• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118256
+
-

رقابت چین و آمریکا برای برتری کوانتومی

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از گوگل، حالا چینی‌ها هم با فاصله تقریبا کمی اعلام کرده‌اند به برتری کوانتومی دست پیدا کرده‌اند. دانشمندان چینی ادعا می‌کنند یک کامپیوتر کوانتومی ساخته‌اند که 100تریلیون برابر سریع‌تر از پیشرفته‌ترین ابررایانه جهان (فوگاکو) است که ژاپن آن را ساخته است. نمونه اولیه این دستگاه پیشرو قادر به انجام محاسباتی است که اگر یک کامپیوتر معمولی بخواهد همان کار را انجام دهد میلیاردها سال طول می‌کشد. دستیابی به این موفقیت به این معنی است که این کشور به برتری کوانتومی رسیده است. این یک نقطه عطف مهم به شمار می‌رود، زیرا چین و آمریکا برای دستیابی به فناوری محاسبات کوانتومی در حال رقابت هستند.  این در حالی است که اواخر سال گذشته شرکت گوگل ادعا کرد که در مورد اینگونه ماشین‌ها به برتری دست یافته است. محاسبات کوانتومی یک فناوری نوپاست که از دنیای عجیب فیزیک کوانتوم برای دستیابی به سرعت‌های بالا در پردازش اطلاعات استفاده می‌کند.
کیوبیت‌‌ها، ذرات سازنده‌‌ تمام مواد حتی اتم‌ها یا الکترون‌ها به‌حساب می‌‌آیند. هر یک از کیوبیت‌‌ها می‌توانند در آن واحد، یک وضعیت دوگانه داشته باشند؛ به این معنی که می‌توانند در یک برهم‌‌نهی از تمامی ترکیبات ممکن از صفر و یک قرار گیرند.
ابرکامپیوتر سامیت ساخت شرکت آی‌‌بی‌ام سال‌ها زبانزد خاص و عام برای محاسبات پیچیده بوده است. براساس مقالات منتشر شده کامپیوتر کوانتومی ساخته شده توسط گوگل می‌تواند محاسباتی که انجام آن توسط ابرکامپیوترهایی مانند سامیت 10هزار سال زمان می‌برد را در عرض 3دقیقه انجام دهد!
چنین دستگاه‌هایی ممکن است روزی انقلابی در کارهایی ایجاد کنند که کامپیوترهای معمولی سال‌ها زمان برای انجام آن نیاز دارند؛ مانند طراحی مولکول‌های جدید برای ساخت داروهای نجات‌بخش، بهینه‌سازی‌ برنامه‌ریزی شهری و حمل‌ونقل.
بلومبرگ گزارش داده است، آخرین پژوهشی که از سوی متخصصان دانشگاه علم و صنعت چین(هفی) در مجله Science منتشر شده، حاکی از آن است که هیچ رایانه‌ای فعلا قادر به انجام کار با این سرعت نیست. ایندیپندنت هم در گزارشی اعلام کرده است که این پژوهشگران چینی رویکرد متفاوتی نسبت به روش استفاده شده به وسیله گوگل در محاسبات کوانتومی به‌کار گرفته‌اند. چین برای پیروزی در این مسابقه فناوری تلاش می‌کند که آزمایشگاه ملی جدید علوم اطلاعات کوانتومی را راه‌اندازی کند که هزینه آن 10میلیارد دلار است. این در حالی است که در اوایل سال‌جاری ترامپ یک میلیارد دلار برای تحقیقات هوش مصنوعی و تحقیقات کوانتومی تامین کرده است. ایوانکا، دختر و مشاور ترامپ در اکتبر2019با انتشار توییتی از دولت پدرش به‌دلیل ادعای برتری کوانتومی به وسیله گوگل استقبال کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید