• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118340
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته


فیلم ملال

  بی‌حسی موضعی

می‌توانید از پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال، فیلم «بی‌حسی موضعی» را هم تماشا کنید؛ فیلمی که تازگی‌ها نمایش آنلاین هم داشته و اثری در ژانر اجتماعی قلمداد می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده که جلال، دانشجوی سابق رشته فلسفه است. او متوجه می‌شود که خواهرش با شاهرخ که مردی ثروتمند است، ازدواج کرده است. شاهرخ به شرط‌بندی فوتبال هم اعتیاد عجیبی دارد. جلال که از این راز باخبر شده، عصبانی شده و از خانه بیرون می‌زند. اما در میانه راه با ناصر، راننده تاکسی، آشنا می‌شود و آنها شب عجیبی را با هم می‌گذرانندکه داستان فیلم را به پیش می‌برد. فیلم را حسین مهکام کارگردانی و نویسندگی کرده و جالب اینکه حبیب رضایی هم تهیه‌کننده آن است. بازیگرانش هم حبیب رضایی، باران کوثری،‌ پارسا پیروزفر و حسن معجونی هستند. ممکن است که این فیلم شما را به یاد فیلم‌های کاهانی بیندازد. اما به هر حال با اثری اجتماعی که طنزی تلخ دارد، روبه‌رو خواهید بود. فیلم درواقع درباره ملال است، درباره آدم‌هایی که کار خاصی نمی‌کنند و همین باعث می‌شود تا یک زندگی عجیب و غریب و ملال‌آور را سپری کنند.

روایت بازگشت

  پروانگی

قاسم جعفری را بیشتر با سریال‌های تلویزیونی‌اش می‌شناسیم؛ مانند «خط قرمز» و «مسافری از هند». اما او فیلم‌های سینمایی هم ساخته است که هرچند این چهره را در سطح کارگردانان معروف قرار نداده، ولی جایگاهش را به عنوان سینمایی‌ساز تثبیت کرده. یکی از این فیلم‌ها که این روزها در پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال هم گنجانده شده، «پروانگی» است. داستان درباره نویسنده‌ای است که برای دیدن دوست خود به کشور فرانسه می‌رود. اما همین که وارد فرانسه می‌شود، به او خبر می‌دهند که دوستش مرده و دیر رسیده است. او متوجه می‌شود که دوستش کتابی نیمه‌تمام دارد، تصمیم می‌گیرد که این کتاب را تمام کند. به همین دلیل درگیر زندگی دوستش می‌شود تا بتواند از دریچه او چنین کتابی را به سرانجام برساند و همین باعث می‌شود تا فیلم گره داستانی پیدا کند و پیش برود. این فیلم درام، بازیگرانی چون سعید راد و مهدی سلوکی و بهمن نادیاب دارد. فیلم درواقع درباره روشنفکرانی است که به غرب رفته‌اند و در کنج عزلت خود زندگی می‌کنند؛ و البته درباره بازگشت و مراجعت به فطرت و اصل خویشتن. به نظر می‌رسد که قاسم جعفری توانسته باشد به این ایده خود نزدیک شده و با لکنت زبان کمتری داستانش را روایت کند. 

تربیت کودکان نافرمان

  نافرمان

این روزها مستندها و فیلم‌های زیادی در حال عرضه اینترنتی است. بعضی از این مستندها کمتر دیده می‌شوند، در حالی که می‌توانند به شدت برای ما و خانواده‌های ایرانی کارساز و مناسب باشند. مستند «نافرمان» را می‌توان یکی از همین دست آثاری دانست که تازگی‌ها خبر رسیده که ارائه اینترنتی شده است. این مستند را برای کودکان نافرمان ساخته‌اند؛ کودکانی که تنش‌های رفتاری زیادی با والدین خود دارند. گفته می‌شود که ایران یک‌میلیون کودک نافرمان دارد که البته رفتار با آنها نیاز به قلق‌های خاصی دارد. این مستند دقیقا در همین حوزه شکل گرفته و می‌خواهد نکته‌هایی را به والدین گوشزد کند. مستند در موسسه اومافیلم ساخته شده که محصول سازمان اوج محسوب می‌شود. این مستند را امیر منیری کارگردانی کرده است. در این مستند، روایت‌هایی درست از رفتار به قاعده والدین با کودکان نافرمان را مشاهده خواهیم کرد؛ رفتارهایی که باعث می‌شود تربیت این دست بچه‌ها، به دور از هر خشونتی اتفاق بیفتد. تهیه‌کننده این مستند نیز سیدجمال عودسیمین است. برای دانلود و تماشای آن می‌توانید به سایت‌های وی‌اودی مراجعه کنید. به نظر می‌رسد این دست مستندهای آموزشی و اجتماعی، در سبد فرهنگی خانوارها جای‌شان خالی است.

سوپرمن و دیگران

  لیگ عدالت تاریک

یکی از بهترین انیمیشن‌های تولید‌شده در سال 2020 را «لیگ عدالت تاریک: جنگ آپوکالیپس» می‌دانند. این انیمه در ژانر اکشن علمی-تخیلی طبقه‌بندی شده است. انیمه را کمپانی برادران وارنر ساخته است. داستان آن هم بر اساس شخصیت کمیک بوکی «دارک ساید» اثر گئوف جانز کار شده است. کارگردانی آن نیز با مت پیترز و کریستین سوتا بوده. نام شخصیت اصلی انیمه جان کنستانتین است. اما در ابتدای انیمه می‌بینیم که معشوقه‌اش از چیزی نگران است. این انیمه در ادامه انیمه دیگری که در سال 2017 ساخته شده، شکل گرفته است. جان و معشوقه‌اش به لیگ جدید عدالت دعوت می‌شوند. آنها به جلسه‌ای می‌روند که سوپرمن تشکیل داده. اما متوجه می‌شوند که باید به سیاره‌ای به نام آپوکالیپس حمله کنند و علیه شخصیت بد انیمه که در آنجا زندگی می‌کند، اقدام کنند. اما دارکساید متوجه نقشه‌ها و تکنیک‌های آنها از طریق یک سایپورگ می‌شود. آنها به سیاره مذکور می‌روند تا با ابرقهرمان بد قصه مبارزه کنند، اما او برای قهرمانان انیمه خواب بدی دیده است و از خیلی چیزها هم خبر دارد. به یاد داشته باشید که این انیمه برای بزرگسالان تدارک دیده شده و ممکن است صحنه‌های زد‌وخورد آن برای نوجوانان جالب نباشد. 

اقیانوس رنجم

  بر می‌گردم

اجازه بدهید که تک‌آهنگی دیگر از آرمان گرشاسبی معرفی کنیم؛ به نام «برمی‌گردم». گرشاسبی را از گروه چارتار و قطعه ماندگار «باران تویی» به یاد بیاورید. او و گروهش غالبا موسیقی سنتی ترکیبی کار می‌کنند؛ شاید بشود گفت سنتی-پاپ. آهنگ‌های گرشاسبی معمولا خوش‌ساخت است و به دل می‌نشیند، از جمله همین قطعه برمی‌گردم. این قطعه، تیتراژ فیلم سینمایی «ناگهان درخت» صفی یزدانیان و به تهیه‌کنندگی پیمان معادی است. حالا موزیک‌ویدئوی این قطعه را هم پیش رو داریم و خود فیلم هم که درگیر اکران آنلاین است. ترانه‌سرای این اثر احسان حائری بوده و اشکان آقبرون و نوید زمردی هم که آهنگسازی‌اش را عهده‌دار بوده‌اند. قطعه، رویکردی عاشقانه و ترانه‌ای خاص دارد که با صدای خواننده، حسابی جفت‌وجور شده است. در متن این ترانه می‌خوانیم: «غرق غربتم لحظه لحظه هر دقیقه‌ای/ که بی‌تو طی شود خسارت است/ اگرچه خانه در اسارت است/ بمیرم که بی‌من چه جُوری کشیدی/ به چَشمت چه دیدی/ برمی‌گردم کمی بمان، برمی‌گردم/ حتی زخمی و نیمه‌جان، برمی‌گردم/ حتی اگر فرشته‌ات، اهریمن شد/ از دستش سرنوشتِ ما، پوسیدن شد/ بمیرم که بی من، چه جُوری کشیدی/ به چَشمت چه دیدی، چه زهری چشیدی/ من اقیانوس رنج و کوه دردم/ اگر دیگر به سویت برنگردم...»

گوش‌‌های شرقی

  رفاقت ناکوک

موسیقی شرق همیشه برای آهنگسازان و موزیسین‌ها الهام‌بخش بوده و معمولا سعی کرده‌اند که از فلسفه و رویکردهای آن، در قطعه‌ها و آلبوم‌های مختلف سود ببرند. در ایران هم این قضیه مسبوق به سابقه بوده و هست. آخرین آلبومی هم که با این رویکرد منتشر شده، آلبوم رفاقت ناکوک است. گفته می‌شود که این آلبوم بر اساس منابع صدایی موسیقی شرق و البته با نگاه و رویکرد آهنگسازی موزیک معاصر است. این اثر در واقع نوعی دونوازی پیانو است که توسط کارگاه موسیقی نشر یافته است. پوریا خادم پیانو میکروتنال و سروش محمدی هم پیانوی کوک کلاسیک این اثر را نواخته‌اند. پوریا خادم درباره اثری که تازه منتشر کرده‌اند، چنین نوشته است: «موسیقی این آلبوم برگرفته از طرح‌ها و ایده‌پردازی‌هایی بر اساس منابع صدایی موسیقی شرق برای بداهه‌نوازی با نگاه آهنگسازی موسیقی معاصر است برای دو پیانو؛ یکی با کوک تعدیل‌شده کلاسیک و دیگری کوک میکروتنال که در آن تمام می‌بمل‌ها (ردیزها) و تمام لابمل‌ها (سل‌دیزها)، یک‌چهارم پرده بالاتر کوک شده‌اند؛ همینطور سی‌بکار اکتاو پنجم یک‌چهارم پرده پایین‌تر کوک شده است». این آلبوم قطعاتی به نام عقیده تضاد،‌ کلنجار ثابت، رزم رنگ، دشت در دست، نقش بی‌فرض، اصالت دورگه و ... را شامل می‌شود.

تنهایی و من

  عزیزتر

تازگی‌ها تک‌قطعه‌ای از محمدرضا چراغعلی منتشر شده است که شنیدن دارد.  چراغعلی، موزیسین شناخته ‌شده کشورمان است که آوازهایی نیز از او گاه‌ به‌گاه منتشر می‌شود. تازه‌ترین اثر این موزیسین «عزیزتر» نام دارد. آهنگسازی این قطعه هم با خود اوست که به صورت تک‌آهنگ مجوزدار در فضای مجازی منتشر شده است. ترانه اثر هم از سجاد عزیزی‌آرام است. این قطعه را می‌توانید از سایت‌های موسیقی و کانال‌های مربوطه دریافت کنید یا به صورت آنلاین گوش بسپارید. در متن ترانه آن می‌خوانیم: «یا اسیر فاصله شدم همیشه/ یا رسیدم اولین نفر نبودم/ توی عشقت از همه سر بودم اما/ واست از هیشکی عزیزتر نبودم/ تو واست هرچی باید بشه، میشه/ تو به هر چیزی که می‌خواستی رسیدی/ منم و عمری بعد عشق تو رسیدم/ به یه آرامش بعد از ناامیدی/ تنهایی و من، تن و پیراهن، تو رو و هی خواستن و هر بار نرسیدن/ درد و دوری، هی صبوری، گفتن از من ولی از تو نشنیدن/ غربت قصه بین ما همینه/ تو پی عشقی و من دنبال درمون/ تو و پیچ‌و‌خم جاده‌های چالوس/ من و سرگیجه میدونای تهرون/ حالا از عشق تو مونده یادگاری/ شونه‌هایی که همیشه زخم خورده/ تو که شوخی شوخی سنگات رو پروندی/ به یه گنجشکی که جدی‌جدی مرده...

آوازهای کهن

  زخم نهان

برای علاقه‌مندان به آواز و موسیقی سنتی ایران هم البته آلبوم «زخم نهان» می‌تواند گزینه و پیشنهاد خوبی باشد. این آلبوم به آهنگسازی آرش کاووسی و به خوانندگی امیر اثنی‌عشری تولید و روانه بازار موسیقی شده است. این آلبوم در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی طبقه‌بندی شده است. نوازندگان آن را نیز آرش کاووسی نوازنده تار و سرپرست گروه «شبروان»، فاطمه ریوند نوازنده تار باس، غلامرضا صدرالدینی نوازنده تمبک، محسن میرزایی نوازنده سنتور، محمد یوسفی نوازنده نی، محمد جوزی نوازنده عود، نوید جمالی‌پور نوازنده کمانچه و امیرعباس برفی نوازنده دف تشکیل می‌دهند. به نوشته خبرگزاری مهر، قطعه‌های تشکیل‌دهنده این آلبوم نیز چنین است: «مقدمه» به آهنگسازی یوسف فروتن، تکنوازی سه‌تار، «چهارمضراب» اثر آرش کاووسی، «ساز و آواز» با غزلی از شیخ بهایی، تصنیف «رقص گلان» با شعری از مولوی و موسیقی آرش کاووسی، تصنیف «زخم نهان» با شعری از بهرام کلنو و هوشنگ ابتهاج (به یاد زلزله‌زدگان کرمانشاه)، «سرود وطن» با شعر بهرام کلنو، ملودی آرش کاووسی و تنظیم محسن زرکانی. اثنی‌عشری جزو خوانندگان شناخته‌شده حوزه موسیقی سنتی ایران است که ضمن تحصیل در رشته دکتری زبان و ادب فارسی، در حوزه آواز ایرانی هم سرگرم کار و آموزش و ... است.

تام هستی یا جری؟

  بازی تعقیب و گریز تام و جری

کارتون‌های تام و جری را که یادتان هست؟ بعید است که سن‌تان بالای سی، ‌چهل سال باشد و این کارتون‌ها را به‌خاطر نداشته باشید. یعنی صدا و سیما این‌قدر این کارتون‌ها را پخش و بازپخش کرده که خودمان دیگر یک‌پا تام و جری شده‌ایم. انصافاً هم که کارتون‌های خیلی خوبی بودند. اما این وسط بعضی‌ها بودند که دل‌شان برای گربه این کارتون می‌سوخت، چون همیشه می‌باخت. حالا با وجود بازی آنلاین و موبایلی تعقیب و گریز تام و جری، می‌توانید هم به خاطره‌های گذشته‌تان سری بزنید، هم دیگر یک تماشاچی نباشید و عملا طرف یکی از طرفین ماجرا باشید. کارتون بدین‌ترتیب است که شما 4 تا موش دارید و یک گربه. حالا هر کدام را که دل‌تان خواست انتخاب می‌کنید. طبیعی است که موش‌ها برای اینکه گرسنه نمانند باید دنبال پنیر باشند. جاهای مختلف را هم به این منظور جست‌وجو می‌کنند. اما از آن طرف گربه هم باید این موش‌ها را بگیرد. نگران نباشید، قرار نیست آنها را بخورد. او هر موشی را که می‌گیرد به یک موشک می‌بندد و آن را به فضا و آسمان می‌فرستد تا برود و دیگر برنگردد و با خیال راحت‌تر بتواند سراغ باقی موش‌ها برود.

عکاسی از فرارکننده‌ها

  عکاسی از حیوانات

اوقات فراغت و روزها و شب‌های خانه ماندن را می‌توان با روش‌های مختلف پر کرد. بعضی‌ها که کلاً پای تلویزیون هستند و دارند فیلم و سریال نگاه می‌کنند. بعضی‌ها هم که کلاً چشم اینستاگرام و اینترنت را درآورده‌اند. اما راه‌های جایگزینی هست که هم می‌تواند حال و هوای شما را عوض کند، هم برای شما آموزنده‌تر باشد. یکی از این موارد عکاسی از حیوانات است. جالب اینکه این رشته به‌قدری مورد توجه هم بوده که حتی رقابت‌های جهانی هم برایش برقرار می‌کنند. خودش هم به شعبه‌های مختلف تقسیم شده است؛ مثل عکاسی کمدی از حیوانات و عکاسی جدی و... .
همه ما در اطراف خودمان با موجودات زنده‌ای روبه‌رو هستیم؛ حالا از این حشراتی که باعث ترس و چندش ما می‌شوند گرفته تا گربه و کلاغ و کبوتر و گنجشک و... .
عکاسی از این موجودات زنده می‌تواند، هم برای شما و هم برای بچه‌ها بسیار جالب  باشد. حتی می‌توانید سناریو طراحی کنید و مثلاً دوربین موبایل‌تان را در موقعیت ثابتی قرار دهید و با غذا یا چیزهای جالب دیگر، حیوانات را به دام عکاسی خودتان بیندازید. عکس گرفتن و تحقیق درباره این حیوانات می‌تواند جزو کارهای جالب شما باشد.

فرمانروا کیست؟

  بردگیم وارث

بردگیم وارث را در حوزه بازی‌های رومیزی استراتژیک و البته خانوادگی تقسیم‌بندی کرده‌اند. یعنی در این روزهای کرونایی حسابی می‌تواند شما و خانواده محترم را سرگرم کند. این بازی، در واقع نسخه ایرانی شده بازی خارجی senators است که با شکل و شمایلی مناسب در اختیار ایرانی‌ها
قرار گرفته. این بردگیم می‌تواند 3 تا 5 نفر را درگیر بازی کند و حداکثر نیز 45دقیقه زمان آن است. برای مخاطبان بالای 14سال هم درنظر گرفته شده است. موضوع بازی هم از این قرار است که فرمانروای سرزمین آرمادا می‌میرد و فرزندان او باید سعی کنند که جای پدر را بگیرند و سرزمینی که بازمانده پدر است را تحت فرمان خودشان در بیاورند. آنها به این منظور باید سعی کنند که با راه‌های مختلف حمایت فرماندهان ارشد و دیگر بزرگان این سرزمین را کسب کنند. در واقع ارتباطات و پول شما، ابزار کار شما برای به موفقیت رسیدن هستند. در این میان شما مکعب امتیازشماری هم دارید که می‌تواند با توجه به موفقیت‌ها یا شکست‌هایی که دارید، جلو و عقب برود و وضعیت شما را روشن کند. در نهایت اینکه هرکسی بیشتر از بقیه بتواند فرماندهان این سرزمین را با خودش همراه کند، می‌تواند فرمانروا بشود.

دوچرخه‌سواران

  بازی تیزران

یکی از بازی‌های خوب رایانه‌ای ایرانی که می‌توانید درگیرش شوید، بازی تیزران است. گیمی که بازی‌سازان و دانشجویان ایرانی طراحی کردند و توانست در سال98 جدی‌ترین بازی سال هم لقب بگیرد و حسابی خبرساز شود. این افتخار را هم در سومین جشنواره بازی جدی سال کسب کرد. این بازی، هم امکان بازی آفلاین را به شما می‌دهد و هم امکان بازی آنلاین چند نفره را. بازی هم در ژانر بازی ـ ورزش قرار می‌گیرد و عملاً سازندگان تلاش کرده‌اند که در آن، برای دوچرخه‌سواری فرهنگسازی کنند. شما در این بازی با المان‌های بازی مواجه می‌شوید و در عین حال درگیر دوچرخه‌سواری و رقابت هم هستید. اما نکته جالب دیگر این است که بازی تیزران در کنار بازی کیپ استپ، در جشنواره بین‌المللی گالا در فرانسه هم جزو 3بازی برتر آکادمیک شده است که افتخاری برای صنعت بازی‌سازی ایران تلقی می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد بازی‌سازی در ایران هم همپای فیلمسازی، در حال خودی نشان دادن است. جالب اینکه این دو بازی را هم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده چندرسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز تولید کرده‌اند. خلاصه اینکه اگر دوست دارید، هم به بچه‌هایتان فرهنگسازی درباره ورزش دوچرخه‌سواری را منتقل کرده و هم سرگرم‌شان کنید، با گزینه خوبی روبه‌رو هستید.

خالقان نقش‌های زیبا

  قلاب‌دوزی

توجه به صنایع‌دستی و یاد گرفتن آنها، می‌تواند در همه حال ساعت‌های بیکاری ما را به بهترین نحو پر کند و همچنین ارزش‌افزوده مالی برای ما به همراه داشته باشد. در این روزهای کرونایی و قرنطینه نیز، این ضرورت بیشتر احساس می‌شود. قلاب‌دوزی از قدیمی‌ترین و بهترین موارد صنایع‌دستی در ایران است. هنری که در آن شما نقش و نگارهای مختلف را با قلاب و رشته‌های ابریشم روی پارچه می‌دوزید. از نمونه‌های مختلف قلاب‌دوزی برای تزئین نیز استفاده می‌کنند؛ از تزئین جاقرآنی گرفته تا سجاده و رومیزی و شبیه آن. بهترین یادگاری‌های قلاب‌دوزی را مربوط به شهرهای رشت، اصفهان و مشهد می‌دانند. روش‌های مختلف قلاب‌دوزی شامل ساده، برجسته و معرق می‌شود. به این منظور شما نیازمند قلاب مخصوص، جریده، پارچه، نخ تابیده از جنس ابریشم و طرح هستید. طبیعی است که قبل از همه اینها باید آموزش‌های لازم را دیده باشید که هم به‌صورت حضوری این امر شدنی است و هم به‌صورت فایل‌های ویدئویی در دسترس همه قرار دارد. کار بدین‌ترتیب است که روی چهارپایه کوتاهی نشسته و بخشی از پارچه مورد نظر را لای جریده قرار داده و با زانو آن را به هم فشار می‌دهید تا پارچه خارج نشود. بعد هم از روی طرح و به شیوه‌ای که آموزش دیده‌اید، شروع به‌کار می‌کنید.

سبک زندگی یک نابغه

  استاد

بی‌مناسبت نیست که به واسطه وقایع اتفاق افتاده در روزهای گذشته، یک کتاب زندگینامه هم معرفی کنیم. این کتاب، به زندگی شهید مجید شهریاری می‌پردازد که جزو شهدای هسته‌ای ایران بوده و در جریان ترورهای شخصیت‌های علمی کشور، به شهادت رسیده. درست 10سال پیش بود که خبر ترور این چهره علمی ایران، همه را متأثر کرد. وجهه علمی و پژوهشی این شهید، باعث شده تا از زندگی‌اش کمتر بدانیم و بخوانیم. اما این کتاب تلاش کرده تا با جست‌وجو در خاطرات به جا مانده از او و اطرافیانش، به دریافتی کامل‌تر از این شخصیت برسد. همه اینها نیز در همین کتاب استاد جمع آمده و راهی بازار نشر شده است. در این کتاب در مجموع با 200خاطره از دوستان، دانشجویان، همکاران و خانواده این شهید روبه‌رو می‌شویم که ما را به نگاهی کامل‌تر از شهریاری می‌رساند؛ مردی که در عین سادگی و تواضع، گام‌های بلندی برای خودکفایی علمی کشور برداشت. کتاب از زمان آشنایی او و همسرش و ازدواج آنها و خاطراتی در این‌باره شروع می‌شود، سپس به روزگار دانشگاه و کار و ... می‌پردازد. بخشی از کتاب نیز تصاویر کمتر دیده‌شده‌ای از او را در خود گنجانده است.

ایده های کارساز

  ایده عالی مستدام

این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای اصحاب کسب‌وکار و همچنین کسانی باشد که دستی در آتش اقتصاد و تجارت دارند؛ خاصه برای این روزها که همه از مشکلات مالی و اقتصادی گله‌مند هستند. کتاب درباره ایده‌پردازی و خلاقیت در این امر و مهم‌تر از همه خلاقیت در مطرح کردن و ارائه دادن این ایده‌هاست. کتابی که هر کسی می‌تواند از آن بهره‌مند شود؛ هر کسی که با سازمانی و مجموعه‌ای و شرکتی درگیر است. در واقع سؤال اصلی اینجاست که چطور بعضی از ایده‌ها باقی می‌مانند و بعضی دیگر برای همیشه از بین می‌روند. کتاب سعی می‌کند داستان‌ها و نمونه‌های موفقیت و شکست را بررسی کند تا ببیند ارائه‌های مختلفی که ماندگار شده یا شکست خورده‌اند، از چه مسیری رفته‌اند که به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند. کتاب می‌خواهد به ما بگوید که چطور ایده‌هایمان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که باعث چسبیدن‌شان در ذهن دیگران شود. اصولی چون سادگی، غیرمنتظره بودن، ملموس بودن، اعتبار داشتن، احساسی بودن و داستانی بودن از جمله مباحثی هستند که در این کتاب مطرح می‌شود. کتاب توسط چیپ هت و دن هت نگارش شده و می‌توانید در بازار نشر تهیه و مطالعه کنید.

بهترین بهار

  افسانه چهار برادر

اجازه بدهید کتابی در حوزه ادبیات نوجوانان مطرح کنیم که می‌تواند برای دانش‌آموزان و فرزندان شما حسابی آموزنده باشد. کتاب را محمد میرکیانی، نویسنده نام‌آشنای ایرانی نگارش کرده است. کتاب «افسانه چهار برادر»، رویکرد اصلی‌اش اخلاق و دل نبستن به تعلقات دنیوی است. کتاب را انتشارات مدرسه راهی بازار نشر کرده است. ماجرا هم که کاملا برای همه ما آشناست. پدری در لحظه‌های آخر عمرش، 4پسرش را دور خودش جمع می‌کند تا برایشان صحبت کند. او می‌گوید که سال‌هاست تلاش کرده تا لقمه نان حلالی را سر سفره زن و بچه‌هایش بیاورد. او می‌داند که برای پسرانش میراث چندان ارزشمندی به‌جا نگذاشته، اما دوست دارد که به پند و اندرزش توجه کنند؛ اینکه نتوانسته دارایی ارزشمندی برایشان بگذارد، اما اگر دنبال یک دارایی باارزش هستند باید به دنبال بهترین بهار بروند. و چنین می‌شود که هر 4برادر راهی سفرهای دور و دراز می‌شوند تا بهترین بهار را پیدا کنند. در همین سفرهاست که هرکدام ماهیت و شخصیت خودش را نشان داده و به تجربه‌هایی دست می‌یابد. در پشت جلد کتاب آمده: «می‌گویند روزی جوانی به یاد دوران پیری‌اش افتاد. گوشه‌ای نشست و این افسانه را بافت و ساخت و پرداخت».

ذهنیت های آقای پول

  روش وارن بافت

وارن بافت را تا مدت‌ها ثروتمندترین مرد دنیا می‌دانستند. همین الان هم جزو چندتای اول است. اما چیزی که زندگی‌ این فرد را مهم می‌کند، نه ثروت او، بلکه نگاهش و شیوه زندگی خاصی است که دارد. مثلا معروف است که زمانی، روزانه بین 800 تا 1000صفحه کتاب می‌خواند و در کل زندگی ساده‌ای هم دارد. حتی در مستندی که از او ساخته شده، می‌بینیم که هر روز با ماشین خود به مک‌دونالد می‌رفت و ارزان‌ترین صبحانه را سفارش می‌داد و می‌رفت سر کارش. اما چنین آدمی چطور فکر می‌کند و چطور به دنیا نگاه می‌کند؟ می‌توانید به کتاب «روش وارن بافت» مراجعه کنید تا دیدگاه‌های چنین فردی را کشف کنید. البته اگر دنبال روش‌های ثروتمند‌شدن هستید، شاید این کتاب کمتر به درد شما بخورد؛ برخلاف اسمی که دارد. اما اگر دنبال کشف نگاه و نگرش او هستید، قطعا کتاب می‌تواند برایتان کارگشا باشد. کتاب را رابرت هنگستورم نگارش کرده و در این اثر خود، روی نگاه بافت به بازار و کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری و ... تمرکز کرده. در واقع وارن بافت را مهم‌ترین و موفق‌ترین سرمایه‌گذار دنیا می‌دانند و طبیعی است که چنین کتابی می‌تواند برای علاقه‌مندان به بورس و بازار سرمایه و... به شدت کارگشا باشد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید