• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118240
+
-

نیستان رفتند و هستان می‎‌‎رسند

سمت‎‌‎گیری بازار موسیقی پس از انتشار «بی ‎‌‎داد» و «گل صدبرگ»

موسیقی
نیستان رفتند و هستان می‎‌‎رسند


  حسین عصاران   

از پی مجوزگیری، انتشار و استقبال از آلبوم‎‌‎های «بی ‎‌‎داد» (کار مشترک گروه‎‌‎های «عارف»، «شیدا» و محمدرضا شجریان)، «آستان جانان» (شامل قطعات اجرا‌شده در کنسرت شجریان و مشکاتیان و ناصر فرهنگ‎‌‎فر در سفارت ایتالیا -1362) و «گل صدبرگ» (کار مشترک شهرام ناظری و هم‎‌‎نوازان، به سرپرستی جلال ذوالفنون)، سال64 را می‎‌‎توان نقطه عطف پررنگی بر جریان غالب موسیقی پس از انقلاب معرفی کرد. به‎‌‎رغم انتشار قبلی و در دسترس‌بودن کارهایی از این دو آوازخوان، با استقبال گسترده از این آلبوم‎‌‎ها بود که گستره‎‌‌‎ای پهن و هموار برای تولید و انتشار کارهایی در فضای موسوم به «موسیقی سنتی» پیش روی کارورزان و مؤسسات انتشاراتی قرار گرفت؛ کارهایی که از یک‎‌‎سو کمترین شباهتی به‎‌‎گونه‎‌‎های موسیقی عامه‎‌‎پسند قبل از انقلاب نداشتند و از سوی دیگر ذیل عناوین مبهمی چون «موسیقی اصیل» و یا «موسیقی عرفانی» با معیارهای برآمده از متن انقلاب هم همراهی نشان می‎‌‎دادند. در سکوت ناشی از حذف دیگرگونه‎‌‎های موسیقی، انحصار نسبی بازار موسیقی به کارهای منتشرشده از صدای این دو آوازخوان (دست کم تا یک دهه پس از این) مؤید همین اعتماد رسمی و استقبال عمومی به این‌گونه است؛ روندی که بیشتر بر‌مبنای اجرای کنسرت (به‎‌‎ویژه در خارج) و سپس مجوزگیری و انتشار همان اجراها در بازار رسمی پیش می‎‌‎رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید