• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118096
+
-

اسرا را فراموش نکنید

درخواست ایران از سازمان ملل در زمینه بررسی وضعیت اسرای جنگی

مطبوعات خارجی
اسرا را فراموش نکنید


 آرش نهاوندی 

روزنامه نیویورک تایمز در روز سوم مارس 1985(12اسفند 1363) مطلبی را به گزارش‎‌‎های پیرامون جنگ ایران و عراق اختصاص داد و تیتر زد: «نبرد در پشت خطوط جبهه ایران و عراق». به نوشته این روزنامه، سازمان ملل برای نخستین بار در مسئله وضعیت اسرای جنگ ایران و عراق (جنگ تحمیلی) ورود خواهد کرد. طارق عزیز، وزیر امورخارجه عراق فردا وارد نیویورک خواهد شد تا شورای امنیت سازمان ملل را به‌منظور ایجاد سازوکاری برای تبادل اسرا میان ایران و عراق، تحت فشار بگذارد.
ایران نیز پیش تر و در‌ ماه ژانویه1985 (دی 1363) خواستار بازدید تیمی از سازمان ملل از اردوگاه‎‌‎های اسرای جنگی در عراق و ایران به‌منظور مشخص شدن سرنوشت نیروهای مفقودالاثر ایرانی در جنگ شده بود. این نخستین درخواستی بود که در طول جنگ ایران و عراق برای بررسی وضعیت اسرای جنگی مطرح می‌شد.
براساس برآوردها، حدود 60هزار اسیر جنگی (براساس آمار ارائه شده تا نیمه دوم 1363) در اردوگاه‎‌‎هایی در ایران و عراق، به سر می‎‌‎برند. در گزارش سازمان ملل که در ‌ماه فوریه (بهمن ماه) انتشار یافته، به جزئیاتی درباره وضعیت این اسرا در اردوگاه‎‌‎های اسرای جنگی 2کشور ایران و عراق اشاره شده است. روزنامه نیویورک تایمز ضمن ارائه شرحی از مفاد کنوانسیون ژنو، به جدید‌ترین گزارش سازمان ملل از وضعیت اسرای جنگی در ایران و عراق نیز استناد کرده و نوشته است: در اردوگاه‎‌‎های اسیران جنگی مواردی از نقض کنوانسیون ژنو مشاهده شده است. روزنامه نیویورک تایمز همچنین برای این گزارش خود عکسی از اسرای عراقی را در یکی از اردوگاه‎‌‎های اسرا در ایران، انتخاب کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید