• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118386
+
-

بازپس‌گیری املاک شهرداری بدون هیاهو

شهردار‌تهران از آخرین وضعیت املاک نجومی نگاه غیر درآمدی به شهر و تعامل با مجلس و دولت گفت

گفت‌وگو
بازپس‌گیری املاک شهرداری بدون هیاهو


پیروز حناچی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایلنا و تسنیم توضیحاتی مربوط به بازپس‌گیری املاک واگذارشده شهرداری به غیر داد و در بخشی دیگر شهرفروشی را مذموم دانست.

املاکی واگذار نکردیم
پرونده بازپس‌گیری املاک شهرداری اولویت خبرگزاری ایلنا بود و خبرنگار در ابتدا از سرنوشت ملک خیابان شهید عراقی به‌نام سازمان املاک و مستغلات که در اختیار محمدباقر قالیباف بوده و املاک دیگری که در اختیار مرتضی طلایی و معصومه آباد نمایندگان دوره چهارم شورای شهر قرار داشتند، سؤال کرد؛ شهردار تهران هم گفت: «ما اقداماتی را شروع و کارها را بی‌سروصدا انجام دادیم و این املاکی که نام برده شد، از افراد تحویل گرفتیم.  البته ممکن است املاکی باقی مانده باشد که شرایط آنها متفاوت است.» بخشی از املاک واگذار شده در اصطلاح به املاک نجومی معروف‌اند که حناچی در مورد تعیین تکلیف آنها گفت: «بخشی از املاکی که در لیست املاک نجومی قرار دارند سند خورده‌اند. به همین دلیل بازپس‌گیری آنها از عهده ما برنمی‌آمد بنابراین موضوع توسط سیستم قضایی تعقیب و پیگیری می‌شود.»
او در ادامه به ۷۰۰ملک که در اختیار سراهای محله و فرهنگسراها قرار دارد هم اشاره و عنوان کرد:‌«این املاک در حوزه اجتماعی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده و در اختیار سراهای محلات و فرهنگسراها قرار گرفته‌اند که لیست این املاک تهیه و برای تعیین تکلیف کاربری به شورا ارسال شده است.»
شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که آیا در این دوره ملکی واگذار کرده‌اید؟ به صراحت عنوان کرد: «در دوره ما به کسی ملکی داده نشده و برعکس تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده‌اند. برخی از آنها با تذکر و مراجعه، بعضی با حکم قضایی و تعدادی نیز به مرحله شکایت رسیده‌اند. ما این کار(بازپس‌گیری املاک) را متوقف نکرده و هیچ حد و مرزی نیز نگذاشتیم. با وجود پیش آمدن دلخوری، کسی را مستثنی نکرده و در مطبوعات در عین دفاع از حق شهرداری، موضوع را مطرح نکردیم.»

نگاه درآمدی به شهر نداشتیم
نگاه درآمدی به کمیسیون ماده100، مسئله‌ای است که خبرنگار تسنیم مطرح کرد و از شهردار تهران پرسید، برای جلوگیری از چنین نگاه و رویه‌ای چه اقداماتی انجام شده است؟ پیروز حناچی در پاسخ گفت: «ما نه‌تنها در این مورد بلکه در سایر موارد نیز نگاهمان نسبت به شهر درآمدی نبوده است. نه اینکه بارگذاری در شهر را درآمد نبینیم بلکه به هر قیمتی در شهر بارگذاری نمی‌کنیم که این موضوع شامل ماده100، ماده5 و پروانه‌های عادی که صادر می‌کنیم هم می‌شود و می‌توانم ادعا کنم که الان طبق طرح تفصیلی عمل می‌کنیم.» او ادامه داد: «درباره ماده100 نیز نگاهمان ردیف بودجه نیست نه فقط برای ماده100 بلکه برای سایر موارد نیز اینطور نیست. البته به‌طور طبیعی وقتی پروانه صادر می‌کنیم مابازای عارضه‌ای که در شهر ایجاد می‌شود عوارضی از متقاضی دریافت می‌کنیم اما نگاهمان درآمدی نیست؛ معنی آن این نیست که تخلف را رها می‌کنیم، ما سعی می‌کنیم که ابتدا از وقوع تخلف جلوگیری کنیم و نگذاریم تخلف شکل گیرد، 2 یا 3 طبقه روی ساختمان بگذارند و بعد سراغشان برویم.» شهردار تهران در صحبت‌هایش گفت:«شهرفروشی مذموم است؛ چون خارج از قاعده و برنامه است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد 10سال بعد وضعیت شهر چطور خواهد شد. مبنای آن این است که چه‌کسی از در وارد می‌شود و چه پیشنهادی می‌دهد. درحالی‌که با استناد به طرح تفصیلی، ظرفیتی که برای شهر پیش‌بینی شده است اهمیت می‌یابد و اگر مطابق آن حرکت نشود ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر در 10سال آینده فلان قدر خواهد بود، پس مشخص است که چه میزان زیرساخت خدماتی، فضای سبز، مسیرتردد، توسعه حمل‌ونقل و ... نیاز است.»

فرصت حضور قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس
شهردار تهران در مقابل این سؤال که هم‌اکنون ریاست مجلس شورای اسلامی در اختیار فردی است که حدود 12سال سکان شهرداری تهران را به‌دست داشته و با توجه به سابقه حضور طولانی در پیکره شهرداری تهران، با تمام مسائل و موضوعات خاص کلانشهر تهران آشناست؛ حال با توجه به این فرصت، آیا بین شما و قالیباف در این مدت تعامل ویژه‌ای برای بهره‌مندی از این فرصت طلایی شکل گرفته است؟ و آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که حضور قالیباف در مقام ریاست مجلس به واسطه تعاملات ویژه شما با مجلس برای شهروندان تهرانی آورده‌ ویژه‌تری داشته باشد؟ اینچنین پاسخ داد: «من دوست دارم در این قضیه وارد حاشیه نشوم و آنچه اعتقاد دارم را بیان کنم؛ کسی که 12سال سابقه مدیریت تهران را داشته حضورش در مجلس برای ما و سایر کلانشهرها یک فرصت است؛ با وجود همه زحماتی که روسای سابق مجلس کشیده‌اند، باید ساعت‌ها بحث و توجیه می‌کردیم که یک موضوع جا بیفتد مانند حضور دیوان محاسبات در شهرداری‌ها که الان همه شهرداری‌ها با آن درگیر هستند اما قالیباف خودش با این موضوع درگیر بوده و لازم نیست وی را توجیه کنیم.»
او ادامه داد: «نگاه بنده به مجلس این است؛ فکر می‌کنم این مسئله یک فرصت است و باید از آن استفاده کنیم. در این راستا در مجلس حضور یافته‌ام و در جلسه‌ای با آقای قالیباف حدود 13مورد در این جلسه مطرح شد و او نیز قول همکاری داده است.»
شهردار تهران همچنین درباره عدم حضور در جلسات هیأت دولت و شائبه اختلاف در این زمینه گفت: روحیه من و شورای شهر تعامل است یعنی ما تمام تلاشمان را می کنیم برای تعامل و در جهت اینکه بیشترین تسهیلات و امکانات را برای مردم تهران فراهم کنیم. پس بنای ما بر همکاری است. دوم یادتان باشد شهردار تهران قانوناً عضو دولت نیست .

این خبر را به اشتراک بگذارید