• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11818
+
-

تنش ارزی در بهارستان

حمله به سیف به‌خاطر یک مشت دلار

مجلس
حمله به سیف به‌خاطر یک مشت دلار

فرزانه آیینی|خبر‌نگار:

قرار بود جلسه دیروزمجلس غیرعلنی باشد و رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در بهارستان حاضر شوند و از علل آشفتگی بازار ارز و طلا در روزهای اخیر بگویند، اما علنی شدن جلسه در مجلس غوغا به پا کرد.

روند برگزاری جلسه پرحاشیه دیروز بهارستان را در گزارش اول و چرایی تغییر تصمیم رئیس مجلس در لغو جلسه غیرعلنی دیروز را در گزارش دوم همشهری بخوانید.

گزارش اول: غوغای ارزی مجلس با دولت

فریادهای استعفا، استعفای نمایندگان خطاب به ولی‌الله سیف و هجوم آنها به جایگاه ناطقان برای ممانعت از سخنرانی رئیس بانک مرکزی صحنه‌ای بود که میزان نارضایتی مجلسی‌ها را از عملکرد دولت در قبال قیمت دلار نمایان کرد. اوج نارضایتی نمایندگان منتقد دولت اما پایین کشاندن و هل دادن سیف از جایگاه ناطقان مجلس بود که صحنه کم سابقه و ناخوشایندی را برای بیننده ایجاد کرده بود.

علی وقف‌چی نماینده زنجان، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر، محمدعلی شاعری نماینده نکا، محمد دهقان نماینده طرقبه و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، نمایندگان عصبانی بودند که بعد از دعوت رئیس مجلس از سیف برای ایراد گزارشش به جایگاه ناطقان رفتند و می‌خواستند مانع سخنرانی او شوند. همین که آنها به جایگاه ناطقان رسیدند قریب به 50نماینده دیگر نیز به سمت جایگاه هیأت رئیسه هجوم بردند. در این میان اما برخی از نمایندگان چون علی مطهری، بهروز نعمتی و محمدرضا تابش تلاش کردند جو را آرام و نمایندگان معترض را از سیف دور کنند.

 علی لاریجانی هم که در صدر مجلس همه جزئیات ماجرا را شاهد بود بی‌وقفه مجلس را دعوت به آرامش می‌کرد. لاریجانی خطاب به معترضان گفت: «مگر آقا نفرمودند اول حرف‌ها را بشنوید و بعد تصمیم بگیرید» و ازنمایندگان می‌خواست به صندلی‌هایشان برگردند.

اما گوش شنوایی در کار نبود. آنچه صحن مجلس را در برگرفته بود عصبانیت جمعی از نمایندگان از اتفاقات رخ داده در حوزه ارزی کشور بود و درخواستشان که برای برگزاری جلسه غیرعلنی به بن بست خورده بود. صدای لاریجانی مدام در همهمه معترضان گم می‌شد و دیگر تذکرهایش به فریاد اعتراض بدل شده بود. او مدام به نمایندگانی که می‌گفتند بنا بر برگزاری جلسه به‌صورت غیرعلنی بوده، می‌گفت از صبح ده‌ها نفر به هیأت رئیسه مراجعه کرده‌اند و خواسته‌اند جلسه علنی باشد. غوغای معترضان جلسه را بی‌نظم کرده بود و سیف در میان معترضان سرگردان و متعجب ایستاده بود تا اینکه لاریجانی اعلام کرد برای نحوه برگزاری جلسه به‌صورت علنی یا غیرعلنی از مجلس رأی استمزاجی می‌گیریم. بنای رأی‌گیری که شد نمایندگان به صندلی‌هایشان بازگشتند و در نهایت با رأی اکثر نمایندگان جلسه علنی ادامه یافت و سیف آماده ارائه گزارشش به مجلس شد. زمزمه اعتراض در مجلس هنوز شنیده می‌شد اما سیف با لحنی آرام گزارشش را ارائه می‌کرد؛ البته حین گزارش برخی نمایندگان چون هادی قوامی نماینده اسفراین مقابل جایگاه او رفتند و به او اعتراض کردند.

بعد از سخنان سیف نوبت به محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی رسید. او به جایگاه رفت و از جلسات کمیسیون اقتصادی با سیف و کرباسیان گزارشی به مجلس ارائه کرد و به رئیس‌جمهور تذکر داد که باید در مسائل اقتصادی صدای واحد از دولت به گوش برسد.

تذکری که به کام لاریجانی هم خوش آمد، رئیس مجلس در تأیید این تذکر گفت: این ایراد وارد است، این چه وضعی است که مشاور رئیس‌جمهور می‌آید می‌گوید قیمت دلار باید بالاتر برود بعد سخنگوی دولت می‌گوید: این سیاست دولت نیست. این افراد را کنترل کنید.

نقد نمایندگان از عملکرد روزهای اخیر دولت در حوزه ارز و طلا چنان بود که توقف قریب به یکساعته گزارش سیف و شنیدن نطق‌های نمایندگان و بررسی کلیات لایحه تجارت در مجلس مانع فروکش اعتراض مجلسی‌ها نشد. آنها پی در پی در پایان جلسه دیروز در‌خواست ارائه تذکر به دولت را داشتند.

گزارش دوم: پشت پرده علنی شدن جلسه دیروز مجلس چه بود؟

در راهروهای بهارستان شنیده می‌شود که ممانعت از طرح شایعات و افشای برخی پشت پرده‌ها در ماجرای افزایش نرخ ارز عامل اصلی لغو شدن جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان است. عزم علی لاریجانی برای برگزاری جلسه علنی کاهش التهابات عمومی در جامعه بوده است.

این که چرا جمعی از نمایندگان در جلسه علنی دیروز عصبانی بودند و چه امری آنها را به سمت سیف حمله ور کرده بود و اینکه علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دیروز مجلس در اصل بررسی داستان اخیر افزایش قیمت ارز چه تأثیراتی داشت را در پایان جلسه دیروز مجلس از نمایندگان جویا شدیم.

محمد محمودی شاه ‌نشین عضو کمیسیون شوراها در این‌باره گفت: متأسفانه وقتی در مجلس جو شکل می‌گیرد جمع قابل توجهی از نمایندگان هم به سمت این جو جذب می‌شوند؛ به همین دلیل بود که وقتی امروز کمتر از 10 نفر از نمایندگان به غیرعلنی بودن جلسه اعتراض کردند یکباره جوی در مجلس شکل گرفت که زیبنده هم نبود.

او در پاسخ به اینکه پیش‌تر هیأت رئیسه اعلام کرده بود که جلسه با حضور سیف و کرباسیان برای بررسی آشفتگی بازار ارز و طلا غیرعلنی خواهد بود چه شد که یک‌بار جلسه علنی برگزار شد، به همشهری خبر داد: علنی شدن جلسه دیروز 2دلیل داشت. یکی تصمیم و ترجیح علی لاریجانی برای جلوگیری از التهاب آفرینی بیشتر در جامعه و دیگر تقاضای حضوری نمایندگان همفکر با ایشان برای علنی بودن جلسه.

محمودی شاه نشین افزود: آنطور که من از اعضای کمیسیون اقتصادی شنیده‌ام درجلسه صبح دوشنبه کمیسیون اقتصادی با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای بررسی ماجرای افزایش قیمت دلار، علی لاریجانی شخصا حاضر می‌شوند و در این جلسه، پشت پرده‌های سیاسی افزایش قیمت دلار با جزئیات شرح داده می‌شود و در پی همین جلسه هم عنوان می‌شود اگر این موضوعات به جامعه منتقل شود میزان التهاب عمومی بیشتر می‌شود؛ لذا علنی‌شدن جلسه مانع طرح این پشت‌پرده‌ها خواهد شد و وجهه رسمی جلسه التهابات را در جامعه کاهش خواهد داد.

او ادامه داد: رئیس مجلس و جمعی از حضار این کمیسیون مشترکا به این تصمیم مشترک می‌رسند که برای برقراری آرامش اجتماعی و کاهش التهابات جلسه غیرعلنی سه‌شنبه علنی برگزار شود؛ به همین دلیل برخلاف اعلام رسمی هیأت رئیسه، جلسه علنی برگزار شد.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، عضو فراکسیون مستقلین هم درباره چرایی عصبانیت جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه دیروز بهارستان، گفت: آنها اصرار به برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی داشتند تا ابعاد پنهان برخی مسائل که در رسانه‌ها هم طرح شده برایشان فاش شود.

نماینده رشت افزود: بنده نیز شخصا خواستار برگزاری جلسه به‌صورت غیرعلنی بودم تا مسائل و موضوعاتی را که به ما رسیده است از مردان اقتصادی دولت بدون تعارف و پرده‌پوشی بپرسیم اما وقتی مجلس علنی است و به‌صورت زنده پخش می‌شود این یعنی دنیا ناظر بر مذاکرات ماست و نمی‌شود خیلی از مسائل را مطرح کرد.

او ادامه داد: هرچند ما از توضیحات ارائه شده قانع نشدیم اما فعلا تضمین دولت را می‌پذیریم، اگر بحث جدیدی رخ دهد این‌بار جلسه‌ای غیرعلنی را تقاضا می‌کنیم تا ابعاد پنهان ماجرا و شایعاتی که به گوش ما رسیده است خیلی شفاف بررسی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید