• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117769
+
-

سرنوشت دلار4200 تومانی در بودجه

سرنوشت دلار4200 تومانی در بودجه


آیا دلار 4200تومانی از بودجه1400 حذف می‌شود؟ اگر مجلس پیشنهاد دولت برای اختصاص 4میلیارد دلار ارز برای معیشت و کالاهای اساسی را نپذیرد، این دلارها در چه بخش‌هایی هزینه خواهد شد؟ 
به‌گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد دولت اصرار دارد باید دلار 4200تومانی در بودجه بماند بر همین مبنا در بودجه سال آینده 2میلیارد دلار برای حمایت از معیشت و 6میلیارد دلار هم برای واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده است. البته در لایحه بودجه سال آینده دولت به مجلس اختیار داده تا بتواند ضمن رد این پیشنهاد 8میلیارد دلاری دولت، مشروط به اینکه اگر به‌جای دلار 4200تومانی، نرخ ارز نیمایی ملاک عمل قرار گیرد، کل پولی که از این محل به‌دست خواهد آمد صرف بهبود معیشت و سلامت خانوارهای ایرانی شود. نمایندگان مجلس اما در گذشته گفته‌اند؛ با اختصاص ارز 4200تومانی در بودجه1400 مخالفند، اما هنوز مشخص نیست در عمل سرنوشت 8میلیارد دلار یادشده چه خواهد شد و بهارستان برای توزیع مبالغ مربوط به ردیف‌های آن چه تصمیمی خواهد گرفت.
در لایحه پیشنهادی بودجه1400 آمده است: درصورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیک به دولت اجازه داده شود تا پول آن را به خزانه واریز کند تا صرف معیشت و سلامت مردم شود.حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه در دفاع از پیشنهاد دولت برای اختصاص 8میلیارد دلار ارز با نرخ 4200تومان می‌گوید: مجلس به دولت اجازه دهد با تشخیص خود این ارز را هزینه کند؛ یعنی اگر دولت تشخیص دهد که ارز ترجیحی باید به روش کنونی هزینه شود، آن را ادامه دهد و اگر تشخیص داد این روش به مصلحت مردم نیست مابه‌التفاوت آن به  سلامت و معیشت مردم اختصاص یابد. 

   دلار 4200تومانی یا کوپن؟

یک احتمال بسیار زیاد این است که نمایندگان مجلس با حذف پیشنهاد دولت برای اختصاص دلار4200 تومانی به کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و همچنین معیشت مردم، تصمیم بگیرند که مابه‌التفاوت ریالی ناشی از آزادسازی نرخ ارز در بودجه سال آینده را در قالب قانون احیای کوپن الکترونیک بین مردم تقسیم کنند. این احتمال وقتی جدی‌تر می‌شود که در بهار سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و انگیزه سیاسی برای برقراری یارانه سوم وجود دارد. اگر مجلس چنین تصمیمی بگیرد، نظام توزیع یارانه به روش مستقیم سه‌گانه خواهد شد و بسیاری از شهروندان علاوه بر یارانه نقدی دوران احمدی‌نژاد، کمک معیشتی دولت روحانی، کارت خرید اعتباری مجلس را هم خواهند گرفت. این در حالی است که کارشناسان و فعالان اقتصادی از زمان اعلام نرخ ارز 4200تومانی خواستار حذف آن شده و می‌گویند: دولت و مجلس به جای دستکاری در بودجه آزاد شده ناشی از اصلاح واقعی قیمت ارز و ادامه فرایند رانت ارزی، از این پول برای حمایت منطقی از معیشت و سلامت مردم استفاده کنند و دست از پول‌پاشی بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید