• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118286
+
-

وزیر نیرو در یک نشست خبری مجازی اعلام کرد

طرح آب مجانی روی میز هیأت دولت

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به آثار مثبت طرح برق امید و کاهش 12درصدی تعداد مشترکان پرمصرف، از تسری پیدا کردن این طرح به حوزه‌های آب و گاز خبر داد و اعلام کرد: طرح مربوط به این موضوع ظرف روزهای آینده در دولت برای تصمیم‌گیری مطرح می‌شود. به گفته او، اعمال تخفیف صددرصدی روی قبوض برق مشترکان کم مصرف که از ابتدای‌ آبان اجرایی شده، باعث تغییر الگوی مصرف خانوارها شده است. البته اردکانیان جزئیاتی از این طرح و اثر آن بر قبوض برق مصرفی ارائه نداد، اما تأکید کرد: منتظر اواخر آذر هستیم که آخرین روزها در جمع‌آوری نخستین قبض 2ماهه است تا گزارش دقیقی به مردم و مسئولان در این چارچوب ارائه شود.
به گزارش همشهری، دولت در شهریورماه سال‌جاری به وزارت نیرو اجازه داد تا قبض برق مشترکانی که مصرف خود را تا میزان تعیین الگوی تعریف شده، کاهش دهند، با مبلغ صفر ریال توزیع کند. این دومین تدبیر وزارت نیرو درخصوص قبوض برق به‌حساب می‌آید. سال گذشته بود که عملا انتشار و توزیع قبوض کاغذی برق متوقف شد. حالا اردکانیان با بیان اینکه لزوما همه مشترکان خانگی قبض این دوره را اول آبان نگرفته‌اند و برخی شهریور آن را دریافت کرده‌اند، اعلام کرد: طبق برآوردی که انجام شده و پایان آذر قطعی‌تر در این‌باره گزارش خواهد شد. به گفته او، از 40روزی که از زمان طرح گذشته و با میزان اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته استقبال خوبی از برق امید شده، به این معنا که 12درصد از مشترکان پرمصرف - که اصلی‌ترین هدف ما کم کردن تعداد این مشترکان بود - کاهش یافته است. او دیروز در نشستی با خبرنگاران که به‌صورت آنلاین برگزار شد، تأکید کرد: با مراقبت و مواظبت مردم، این تعداد به مشترکان خوش مصرف اضافه شده و به همین میزان هم در مقایسه با سال گذشته 10درصد مشترکان خوش مصرف به گروه کم مصرف‌ها پیوستند. وزیر نیرو امیدوار است که با کاهش 10درصدی مصرف برق در تابستان سال آینده بتواند بخشی از انرژی مصرف نشده برق را به کشورهای دیگر صادر کند.

آب هم مجانی می‌شود
در روزهای اخیر دولت در مصوبه‌ای به وزارت نفت اجازه داد تا از آن دسته از مشترکان گاز که مصرف خود را کم کنند، پول کمتری بگیرد. به همین دلیل گمانه‌های مجانی شدن آب برای کم‌درآمدها و فقرا هم تقویت شد. وزیر نیرو دیروز این گمانه‌ها را تأیید و تأکیدکرد: قرار شده طرح برق امید ‌به حوزه‌های آب و گاز هم تسری پیدا کند. ظرف همین روزها پیشنهاد وزارت نیرو در هیأت دولت مطرح خواهد شد که به محض تصویب، در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. او در عین حال افزود: موضوع آب از حیث شرایط با برق متفاوت است؛ برق را می‌توان در هر نقطه‌ای از کشور که تولید می‌شود به هر نقطه دیگر به واسطه شبکه ارسال کنیم، ولی در آب اینگونه نیست و محدودیت‌ها منطقه‌ای است. وزیر نیرو گفت: به همان میزان که سعی شد در بخش برق سطح مصرف گروه‌های کم‌مصرف انتخاب و یک سوم الگوی مصرف در این بخش، کم مصرف اعلام شود، امید است در بخش آب هم اینگونه باشد تا بتوانند از تخفیف صددرصدی برخوردار شوند.

نفع وزارت نیرو از مجانی شدن آب و برق
وزیر نیرو درباره احتمال کاهش درآمدهای وزارت نیرو با اعمال تخفیف بر قبوض آب و برق می‌گوید: وزارت نیرو به‌عنوان دستگاه مسئول آب و برق به درآمد و عایدی در یک بازه به نسبت طولانی نگاه می‌کند و درآمد اصلی ما در این است که مصرف، صحیح و بهینه‌ باشد و ناچار نباشیم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را در تابستان صرفا برای پشت سر گذاشتن اوج بار انجام دهیم.
به گفته اردکانیان، عایدی ناشی از مدیریت مصرف درآمد بسیار بالایی است که در مقایسه با تخفیفی که به گروه کم مصرف‌ها پاداش داده می‌شود به‌معنای کاهش درآمد نیست و این نگرانی وجود ندارد و در طولانی مدت به‌معنای یکی، دو سال قطعا صنعت برق از این حیث عایدی قابل توجهی خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید