• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118449
+
-

قاتلی با طناب سفید

مجید سالک محمودی؛ قاتل زنجیره‎‌‎ای که در زندان خودکشی کرد

حوادث
قاتلی با طناب سفید


جواد عزیزی  
 
 24، 30، 49 یا... نفر؟ هنوز هم کسی نمی‎‌‎داند که تعداد واقعی افرادی که به‎‌‎دست مجید سالک محمودی به قتل رسیدند، چند نفر بودند. اما آنچه مسلم است اینکه طعمه‎‌‎های اصلی او زنان متاهل بودند و مجید برای اینکه به هدف اصلی‎‌‎اش برسد، از کشتن کودکانی که همراه قربانیانش بودند هم ابایی نداشت.
نام این جنایتکار سریالی اهل تبریز که خیلی‎‌‎ها از او با عنوان قاتل طناب سفید یاد می‎‌‎کنند، در سال‎‌‎های 64و 65 در مطبوعات مطرح شد اما قتل‎‌‎هایی که وی رقم زد از سال‎‌‎ها پیش از آن، یعنی از زمستان سال 59 آغاز شده بود.
شامگاه بیستم اسفند آن سال، وقتی جسد زنی در کوی دانش شهر تبریز پیدا شد، کسی خبر نداشت که این آغاز طوفانی است که قرار است جان زنان و کودکان زیادی را بگیرد. حتی تا ماه‎‌‎ها بعد از آن، وقتی اجساد زنانی در اردبیل و اشتهارد کرج، اردبیل، قزوین و تهران پیدا شد، باز هم تصور اینکه همه این قتل‎‌‎ها توسط یک نفر صورت گرفته است، مشکل بود اما از نیمه دوم سال1360 به بعد، وقتی اجساد زنان بیشتری در این شهرها پیدا و معلوم شد که همه آنها با یک شگرد و با استفاده از طناب سفید خفه شده‎‌‎اند، فرضیه قتل‎‌‎های سریالی قوت گرفت.
هولناک‎‌‎ترین جنایتی که قاتل طناب سفید تا آن زمان مرتکب شده بود، قتل مادری به همراه دو فرزند 11و 9ساله‎‌‎اش در تبریز بود. او پس از این جنایت راهی تهران شد و بیشترین قتل‎‌‎ها را در پایتخت رقم زد. تا سال1364 که مهم‎‌‎ترین سرنخ پرونده در اختیار پلیس قرار گرفت. یکی از مقتولان به خواهرش گفته بود که توسط مردی که سوار بر یک شورولت سبز با پلاک ارومیه بوده و لهجه آذری داشته، تهدید شده است و همین سرنخ باعث شد تا مأموران پلیس که در جست‌و‌جوی خودرویی با این مشخصات بودند 24بهمن 64موفق شوند به‎‌‎صورت کاملا اتفاقی این خودرو را شناسایی و راننده‎‌‎اش را بازداشت کنند. با کشف چند تکه طناب سفید در صندوق عقب این خودرو، مجید تحت بازجویی قرار گرفت و خیلی زود اعتراف کرد که قتل‎‌‎های زیادی را مرتکب شده است.
اینکه انگیزه مجید سالک محمودی از ارتکاب این جنایت‎‌‎ها چه بود، هرگز مشخص نشد. چرا که او هشتم خرداد 65، درحالی‎‌‎که هنوز رسیدگی به پرونده‎‌‎اش در دادگاه شروع نشده بود، خود را با طنابی که از حاشیه پتوهای سلول درست کرده بود حلق آویز کرد، اما روزنامه‎‌‎ها در همان زمان و به نقل از مطلعان پرونده نوشتند:«مجید سالک محمودی به‎‌‎دلیل کشیدن چک بدون محل 2سال به زندان افتاده بود که بعد از آزادی، از ارتباط همسرش با پسرخاله خود آگاه شد، به همین دلیل تمام زنانی را که فکر می‎‌‎کرد به شوهرانشان وفادار نیستند به قتل می‎‌‎رساند». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید