نه مترو نه خط ویژه
شهرداری تهران نسبت به عمیقتر شدن بحران مسکن در کشور هشدار داد
محمد سرابی
سال1364 شهرداری بهدنبال ساخت مترو در تهران بود درحالیکه نه بنیه مالی کافی داشت و نه شرکت و پیمانکاری در کشور قادر به اجرای این پروژه عظیم بود. انگیزه اصلی را سخنرانی حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه بهمنماه سال قبل فراهم کرد که در آن درباره مترو صحبت کرده و نظر موافق مسئولان نظام برای ساخت آن را گرفته بود. در بهمن و اسفند فرصتی برای پرداختن به مترو وجود نداشت اما از ابتدای سال64 و با مصوبه هیأت وزیران، شهرداری رسما تصمیم گرفت تا طرح را به جریان بیندازد. در ماه اردیبهشت محمدنبی حبیبی، شهردار تهران در بازدید از کارخانه واگن پارس اراک گفت که انتظار میرود این کارخانه واگنهای قطار مترو تهران را تامین کند و30شرکت خارجی هم برای اجرای طرح مترو اعلام آمادگی کردهاند. طرح اصلی مترو شامل 4خط برای وصل کردن چهارگوشه شهر به یکدیگر بود. خط یک تجریش را به شهرری و خط دو تهرانپارس را به کن وصل میکرد اما مسیر خط 3و 4 زیاد مشخص نبود.
طرح دیگری که برای رسیدگی به مشکل ترافیک تهران پیشنهاد شد، ایجاد خط ویژه در چند خیابان اصلی بود. مزیت این طرح این بود که دیگر کسی با آن مخالفت نمیکرد و خط ویژه را تجملاتی و لوکس نمیدانست. نیازی هم به جلب نظر گروه یا نهادی وجود نداشت و شهرداری میتوانست با توافق پلیس راهنمایی و رانندگی و چند ارگان دیگر آن را بهوسیله موانع سیمانی اجرا کند. قرار شد ابتدا در خیابانهای انقلاب و جمهوری این طرح اجرا شود تا اتوبوسها برای حرکت اولویت داشته باشند و ساکنان محدوده طرح ترافیک هم به استفاده از اتوبوس تشویق شوند. تخمین زده میشد که 110هزار وسیله نقلیه متعلق به کسانی است که در محدوده طرح زندگی میکنند و اگر طرح بزرگتر شود وسایل نقلیه هم بیشتر میشوند.
بهدلیل اینکه تعویض پلاک برای سالها انجام نشده بود، اطلاعات دقیقی از وسایل نقلیه وجود نداشت. پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز به 5میلیون پلاک جدید داشت که باید ساخته میشد و همینطور سامانه رایانهای تا نقل و انتقالها را ثبت و شیوه بایگانی کردن آنها را عوض کند. هر روز 400خودرو در تهران شمارهگذاری میشد و در کارخانههای ایرانخودرو و سایپا شعبه شمارهگذاری ایجاد شده بود. مشکلی که همچنان خود را نشان میداد کمبود مسکن و تخلف در ساخت خانههای غیرقانونی بود. شهردار تهران هشدار داد شاید در ایران مشکل مسکن به این زودیها حل نشود، اما نباید اجازه تخلفات را بدهیم چون این کار در آینده پیچیدگیهای فراوانی ایجاد میکند که هیچکس قادر به حل آن نخواهد بود. اظهارات او بعد از تخریب تعدادی خانه غیرمجاز در قلعه حسنخان، شهر ری و جاده نظامی بیان شد. شهرداری 200نفر از کارکنان خود در 3 شیفت هشتساعته در حاشیه شهر مأمور جلوگیری از تخلفات ساختمانی کرده بود.
نهادهایی هم بهدنبال قانونی کردن تخلفات بودند. براساس توافق وزیر دادگستری، وزیر مسکن، شهردار و دادستان تهران، تصمیم گرفته شد زمینهایی که دارای حکم اصلی حاکم شرع هستند و هیأت واگذاری زمین هم آن را تأیید میکند، با پرداخت بها، اسناد مالکیت دریافت کنند.
تعدادی ساختمان نیز در مرحله ساخت تخلف کرده بودند اما مالکان ساختمانهای کمتر از 5طبقه میتوانستند بدون ارائه نقشه جدید با پرداخت عوارض تا 60درصد اضافه تراکم بگیرند. در آبان این سال مجلس شورای اسلامی قانون سال1360 که معاملات واحدهای مسکونی در تهران را مشروط به داشتن مجوز (سابقه سکونت) میکرد، لغو کرد و خرید و فروش آزاد شد. این قانون در طول 4سال پیش از آن بیفایده و ناکارآمد بود.
در پایان این سال، مترو هنوز هم مخالفانی داشت که آن را یک وسیله رفاهی میدانستند. شهردار با قائممقام رهبری ملاقات کرد و توضیحاتی درباره مترو داد. در این دیدار به شهردار تأکید شد که برای مترو نیروی کارگری جدید جذب نکند، از اعتبار مناطق محروم هزینه نشود و تامین مخارج پروژه با ساکنان تهران باشد. در انتهای سال64 هنوز کار مترو شروع نشده بود و پولی هم برای عقد قرار داد، وجود نداشت. حتی خط ویژه اتوبوس هم ایجاد نشد.