• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118126
+
-

روباتی برای آشپزی و شستن همه ظرف‌ها

روبات‌های آشپز در دنیا کم نبوده‌اند اما روبات مولی هم 5000 دستور پخت بلد است هم بعد از غذا ظرف‌ها را می‌شوید

مسیر آینده
روباتی برای آشپزی و شستن همه ظرف‌ها

سرانجام بهترین وسیله آشپزخانه توسط یک دانشمند روس ساخته شد؛ روباتی که بدون کوچکترین دخالت انسانی هم آشپزی می‌کند و هم ظروف باقی مانده را می شوید و جمع می‌کند. البته هزینه داشتن این روبات کاربردی که با فشردن یک دکمه می‌تواند یکی از 5000 دستورپخت غذا در حافظه را اجرا کند، معادل هزینه خرید یک خانه است!
به گزارش گاردین، یک شرکت روباتیک مستقر در لندن روز گذشته از نخستین روبات آشپزخانه در جهان رونمایی کرد و وعده داد که این روبات تمام مراحل آشپزی را از ابتدا تا انتها به تنهایی انجام می دهد و پس از پایان کار نیز همه به هم ریختگی‌ها ازجمله ظروف کثیف را نیز تمیز و مرتب می‌کند.
روبات آشپزخانه مولی که زاییده ذهن ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر روسی «مارک اولینیک» است، وعده‌های غذایی رستورانی استاندارد را بدون اینکه صاحب آن حتی یک انگشت خود را تکان دهد یا غذایی از بیرون سفارش دهد، درست می‌کند.
البته که این روبات ارزان نیست و اولینیک هزینه 248هزار پوندی (حدود 8میلیارد تومان) آن را تأیید می‌کند. البته او با تأیید این هزینه گران‌قیمت ادعا کرده است که تاکنون هزار و 205نفر واجد شرایط برای خرید یکی از این روبات‌های آشپزخانه ابراز علاقه کرده‌اند. به گفته اولینیک قیمت این روبات معادل یک ابرخودرو یا قایق بادبانی کوچک است. البته شرکت سازنده مولی امیدوار است در آینده مدل‌های ارزان تری را به بازار معرفی کند.
اولینیک هنگام راه‌اندازی آشپزخانه روبات در نمایشگاه فناوری اطلاعات خلیج‌فارس در دبی گفت: آنچه در اینجا مشاهده می‌کنید نخستین آَشپزخانه روباتیک مصرفی در جهان است. مانند تمام فناوری‌های پیشرفته ماننداتومبیل‌ها، تلویزیون‌ها و رایانه‌ها این روبات نیز مورد توجه علاقه‌مندان، متخصصان و نخستین خریداران قرار خواهد گرفت و براساس آن قیمت‌گذاری می‌شود.
وی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با گذشت زمان و حجم تولید، کارایی و صرفه جویی در مقیاس، قیمت گذاری‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یابد.
این روبات با کمک تیم اندرسون، مبتکر آشپزی و برنده سری 2011BBC MasterChef ساخته شده است. تکنیک‌های آشپزی اندرسون به‌صورت سه بعدی ضبط شده و با استفاده از الگوریتم‌های سفارشی به حرکات دیجیتال زیبا تبدیل شده است. اندرسون و همکارانش، سرآشپزها نیکول پیزانی و اندرو کلارک 30نوع غذا برای نمایش توانایی‌های سیستم در هنگام راه‌اندازی ایجاد کرده‌اند که هر‌ماه دستورالعمل‌های جدید به آنها اضافه می‌شود. شرکت سازنده مولی می‌گوید که در نهایت مشتریان می‌توانند از بین یک منوی دیجیتال با بیش از 5000 گزینه، غذای مورد نظرشان راانتخاب کنند و همچنین گزینه ثبت غذاهای مورد علاقه خود را داشته باشند.
این فناوری دارای 2 بازوی روباتیک با دستی کاملا مفصلی است که با همکاری با شرکت روباتیک آلمانی Schunk پیشرو در جهان ساخته شده است. به ادعای سازندگان، این روبات قادر است حرکات دست انسان را با اطمینان کامل انجام دهد، این حرکات به روبات اجازه می‌دهد تا مواد تشکیل‌دهنده غذا را از یخچال هوشمند خارج کند، درجه حرارت اجاق گاز را تنظیم کند، ظرف‌ها را در سینک ظرفشویی بگذارد و بردارد، غذا را هم بزند و بشقاب را تزئین کند؛ درست مانند یک آشپز واقعی.

این خبر را به اشتراک بگذارید