• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11838
+
-

نکات و توصیه‌های بهداشتی و کاربردی برای یک خانه مرتب

گردها را بتکان

گردها را بتکان

بعضی از خانواده‌ها  همیشه در گوشه ذهنشان به این فکر می‌کنند که بیشتر وسایل منزل را تعویض و وسایل نو و گران را جایگزین آن کنند. حتما برای شما هم پیش آمده که وارد خانه‌ای لوکس و مدرن با وسایل گران‌قیمت و آن‌چنانی شوید اما در آن احساس راحتی نکنید. چون همه‌چیز نامرتب است و آشفتگی و شلوغی بیش از حد منزل و دکوراسیون آن باعث شده احساس خوبی را تجربه نکرده و انرژی مثبتی در آن فضا حس نکنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که با تعویض وسایل و خرید لوازم لوکس و گران، زندگی و منزل‌تان زیبا نمی‌شود، بلکه این پاکیزگی و نظم و ترتیب است که به منزل شما و وسایل و چیدمان آن زیبایی می‌بخشد. حتی با داشتن وسایلی ساده و ابتدایی، اما تمیز و مرتب می‌توانید اتاقی باصفا و دلنشین داشته باشید. بنابراین به جای صرف هزینه‌های گزاف و غیرضروری  و اینکه از این مغازه به آن مغازه دنبال خرید وسایل و نو کردن لوازم منزل‌تان باشید بهتر است با برنامه‌ریزی مناسب و رعایت نکات اصولی به مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین وظیفه  در برابر خانه‌تان که رعایت نظم، ترتیب و نظافت است، بپردازید.



انجام کارهای سنگین

برای انجام کارهایی که نیاز به توان فیزیکی و قوای بدنی بالایی دارد باید در درجه اول توان و انرژی خودتان را درنظر بگیرید و متناسب با آن کارها را انجام دهید؛ مثلا اگر کمردرد، پادرد یا دردهای مزمن دارید باید هنگام خانه‌تکانی با احتیاط بیشتری کارهای سنگین را انجام دهید. هر گاه هم احساس خستگی کردید هرچند دقایقی استراحت کنید، چیزی بنوشید و دوباره شروع به‌کار کنید.



 بلندکردن وسایل سنگین

برای بلند کردن وسایل سنگین باید ابتدا بنشینید و در‌حالی‌که جسم را با 2 دست گرفته‌‌اید، آن را بلند کنید. برای بلند کردن اجسام سنگین نباید ایستاده دولا شوید چون به زانوها و کمر فشار زیادی وارد می‌شود.

بهترین حالت این است که بنشینید و در حالتی که جسم بین 2 زانویتان قرار گرفته است آهسته بلند شوید و جسم را از روی زمین بلند کنید.



 تمیز کردن زمین

بهترین روش برای تمیز کردن زمین این است که  بایستید و با استفاده از تی و جارویی که دسته‌بلندی دارد سطوح کف زمین را تمیز کنید.
هنگام تی‌کشیدن نباید خیلی به سمت جلو یا عقب خم شد. اگر طولانی‌مدت به سمت جلو خم شوید به قسمت پایین کمر فشار وارد می‌شود و خم شدن زیاد به سمت عقب هم سبب ایجاد کمردرد می‌شود.



 تمیزکردن دیوارها

برای تمیزکردن دیوار و اجسامی که روی بلندی قرار دارند طولانی‌مدت دست خود را بالا نگه‌ندارید چون باعث ایجاد درد در ناحیه شانه می‌شود. بنابراین هنگام تمیز کردن دیوارها هرچند دقیقه یک‌بار دست‌تان را پایین بیاورید و دوباره شروع به تمیز کردن کنید تا دوباره خون در رگ‌های دست‌تان جریان پیدا کند و احساس خستگی‌تان کمتر بشود.



 استفاده از نردبان

برای تمیز کردن ارتفاع از نردبان یا چهارپایه‌ای که سطح اتکای مناسبی با زمین دارد یا نردبان دوطرفه استفاده کنید. اگر نردبانی که استفاده می‌کنید محکم و ایمن نیست حتما از شخص دیگری بخواهید نردبان را برایتان نگه دارد. هنگام استفاده از نردبان برای پاک کردن قسمت‌های بیرونی شیشه و پنجره‌های منزل هم احتیاط بیشتری بکنید.




تمیز کردن موارد زیر را  
از قلم نیندازید:




   قفسه‌ها و کشوهای یخچال و فریزر

 سطح بیرونی و درونی سطل‌های زباله

 زیر و پشت گاز، یخچال، لباسشویی، مبلمان، کمدها و تختخواب‌ها

 لوسترها: روی قطعات بلوری و لای درزهای لوستر گردوخاک زیادی جمع می‌شود. حتما آن را تمیز کنید. اگر قابل‌شست‌وشو هستند بهتر است آنها را بشویید.

 قفسه داروها: حتما آن را تمیز و مرتب کنید و داروهایی را که تاریخ مصرف آنها گذشته دور بریزید.

 فر گاز: اگر اجاق گازتان فردار است حتما فر آن را هم تمیز کنید. اگر در فر گاز وسیله اضافی قرار می‌دهید آن را مرتب کنید.

 ظروفی که در کابینت قرار دارند و مدت زیادی است از آنها استفاده نشده است.

 لای درز کاناپه‌های راحتی و زیر کوسن‌هایی که روی مبل‌ها قرار دارد؛ چون معمولا گرد و خاک زیادی در آنجا جمع می‌شود.

 انباری‌: برای اینکه وسایلی که در انباری قرار می‌گیرد نظم و ترتیب داشته باشد باید حتما سالی یک‌بار انباری را مرتب کرد و وسایل اضافی را دور ریخت.

 رختخواب‌ها: رختخواب‌هایی که در کمد قرار دارد و مدت زیادی است استفاده نشده را حتما بیرون بیاورید و در معرض هوا قرار دهید. آنهایی را که نیاز به شستن دارند حتما بشویید.

 قسمت بیرونی قاب و شیشه پنجره‌ها

 ساعت‌های دیواری و قاب‌هایی که به دیوار آویزان است.

 در ورودی منزل، در اتاق‌ها، در سرویس‌ها

 بند لباس: بند آپارتمانی و بندهای لباسی که در تراس، حیاط خلوت یا پشت‌بام بسته‌اید را هم تمیز کنید.

 جاکفشی‌ها

 سقف، دیوار و آینه‌های حمام

 کلیدها و پریزها

 گوشی تلفن، کنترل لوازم صوتی تصویری و آیفون‌ها




هشدار مهم: هنگام تمیزکردن خانه بچه‌ها را فراموش نکنید چون در موقعیت‌هایی که شما سخت مشغول کار هستید و معمولا حواس‌تان به آنها نیست ممکن است  با شیطنت‌هایشان دردسرها و مشکلاتی ایجاد ‌کنند. علاوه بر این، بچه‌ها  نسبت به آسیب‌هایی که احتمال وقوع آن در زمان نظافت خانه پیش می‌آید آسیب‌پذیرترند بنابر این باید بیشتر از سایر مواقع مراقب آنها باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید