• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118144
+
-

سانتریفیوژها مناقشه دوباره اروپا و ایران

3کشور اروپایی درباره تصمیمات ایران در حوزه هسته‌ای ابراز نگرانی کردند

تروئیکای اروپا بدون اشاره به ‌پایبندی به تعهدات خود در برجام، نسبت به اقدام ایران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و همچنین تصمیم پارلمان برای توسعه برنامه هسته‌ای کشور ابراز نگرانی کردند. به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوژها نقض توافق هسته‌ای است، آورده‌اند: «اگر ایران درباره حفظ دیپلماسی جدی است، نباید این تصمیمات را اجرایی کند.» آنها در این بیانیه همچنین با ابراز نگرانی از مصوبه اخیر مجلس آن را ناسازگار با برجام توصیف کرده و مدعی شده‌اند که این قانون اگر به مرحله اجرا درآید، برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل‌توجهی توسعه خواهد داد و دسترسی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود خواهد کرد. این کشورها در ادامه از «فرصت‌ مهم بازگشت دولت جدید آمریکا به دیپلماسی» و اظهارات جو بایدن در این‌باره استقبال کرده و مدعی شده‌اند که اجرای تصمیمات اخیر ایران، آن فرصت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اروپا برادری خود را ثابت کند
ابراز نگرانی کشورهای اروپایی از اقدامات و تصمیمات ایران در حوزه برنامه هسته‌ای در حالی است که مقامات کشورمان همواره از عدم‌پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام انتقاد کرده‌اند. روز گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه در بخشی از اظهارات خود در نشست خبری با اشاره به ادعاهایی که توسط برخی از کشورهای اروپایی در موضوع برجام مطرح می‌شود، گفت: موارد عدم‌پایبندی اتحادیه اروپا به برجام و تعهدات خود در رفع تحریم‌ها کاملا روشن است و به آنها گفته شده است. سعید خطیب‌زاده افزود: دوستان ما در اروپا بدانند که آنها در ابتدا باید برادری خود را ثابت کنند، به تعهداتشان عمل کنند و بعد ادعاهای دیگری را مطرح کنند. لیست بلندبالایی از عدم پایبندی  کشورهای اروپایی به تعهداتشان در برجام وجود دارد. وی همچنین تأکید کرد: ایران گفته است که اگر همه طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند اقدامات کاهشی که ایران در چارچوب برجام انجام داده برگشت‌پذیر است و ایران در قبال اجرای کامل تعهدات از سوی طرف مقابل تعهدات خود را نیز انجام می‌دهد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته در اظهارات خود در «گفت‌وگوهای مدیترانه» از نقش اروپا در برجام به‌شدت انتقاد کرد: «آمریکا از برجام خارج شده و محدودیت‌های زیادی را اعمال کرده است. جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرده است. اما اروپا می‌گوید ما متعهد هستیم! متعهد بودن فقط تصویب چند قانون نیست؛  شرکت‌های اروپایی در ایران نیستند، خرید نفت صورت نمی‌گیرد، بانک مشکل دارد و صدها میلیون پوند ما با وجود دستور دادگاه به بهانه مشکلات بانکی پرداخت نشده است.»

راه‌حل ظریف برای اروپا
یکی دیگر از موضوعاتی که تروئیکای اروپا درباره آن ابراز نگرانی کرده است، مصوبه اخیر مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» بود که خواستار عدم‌اجرای آن از سوی ایران شده‌اند؛ این در حالی است که ساعاتی پیش از انتشار بیانیه 3کشور اروپایی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امکان اجرای مصوبه مجلس گفت: «به‌محض اینکه این قانون توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود برای همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت خارجه قابل اجراست.» اظهارات خطیب‌زاده در تأیید سخنان ظریف بود که طی سخنرانی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه در این‌باره گفت: «قانونی در پارلمان تصویب شده که ممکن است ما دوست نداشته باشیم. اما براساس روند دمکراتیک وقتی به قانون تبدیل شد، آن را اجرا خواهیم کرد.» وزیر امورخارجه با بیان اینکه این قانون برای وادار کردن اروپا و آمریکا به اجرای تعهداتشان است، افزود: «دولت ایران براساس بند36 برجام اجرای برخی تعهدات هسته‌ای‌اش را در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و شروع جنگ اقتصادی و نقض برجام توسط اروپا متوقف کرده و در این مصوبه هم اقدامات دیگری پیش‌بینی شده است.» ظریف راه‌حل را «بسیار ساده» دانست و ادامه داد: بازگشت به اجرای برجام، عادی‌سازی‌ روابط تجاری با ایران و توقف درخواست‌های غیرقانونی است. در این صورت نه‌تنها اجباری برای اجرای این قانون نخواهد بود بلکه حتی اقدامات قبلی هم برمی‌گردد و برجام به‌صورت کامل اجرا می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید