• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118257
+
-

ضد‌ویروس ژاپنی روی کت وزیر سوری

وسیله‌ای که مانند کارت شناسایی یا همان بدج همراه وزیر خارجه سوریه بود به چه دردی می‌خورد و واقعا برای مقابله با کرونا فایده دارد؟

دانش
ضد‌ویروس ژاپنی روی کت وزیر سوری

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 با اینکه دیدار وزرای امور خارجه ایران و سوریه روز دوشنبه انجام شد اما هنوز در شبکه‌های اجتماعی حرف و حدیث درباره بسته‌ای که شبیه کارت به کت فیصل مقداد وصل شده بود زیاد است. این بسته به‌نظر عجیب از تجهیزات مورد توجه سیاستمداران طی ماه‌های اخیر برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا بوده است.  ژاپنی‌ها از چند وقت پیش شکل جدیدی از مبارزه با انتقال ویروس کرونا را از طریق راهی خلاقانه به‌وجود آورده‌اند که تبدیل به امید تازه‌ای برای قطع زنجیره این بیماری شده است. این فناوری که به شکل وسیله‌ای کوچک و قابل اتصال روی لباس مانند کارت شناسایی است، با آزاد کردن دی اکسید کلر مانع از نزدیک شدن پاتوژن‌های موجود در هوا تا شعاع یک متری فرد می‌شود.
در واقع این بسته کوچک با انتشار کنترل شده دی‌اکسید کلر باعث ضدعفونی شدن هوای اطراف فرد می‌شود.
این وسیله با نام تجاری Air Doctor پاتوژن‌های موجود در هوا را که باعث بیماری‌های آنفلوآنزا، سرماخوردگی، آلرژی و همچنین کووید-19می‌شود از بین می برد. به کاربردن این محصول تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا به بیماران آسمی و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، مشکلات قلبی و سرطان دارند، توصیه می‌شود. حتی زنان باردار و کودکان نیز می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

وسیله مطلوب سیاسیون
تاکنون افراد سیاسی برجسته بسیاری از این وسیله ضدعفونی‌کننده هوا استفاده کرده‌اند. «دمیتری پسکوف» سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از این وسیله در نشست‌ها و گفت‌وگو‌ها استفاده می‌کرد. «جینین آنی یز» رئیس‌جمهور موقت بولیوی نیز اخیرا با یکی از این وسایل ضدعفونی‌کننده هوا دیده شده است. جبران باسیل و نبیه بری رهبران سیاسی لبنانی نیز هر دو از این وسیله استفاده می‌کنند. اخیرا نیز وزیر خارجه سوریه در دیدار با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران این وسیله را به جیب کت خود متصل کرده بود. نمایندگان Air Doctor البته تأکید کرده‌اند که محصول آنها نمی‌تواند افراد را در برابر انتقال انسان به انسان ویروس که از سوی سازمان بهداشت جهانی، اصلی‌ترین راه انتقال ویروس نامیده شده است، محافظت کند. دکتر «علی حبیب» سخنگوی شرکت Kiyou Jochugiku که سازنده محصول Air Doctor در خاورمیانه و آمریکا است، می‌گوید دی اکسید کلر منتشر شده از این پاکت درصورتی که فردی بدون ماسک در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند، هیچ تأثیر مفیدی نخواهد داشت: اگر شما سطح آلوده‌ای را لمس کنید، Air Doctor دیگر بی‌فایده خواهد بود. او همچنین توضیح می‌دهد که این وسیله برخلاف نامش - Air Doctor- یک وسیله پزشکی یا محصول دارویی به‌حساب نمی‌آید. طبق گفته‌های دکتر «کریستوف کالی کولای» استادیار دانشگاه فناوری بوداپست، دی اکسید کلر می‌تواند ویروس‌های موجود در هوا را از بین ببرد اما اگر فرد مورد نظر در یک اتاق نه چندان بزرگ و بسته ساکن باشد چنین دستگاه‌هایی می‌توانند فایده بیشتری داشته باشند و به محض اینکه فرد وارد فضای باز شود، دیگر کارایی خود را از دست می‌دهد.

مخالفان دی‌اکسید کلر
برخی دیگر از دانشمندان درباره وسایلی مانند Air Doctor چندان خوش بین نیستند، زمانی که وسیله‌ای با همین کاربری با نام تجاری Shut Out در اوایل شیوع کووید-19در هنگ کنگ وارد داروخانه‌ها شد و به فروش رسید، ویروس‌شناس و ایمنی شناس مطرح دکتر «آریان داویسون» در یک کنفرانس خبری آن را یک کلاهبرداری کامل خواند.
اما حبیب می‌گوید: سیاسیون بسیاری محصول ما را استفاده می‌کنند، درصورتی که نه ما آن را تبلیغ کردیم و نه از آنها درخواستی کردیم. به گمان او از ابتدای شیوع بیماری کووید-19و ساخت این وسیله، حدود نیم میلیون از Air Doctor از سوی افراد مختلف و همچنین انستیتوهایی در آمریکا و خاورمیانه خریداری شده است.
علاوه بر اثبات مفید بودن این وسیله ضدعفونی کننده، همچنان اصلی‌ترین توصیه سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح به‌عنوان مؤثرترین راه در جلوگیری از ابتلا به کووید-19است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید