• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11841
+
-

وقتی مشغول مرتب‌کردن خانه هستید ناگزیرید از وسایل شوینده استفاده کنید

نظافتچی دقت‌کن!

نظافتچی دقت‌کن!

استفاده از شوینده‌ها

بعضی از خانواده‌ها فکر می‌کنند هرچه از شوینده‌ها بیشتر استفاده کنند قدرت پاک‌کنندگی آنها بیشتر می‌شود؛ غافل از اینکه استفاده زیاد و نابجا از شوینده‌های شیمیایی هم از دوام وسایل آنها می‌کاهد و هم سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازد. رعایت نکات زیر در انتخاب صحیح شوینده و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از مصرف آنها به شما کمک می‌کند.



از دستکش استفاده کنید

 بسیاری از افراد هنگام شست‌وشو به دلایلی عادت ندارند از دستکش استفاده کنند. به‌کار بردن شوینده‌های شیمیایی- آن هم بدون استفاده از دستکش- شاید در کوتاه‌مدت عارضه‌ای برای این افراد ایجاد نکند اما در بلندمدت سبب ایجاد حساسیت‌، سوزش، خارش، خشکی و ترک‌خوردن پوست می‌شود. مواد شوینده حلال‌های قوی چربی هستند و به همین دلیل است که وقتی با پوست دست و بدن تماس مستقیم پیدا می‌کنند پوست خشک می‌شود و گاهی هم ترک می‌خورد. برای جلوگیری از خشکی و آسیب پوست دست حتما هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی از دستکش استفاده کنید. اگر با وجود استفاده از دستکش باز هم پوست دست‌تان خشک می‌شود حتما پوست دست‌تان را با کرم‌های مرطوب‌کننده، وازلین یا روغن بادام چرب کنید.



در انتخاب شوینده دقت کنید

هنگام شست‌وشوی هر قسمت از خانه باید دقت کنید که حتما از شوینده‌های مخصوص همان منطقه و وسیله استفاده کنید؛ مثلا اگر برای شست‌وشوی سینک ظرفشویی از بعضی شوینده‌های اسیدی مثل جرم‌گیرها و سفیدکننده‌ها استفاده کنید ممکن است سیاه شوند و مشکلات غیرقابل جبرانی به‌وجود بیاید. قبل از خرید و مصرف هر شوینده‌ای برچسب‌ روی ظرف حاوی ماده شیمیایی را به دقت مطالعه و دستورالعمل آن را رعایت کنید. همچنین افرادی که سابقه حساسیت‌های پوستی و تنفسی دارند در استفاده از شوینده‌های قوی شیمیایی باید دقت بیشتری به عمل آورند.



 حین شست‌وشو از ماسک استفاده کنید

بعضی افراد وسواسی عادت دارند قبل از شستن دستشویی و حمام، آب داغ را باز کنند و بعد هم کلی شوینده‌های اسیدی و جرم‌گیر روی سطوح بریزند و دست‌آخر هم کلی پودر شوینده به آن اضافه کنند. این شیوه خطرناک‌ترین نوع ممکن است چون انواع و اقسام بخارات شیمیایی حاصل از مواد شوینده در محیط سربسته‌ای که از بخار آب اشباع شده در فضا پراکنده شده و به مجاری تنفسی و ریه‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین هنگام شستن محیط‌های دربسته حتما پنجره‌ها را باز بگذارید و برای جلوگیری از تنفس بخارات سمی حاصل از شوینده‌های شیمیایی از ماسک استفاده کنید.



 جرمگیر و وایتکس را با هم مخلوط نکنید

یکی از عادت‌های غلط بعضی از افراد مخلوط کردن چندین نوع ماده شوینده با یکدیگر است. ترکیب جرم‌گیرها (جوهرنمک) و سفیدکننده‌ها (وایتکس) سبب متصاعدشدن گاز کلر می‌شود که بسیار خطرناک است و سبب تخریب راه‌های تنفسی (حلق، حنجره، دهان) می‌شود و می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند. حواس‌تان باشد هنگام خانه‌تکانی شوینده‌ها را با هم مخلوط نکنید. اگر احیانا چنین اتفاقی افتاد سریعا محل را ترک کرده  و در هوای آزاد تنفس کنید. درصورت رفع نشدن علائم (خارش و سوزش حلق و ریه‌ها) حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید