• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118342
+
-

3پیشنهاد آشپزجوان برای تهیه غذاهای رژیمی

خوشمزه لاغر شوید

خوشمزه لاغر شوید

سحر  غفوری

اگر قصد دارید وزنتان را کم کنید اما شکمو و خوش خوراک هستید نگران نباشید. همه درها روی شما بسته نیست و می‌توانید با غذاهای خوشمزه و جذاب یک رژیم لاغری و سلامتی بگیرد. این نکته را از دستورهای آشپز جوان این هفته‌مان دریافته‌‌ایم و می‌خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم. شادی میرعباسی متولد مهرماه سال ۱۳۶۳ است و در این زمینه حرف برای گفتن زیاد دارد. او دارای مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی از دانشگاه سوره است و دوره‌های آموزشی هتلداری را در مجموعه هتل‌های هما گذرانده است. همچنین دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه تهران است و دوره‌های کامل آشپزی و قنادی را در سازمان فنی‌حرفه‌‌ای کشور آموزش دیده است. میرعباسی، حدود ۱۰سال است که به شیوه‌‌ای تخصصی، دوره‌های مختلف آشپزی را گذرانده و مدارک گوناگونی در این زمینه کسب کرده است. او نزدیک به ۶سال سمت مدیریت تشریفات یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات مواد غذایی کشور را بر عهده داشت و چندین سال است که مدرس آشپزی تخصصی در حوزه آشپزی سلامت است. این آشپز جوان هم‌اکنون به‌مدت ۲سال است که در زمینه خلق و ابداع انواع دستورالعمل‌های آشپزی در زمینه «سبک غذایی کتوژنیک»یا همان سبک سلامت فعالیت می‌کند و در صفحه اینستاگرام خود، آموزش این سبک جدید غذایی را به‌گونه‌‌ای شیوا و روان انجام می‌دهد. حال به پیشنهاد این آشپز، 3دستور غذای سلامت را مرور می‌کنیم.

سالاد کلم کیل با مرغ
تنوع سالاد و سس سالاد می‌تواند جذابیت یک رژیم غذایی را تضمین کند  یا برعکس عدم‌تنوع سالاد می‌تواند یکی از دلایل اصلی عدم‌موفقیت در رژیم لاغری شما باشد. یکی از این سالاد‌ها با کلم کیل و مرغ تهیه می‌شود. کلم کیل یکی از اعضای خانواده کلم‌هاست که به لاغری، سم‌زدایی از بدن و مقابله با پوکی استخوان کمک زیادی می‌کند. این کلم برگ سبز پررنگ یا بنفش داشته و سرشار از ویتامین آ است.

مواد لازم:
  کلم کیل: ۲۰۰گرم
  نخود پخته: یک پیمانه
  کنجد یا مغز دانه شاهدانه: ۲قاشق
  فیله مرغ گریل‌شده: یک تا۲ عدد
  کینوای پخته: ۲ قاشق غذاخوری
  روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  نمک و فلفل: به مقدار کافی
  پوره سیر: یک قاشق چایخوری
مواد لازم برای سس سالاد:
  سس خردل: یک قاشق غذاخوری
  سرکه سیب: دو قاشق غذاخوری
  سس مایونز: یک قاشق غذاخوری
  روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  نمک و فلفل به مقدار کافی
  پوره سیر: یک قاشق چایخوری
مواد لازم برای مزه‌دار کردن مرغ:
  روغن زیتون: یک قاشق
  نمک: کمی
  آبلیمو: یک قاشق
  پوره سیر: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه
فیله مرغ را از قبل در روغن زیتون، نمک و پوره سیر قرار دهید تا مواد به خورد مرغ رفته و آغشته به آن شود. سپس مرغ آغشته در مواد را بکوبید تا پهن‌تر شود و در تابه یا ظرف چدنی مخصوص گریل آن را گریل کنید. پس از طلایی شد و سوخاری شدن مرغ، آن را به‌صورت مربعی تکه‌تکه کرده و کنار بگذارید. در این مرحله، نخود‌های پخته را با کمی روغن زیتون روی شعله ملایم تف دهید تا کمی ترد شوند. سپس دانه‌های کینوا را در محلول آب و نمک آبپز کنید تا کاملا نرم شود. کلم‌های کیل را از قسمت ساقه سخت آن جدا و به قطعات متوسط مناسب سالاد تقسیم و خرد کنید. در مرحله بعدی سراغ مواد سس می‌رویم. در ابتدا روغن زیتون، خردل و مایونز را با هم به خوبی مخلوط کنید تا رنگ یکدستی بگیرد. سپس سرکه‌سیب را به مواد سس اضافه می‌کنیم و بعد از آن نمک، فلفل و پوره سیر را افزوده و خوب ترکیب کنید تا یکدست شود. حالا کاهوهایی را که خرد کرده بودید در ظرف مناسبی قرار داده و نخود‌های آماده شده را لابه لای آن بریزید. کینوا را روی سطح سالاد پخش کرده و سپس مرغ‌های تکه‌تکه‌شده را گوشه ظرف یا روی مواد به ‌صورت نگینی پخش کنید. به دلخواه خود، از سیاهدانه یا دانه‌های کنجد برای تزئین استفاده کنید و در مرحله آخر، سس آماده شده را روی سالاد بریزید و میل کنید.

سالاد استیک و اسفناج
در ادامه معرفی غذاهای کتوژنیک و سلامت، یک سالاد خوشمزه و فوری معرفی می‌کنیم که البته این سالاد برای کسانی که در سبک غذایی کتوژنیک نیستند هم مناسب است. در این دستور پخت به سراغ طرز تهیه سالاد استیک می‌رویم. اگر شما رژیم سختگیرانه‌ای ندارید و می‌خواهید یک وعده غذای خوشمزه و مقوی میل کنید، این سالاد نیازتان را برطرف می‌کند. این سالاد خوشمزه به راحتی تهیه می‌شود و مطمئن باشید که طرفدار آن می‌شوید و دقیقا همان طعمی را دارد که احتمالا شما در رستوران‌ها تجربه کرده‌اید.

مواد لازم
  استیک گوساله: ۲۰۰گرم
  بیبی اسفناج: ۱۵۰گرم
  توت‌فرنگی درشت: ۲ تا ۳عدد
  پنیر فتا: ۳۰ گرم

مواد لازم سس:
  سس خردل: یک قاشق
  سرکه‌سیب: یک قاشق
  نمک ، فلفل و پودر سیر: به مقدار کافی
  روغن زیتون بکر: ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه
در ابتدا ۲۰۰ گرم استیک را بکوبید و یک روز قبل با یک قاشق روغن زیتون، ۲ قاشق آب پیاز، کمی سیر،، یک قاشق سرکه‌سیب و یک قاشق مربا خوری سس سویا مرینیت یا طعم‌دار کنید. در ادامه ظرف چدنی را داغ کرده و ابتدا هر سمت را پنج دقیقه همراه کمی کره و رزماری در تابه سرخ کنید سپس هر طرف را ۳دقیقه سرخ کنید. با چاقو سوراخ‌های عمقی در استیک ایجاد کنید تا در هر بار پشت و رو کردن، کاملا پخته شود. در نهایت هر طرف را ۲دقیقه سرخ کرده و از تابه خارج کرده و روی تخته، برش‌های نواری بزنید. در ظرفی مناسب یک لایه اسفناج و یک لایه گوشت بریزید و تا تمام شدن مواد این کار را ادامه دهید. در نهایت با پنیر و توت‌فرنگی برش‌خورده به آن ظاهر مناسب داده و سس را که خوب همزده‌شده روی کل مواد بریزید. توجه کنید برای تهیه این سالاد حتما از سس خردل خالص (نه ترکیب با مایونز) استفاده کنید.

دیپ مکزیکی آووکادو
احتمالاً تا به‌حال نام دیپ را زیاد شنیده‌اید، اما شاید دقیقاً ندانید دیپ و سس چه تفاوت‌هایی با هم دارند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های دیپ و سس در این است که برای استفاده از دیپ باید غذا یا هر نوع خوراکی را داخل آن فرو کرده و سپس میل کرد، در واقع دیپ به غذا اضافه نمی‌شود، بلکه غذا به دیپ اضافه می‌شود، ولی معمولاً سس روی غذا یا سالاد و خوراکی ریخته می‌شود. دیپ‌ها معمولاً در کنار انواع فینگرفودها، اسنک‌ها، و میان‌وعده‌ها سرو می‌شوند. «گواکاموله» یک دیپ یا سس مکزیکی است که پایه اصلی آن را آووکادو تشکیل می‌دهد و به‌عنوان یک مزه در کنار انواع چیپس و سبزیجات و... سرو می‌شود. در این مطلب طرز تهیه این دیپ خوشمزه، مفید و البته رژیمی را بخوانید.

مواد لازم
  آووکادو: ۲ عدد رسیده
  پیاز کوچک: یک عدد
  فلفل کاپی قرمز: نصف
  گوجه فرنگی: یک عدد
  گشنیز خورد شده: ۱۰۰گرم
  آبلیموی تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  نمک و فلفل : به میزان لازم
  سیر: یک‌حبه
  سس مایونز: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
برای تهیه گواکاموله باید حتما از آووکادو رسیده استفاده کنید تا در نهایت دیپ کرمی مانند شود. ابتدا آووکادو را داخل غذاساز بریزید تا پوره شده و به اصلاح کرمی شود. بعد گشنیز، سیر، لیموترش و به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید. مجددا چند پالس بزنید تا یک پوره یکنواخت به‌دست بیاید. بعد پوره را داخل یک کاسه بریزید و گوجه و پیاز خرد کرده را به آن اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید. حالا کافی است تا گواکاموله را چند ساعت داخل یخچال قرار‌دهید تا خوشمزه‌تر شده و آماده سرو شود. نکته مهم این است که آبلیمو را زیاد نریزید که مثل سالاد شیرازی شود. ولی حتما هم آبلیمو بزنید چون آووکادو بعد از برش سیاه می‌شود. این معجون را با چیپس سیب زمینی یا نان مکزیکی می‌شود خورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید