• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117761
+
-

بهمن بلورین جاویدان

جشنواره فیلم فجر در لابراتوار تصمیم‌گیری آخرین مراحل فنی برگزاری‌اش را طی می‌کند

بهمن بلورین جاویدان

مسعود میر_روزنامه نگار

حدس و گمان‌ها حالا یک مرحله به واقعیت نزدیکتر شده تا دامنه دید در فضای مه آلود برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر - مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور - اندکی گسترده‌تر شود. همین الان که این متن پیش روی شماست آخرین تصمیم مدیران جشنواره فیلم فجر بر این است که جشنواره در بهمن‌ماه برگزار شود و فراخوان شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره هم روی سایت رسمی جشنواره منتشر شده تا در آخرین روز آذرماه وضعیت فیلمسازان و فیلم‌هایی که می‌خواهند در این رویداد مهم شرکت کنند شفاف شود.
البته فراخوان جشنواره در همان نگاه اول از دوتغییر عمده حکایت دارد. اولی درباره بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و در واقع همان سیمرغ مردمی و دیگری درباره هیأت انتخاب.
درباره تغییر اول می‌توان حدس زد که فیلم‌های جشنواره سی و نهم به‌احتمال بسیار زیاد مانند ادوار گذشته مهمان سینماهای مردمی نخواهند شد. در واقع با توجه به شرایط کرونایی باید انتظار داشت که یکی، دو سینما برای نمایش فیلم در اختیار اهالی سینما و رسانه قرار بگیرد و جشنواره سی و نهم از نظر تعداد تماشاگر به‌شدت با وسواس برگزار شود. با این اوصاف اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم حلقه محذوف در برگزاری این دوره جشنواره خواهند بود و چندان اعتبار و معنایی نخواهد داشت.
موضوع بعدی بی اطلاعی از اعضای هیأت انتخاب در فراخوان جشنواره است که البته به‌خودی خود موضوع بسیار مهمی خواهد بود. هر سال تا پیش از شروع جشنواره حواشی بسیاری از سوی سازندگان آثاری که به هر دلیل اعم از نظارتی یا سلیقه هیأت انتخاب از گرودنه رقابت حذف می‌شدند به‌راه می‌افتاد، اما اگر هیأت انتخاب حذف شود، احتمالا این حواشی هم به فراموشی سپرده خواهد شد. نکته مهم اما این است که عده‌ای نبودن اثر و نام از هیأت انتخاب را مرتبط با تعداد فیلم‌های اندک متقاضی برای حضور در جشنواره ویژه امسال می‌دانند. بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شد و آنهایی هم که فیلم‌شان را در این روزگار کرونایی ساختند ترجیح می‌دهند تا درگیر وضعیت بلاتکلیف جشنواره امسال نشوند. جشنواره‌ای که حتی اگر در موعد همیشگی و به‌صورت غیرآنلاین برگزار شود هم باز تنها در قرق اهالی رسانه و سینماگرانی خواهد بود که از فضای این تولیدات چندان بی‌خبر نبوده و نیستند و البته سلیقه و پسندشان چندان ارتباطی با سرنوشت فیلم در اکران عمومی ندارد.
حرف آخر اینکه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر هنوز از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صدای واحدی به گوش نمی‌رسد. درحالی‌که در فراخوان برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر تأکید شده: «سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهل‌ودومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینماگران ایرانی که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته‌اند و نیز اعتلای تولیدات سینمایی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایرانی، حمایت از سینمای خلاق و توسعه اقتصاد سینما بهمن‌ماه۱۳۹۹ در تهران با ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می‌شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده:«ممکن است در زمستان سال‌جاری به‌خصوص بهمن‌ماه موج کرونایی دیگری را شاهد باشیم؛ بنابراین احتمال برگزاری جشنواره به‌صورت قبل در فضای حقیقی امکانپذیر نخواهد بود؛ از این‌رو این جشنواره در فضای مجازی برگزار خواهد شد و چنانچه موضوع برگزاری مجازی این جشنواره در بهمن‌ماه محقق نشود به‌احتمال قوی جشنواره فیلم فجر با تعویق چند ماهه، اوایل سال آینده (۱۴۰۰) برگزار می‌شود.»
احتمال می‌رود صحبت‌های دبیر جشنواره که امروز منتشر خواهد شد تکلیف جشنواره فیلم فجررا مشخص کند و بسیاری امیدوارند مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور مانند بسیاری از جشنواره‌های مهم دنیا که به‌صورت غیرآنلاین و البته با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی برگزار شدند به مسیر خود در بهمن‌ماه ادامه دهد. پس تا آن زمان بهمن بلورین و سینمایی ایران جاویدان...

بسیاری امیدوارند مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور مانند بسیاری از جشنواره‌های مهم دنیا که به‌صورت غیرآنلاین و البته با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی برگزار شدند به مسیر خود در بهمن‌ماه ادامه دهد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید