‌ حرفه‌ای و ایجاد فرصت‌های شغلی، زمینه بروز آسیب‌ها را کاهش دهیم. محله هرندی باید به‌عنوان یک پایلوت شهری برای اجرای طرح‌های اجتماعی با محوریت بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی باشد و مردم محله داوطلبانه برای شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی موجود به میدان بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید