• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117917
+
-

5300 قربانی؛ حاصل جنگ قره‌باغ

جهان نما
5300 قربانی؛ حاصل جنگ قره‌باغ

با گذشت حدود 4هفته از جنگ قره‌باغ و امضای توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بالاخره باکو شمار تلفات نیروهای خود را اعلام کرد.
طبق اعلام دولت آذربایجان، این کشور در طول جنگ 44روزه اخیر، 2783نفر از نیروهای نظامی خود را از دست داده است. بیش از 100نفر از نظامیان آذربایجانی نیز مفقود هستند که احتمال می‌رود اجسادشان در میان اجساد نیروهای ارمنی کشته شده در جنگ باشد. در سوی دیگر میدان، ارمنستان شمار تلفات نیروهای خود و نیروهای نظامی جدایی طلبان قره‌باغ را بیش از 2400نفر اعلام کرده است. کار تشخیص هویت سربازان کشته شده در مناطق درگیری ادامه دارد و هویت اجساد باقی مانده به‌دلیل نبود ‌امکان شناسایی آنها از طریق آزمایش دی‌ان‌ای انجام می‌شود.
مبادله اجساد نظامیان، بخشی از توافق صلحی است که 4هفته قبل میان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و با میانجیگری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شبانه به امضا رسید تا پایان‌دهنده یکی از خونین‌ترین درگیری‌های میان دو طرف باشد. طبق توافق امضا شده، کنترل 7منطقه از خاک آذربایجان که پیش از این طی 3دهه در کنترل نیروهای ارمنی بوده، به نیروهای جمهوری آذربایجان منتقل شده است. همچنین 2هزار سرباز روس در مناطق جدا‌کننده خطوط درگیری مستقر شده‌اند و قرار است طی 5سال مسئولیت حفاظت از صلح را به‌عهده داشته باشند.
تعداد غیرنظامیان کشته شده در جنگ نیز در مجموع حدود 140نفر اعلام شده است. با احتساب میزان تلفات در میان نظامیان، جنگ اخیر قره‌باغ بیش از 5300کشته داشته است. پیش از این در اوایل دهه1990 میلادی، درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ باعث کشته شدن حدود 30هزار نفر شد. یک‌میلیون نفر هم از 2طرف آواره شدند. البته شمار آوارگان آذربایجان بیشتر بود، چرا که نیروهای ارمنی با تحکیم کنترل خود بر منطقه موردمناقشه قره‌باغ و سرزمین‌های اطراف آن، باعث آوارگی ساکنان این مناطق شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید