• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11829
+
-

روزهای زندان رئیس‌جمهور پیشین برزیل

جهان نما
روزهای زندان رئیس‌جمهور پیشین برزیل

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور پیشین برزیل، 2روزی است که به زندان افتاده است؛ زندانی که خود 11سال پیش آن را افتتاح کرد. بیرون زندان، روی پلاکی که در کنار در ورودی نصب شده، اسم او را حک کرده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، برزیل، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین، کم‌کم در حال پذیرش حضور «لولا» در زندان است. پیش از این، انتشار اخباری مبنی بر احتمال زندانی‌شدن او، باعث اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف برزیل شد. لولا شنبه‌شب خود را تسلیم پلیس کرد تا حکم 12سال زندانش آغاز شود. او گفت که خود را «بالاتر از قانون» نمی‌داند و حکم دادگاه را می‌پذیرد. لولا که بین سال‌های 2003تا 2011رئیس‌جمهور برزیل بود، قصد داشت امسال هم در انتخابات شرکت کند تا شاید تاریخ تکرار شود اما زندانی‌شدنش مانع حضورش در انتخابات شد.

لولای 72ساله روز اول زندانش را با نان و کره و یک فنجان قهوه شروع کرد. برای او فضای بهتری نسبت به دیگر زندانیان درنظر گرفته‌اند. سلول 50متری‌اش تلویزیون دارد. او تنها زندانی طبقه چهارم زندان است؛ نزدیک دفتر مسئولان زندان. زندانیان زندان «کوریتیبا» روزی 2ساعت هواخوری می‌روند و هفته‌ای یک‌بار هم خانواده‌شان را می‌بینند. بیشتر آنها جرم‌شان مواد‌مخدر است. دیگر متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در برزیل ازجمله رئیس پیشین مجلس، در زندان دیگری به‌سرمی‌برند. هواداران لولا اما بیرون زندان چادر زده‌اند. آنها می‌گویند این یک بازی سیاسی است و مخالفان لولا برای آنکه مانع حضور دوباره او در قدرت شوند، این بازی را به راه انداخته‌اند.

لولا یک کارگر ساده تراشکاری بود اما به صف فعالان صنفی در برزیل پیوست. فعالیت‌های صنفی و سیاسی لولا، او را به جایگاه رهبری برزیل رساند تا نخستین فرد چپ‌گرایی باشد که بر این مسند می‌نشیند. در دوره ریاست‌جمهوری لولا، برزیل رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای داشت که باعث شد دولت بتواند بودجه‌ کلانی را صرف برنامه‌های تأمین اجتماعی کند. در این دوره، میلیون‌ها نفر از زیر خط فقر نجات پیدا کردند. او دوران ریاست‌جمهوری‌اش را با محبوبیتی بی‌سابقه به پایان رساند. طی 3سال گذشته، مقام‌های عالی‌رتبه برزیلی یکی پس از دیگری در رسوایی‌های مالی گرفتار می‌‎شوند. به جز لولا، خانم دیلما روسف رئیس‌جمهور قبلی و میشل تمر رئیس‌جمهور کنونی هم با اتهام فساد مالی روبه‌رو بوده و هستند. لولا دا سیلوا اتهام‌های وارده به‌خود را رد می‌کند و خواستار تجدیدنظر شده است، اما روند فرجام‌خواهی می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بینجامد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید