• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 آذر 1399
کد مطلب : 118452
+
-

مردم در کاخ

کاخ نیاوران به موزه تبدیل شد

گزارش ویژه
مردم در کاخ


حسین سبحانی 

گشت‎‌‎و‎‌‎گذار در کاخ‎‌‎های دیروز و تفرجگاه‎‌‎های امروز، همیشه پرسش‌برانگیز است. اینجا چه کسانی را به‎‌‎خود دیده است؟ چه حوادث و اتفاقاتی را پشت سر گذاشته است؟ از دل چه تاریخی زنده مانده و امروز به آرامش و سکون رسیده است؟ قدم زدن در محوطه خلوت کاخ نیاوران با همراهی صدای طوطی‎‌‎ها که با کمی جست‎‌‎وجو می‎‌‎شود ردشان را روی درختان بلند کاخ دید، دقیقاً همین‎‌‎ سؤال‎‌‎ها را به ذهن متبادر می‎‌‎کند.
قصه این کاخ از آنجایی آغاز می‎‌‎شود که ناصرالدین‎‌‎شاه قاجار تصمیم گرفت تا کاخی ییلاقی در نیاوران داشته باشد و براساس یکی از القاب شاه، یعنی «صاحبقران»، کاخ تازه نیز به « صاحبقرانیه» معروف شد. اما این مظفرالدین‎‌‎شاه بود که حادثه مهم را در کاخی که به‎‌‎دستور پدرش ساخته شده بود رقم زد؛ امضای فرمان مشروطه در صاحبقرانیه.
کوشک احمدشاهی، همانطور که از نامش پیداست، در زمان احمدشاه در کنار صاحبقرانیه ساخته شد. اما اهمیت این کاخ وقتی بیشتر شد که شاه دوم پهلوی تصمیم گرفت تا علاوه بر سعدآباد، برای اقامت خود و خانواده‎‌‎اش کاخ دیگری نیز در پایتخت بسازد. اجرای طرح توسط محسن فروغی، معمار نامدار از 1337 شروع شد و بنای کاخ جدید در 1346 به پایان رسید و نکته جالب در مورد این کاخ تازه، معماری مدرن آن در تقابل با 2کاخ پیشین این مجموعه بود.
11سال بعد، روزهای پرتلاطم از راه رسیدند. نگرانی در نیاوران از زمانی آغاز شد که شاه و فرح، بار سفر بستند و ایران را ترک کردند. اگرچه گفته بودند که برای رفع خستگی می‎‌‎روند و اندکی بعد بازمی‎‌‎گردند، اما چشم گریان هنگام ترک وطن، از سر ضمیر خبر می‎‌‎داد، بازگشتی در کار نبود. اوضاع مملکت هر روز متحول‎‌‎تر می‎‌‎شد و نگرانی و اضطراب ساکنان کاخ، هرروز بیشتر. کار یکسره شده بود، وقت ترک‎‌‎ کاخ بود.
پس از هر انقلابی، بی‎‌‎شک ساختمان‎‌‎های ارزشمند، خزانه‎‌‎ها، موزه‎‌‎ها و مکان‎‌‎هایی از این دست در معرض خطر قرار دارند، کاخ نیاوران نیز از این قاعده مستثنا نبود. در شب 22بهمن‎‌‎ماه 1357، عده‎‌‎ای قصد غارت کاخ کرده بودند که با مقاومت اهالی نیاوران روبه‎‌‎رو شدند. سرانجام آیت‌‎‌‎الله سیدحسن مصطفوی برای حفاظت از کاخ انتخاب شد و در روز 23بهمن‎‌‎ماه به‎‌‎همراه عده‎‌‎ای دیگر برای حفاظت از کاخ نیاوران در آنجا مستقر شد. او مدیریت موزه را تا سال1363در دست گرفت.
سولماز نراقی در مصاحبه‎‌‎ای با آیت‎‌‎الله مصطفوی، از او درباره روزهای اول انقلاب در کاخ نیاوران پرسیده بود و در بخشی از آن، آیت‎‌‎الله مصطفوی از نخستین مواجهه آنها با فضای درونی کاخ می‎‌‎گوید:«خوب! حالا کلید از کجا بیاوریم؟ رضا پهلوی یک پیشخدمتی داشت که از قضا اهل نیاوران بود. او آمد و گفت کلید در پشتی کاخ را دارد. ما وارد کاخ شدیم. جلال و جبروتی داشت که آدم را می‎‌‎گرفت. او گفت کلید اتاق‎‌‎ها را همیشه زیر گلدان‎‌‎ها می‎‌‎گذاشته‎‌‎اند. راست می‎‌‎گفت. کلیدها را پیدا کردیم و اول به سالن اصلی وارد شدیم. اتاق دست راست دفتر خصوصی شاه بود. من رفتم داخل و روی میز یک شماره از روزنامه لوموند را دیدم که خبری درباره امام خمینی(ره) در آن چاپ شده بود. کنارش هم زیرسیگاری شاه بود و یک ته‎‌‎سیگار. گفتم این را نگه‌دارید. یک روز جزء تاریخ می‎‌‎شود». 
او درباره صورت‎‌‎برداری اموال کاخ و تحویل جواهرات آن به بانک مرکزی نیز می‎‌‎گوید:«حالا باید فکری به حال اموال کاخ می‎‌‎کردیم. نامه‎‌‎ای نوشتم به شورای انقلاب و تقاضا کردم عده‎‌‎ای را برای صورت‎‌‎برداری به کاخ بفرستند. شورای انقلاب، از 7ارگان نخست‎‌‎وزیری، بانک مرکزی، بانک ملی، فرهنگ و آموزش عالی، دادستانی کل کشور، بنیاد مستضعفان و وزارت اقتصاد و دارایی نماینده فرستاد. صورت‎‌‎برداری اموال 2سال و 5‎‌‎ماه طول کشید و فهرست نهایی در 8نسخه تهیه شد که یکی از آنها هنوز هم پیش من است. ما اموال کاخ را از کاغذ روی میز و یک جعبه ساده گرفته تا آثاری که ارزش هنری بسیار داشتند در فهرست ثبت کردیم. طبق یک ماده واحده که به تصویب شورای انقلاب رسیده بود همه طلا و جواهراتی که از کاخ‎‌‎ها مصادره شده بودند باید به بانک مرکزی منتقل می‎‌‎شدند و ما اموال را تحویل بانک دادیم. در میان آنها شمشیرهای مرصع، نشان‎‌‎ها و هدایای سلطنتی، یک کشتی طلا ساخت هنرمندان چینی متعلق به 600سال پیش و آثار ارزشمند دیگر وجود داشت. ما جمعاً 500کیلوگرم طلا از کاخ نیاوران به بانک مرکزی تحویل دادیم».
در سال1365کاخ نیاوران برای نخستین‎‌‎بار به‎‌‎عنوان موزه افتتاح شد تا همه مردم، نه در تلویزیون و مجله و روزنامه و کارت‎‌‎پستال، بلکه با چشمان خودشان کاخ‎‌‎های شکوهمند شاهانی را ببینند که روزگاری بر این مملکت حکومت می‎‌‎کردند و امروز تنها بخشی از تاریخ‎‌‎اند.
در سال‎‌‎های بعدی بخش‎‌‎های دیگری نیز برای بازدید عمومی در این کاخ افتتاح شد. این مجموعه امروز با موزه‎‌‎هایی چون کاخ اختصاصی، موزه جهان‎‌‎نما، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، موزه کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران، در معرض دید علاقه‎‌‎مندان قرار دارد و روایتگر سال‎‌‎های دور است. آدم‎‌‎ها می‎‌‎آیند و می‎‌‎روند؛ اما صدای طوطی‎‌‎های کاخ بر بالای درختان به‎‌‎جا مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید