• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117744
+
-

اسناد


سند  یک
این تصویر، سند تلفنگرام محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در روز اول عملیات «الی بیت‌المقدس» (آزادسازی خرمشهر) به همه فرماندهان سپاه سراسر کشور است که در بخشی از آن آمده: «هم ‎‌‎اکنون خرمشهر، این سرزمین حماسه و خون در انتظار ورود فرزندان دلیر اسلام است. دل‎‌‎های ملت برای آزادی خونین‌شهر می‎‌‎تپد». در این تلفنگرام که روز 10اردیبهشت 1361 ارسال شده، فرمانده‎‌‎کل سپاه به همه فرماندهان مناطق ده‎‌‎گانه سپاه در سراسر کشور دستور داده تا همه توان خود را به جبهه‎‌‎های جنوب برای فتح خرمشهر گسیل کنند.




سند  2
سند طرح عملیاتی نصرت و تعریف سازمان رزم، مربوط به اسناد عملیات بیت‎‌‎المقدس


سند  3
نامه 24فروردین1361 محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، به مدیریت راه‎‌‎آهن کشور با هدف هماهنگی برای ترابری نیروها قبل از عملیات بیت‎‌‎المقدس


سند  4
نامه «حمید معینیان» از مسئولان ارتشی قرارگاه مرکزی کربلا در تاریخ دوم فروردین1361خطاب به فرماندهی کل سپاه که درآن وضعیت و استقرار یگان‎‌‎های دشمن قبل از آغاز عملیات فتح‌المبین ارائه شده‎‌‎است.


سند  5
ژاندارمری جمهوری اسلامی طی نامه 15آبان 1361به وزارت کشور، نقاط تحت‌اشغال یا آتش دشمن در غرب و جنوب کشور در نواحی باختران و خوزستان را به شرح زیر اعلام کرده است:
1- ناحیه ژاندارمری باختران: ارتفاعات مشرف به قصرشیرین، ارتفاعات مشرف به دشت ذهاب، ارتفاعات زینل‎‌‎کش مشرف به خان‎‌‎لیلی، ارتفاعات سه‎‌‎تیان مشرف به نفت‎‌‎شهر، ارتفاعات تپه 343و تپه شیلو، ارتفاعات چلات در منطقه دهلران، ارتفاعات حمرین در منطقه موسیان، شهرهای نفت‎‌‎شهر و خسروی زیرآتش است، پاسگاه‎‌‎های خسروآباد، آمینه، تپه‎‌‎گل، رضاآباد، حیدرآباد، بازرگان، تلخاب مشرف به منطقه سومار و تنگ بیجار و پاسگاه‎‌‎های عنبر، واوی، ربوط، قراء شوشه سفلی و علیا و قبرستان شهر نوسود
 2- ناحیه ژاندارمری خوزستان: پاسگاه‎‌‎های شلمچه، حدود، مومنی در نوارمرزی خرمشهر بین خاکریز دشمن و آخرین خاکریز پدافند خودی و پاسگاه‎‌‎های طلائیه قدیم و کوشک در نوارمرزی هویزه زیرآتش دشمن هستند، پاسگاه‎‌‎های فکه، سوبله، قراء فکه، دویرج، طاووسیه، رشیده، صفریه در نوارمرزی بستان و ارتفاعات مشرف به آنها در دست دشمن است.


سند  6
با گذشت یک سال از تجاوز نظامی عراق به جمهوری اسلامی ایران و درآستانه عملیات ثامن الائمه (شکست حصرآبادان) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نامه‎‌‎ای به وزارت دفاع ملی از کمبود مهمات شکایت می‎‌‎کند. این سند نشان می‎‌‎دهد نیروهای مسلح در تامین گلوله خود نیز دچار مشکل بوده‎‌‎اند. این نامه را معاونت عملیات و اطلاعات ستاد نیروی زمینی ارتش در تاریخ 29شهریور1360یعنی یک هفته قبل از عملیات ثامن‎‌‎الائمه تهیه و سرهنگ ایرج سپهر از طرف فرماندهی نیروی زمینی ارتش (سرتیپ ظهیرنژاد) آن را امضا کرده است.


سند  7
این سند به تاریخ 30اردیبهشت1361از نخستین گزارش‎‌‎های تهیه شده درباره عملیات بیت‎‌‎المقدس است که در بخشی از آن آمده است: با اتمام عملیات فتح‎‌‎المبین به رزمندگان اسلام ابلاغ گردید تا هرچه سریع‎‌‎تر خود را برای عملیاتی دیگر از سری طرح‎‌‎های کربلا آماده سازند... یگان‎‌‎ها و واحدهای رزمی ظرف مدت اندکی موفق شدند خود را برای شروع عملیات بزرگی همچون بیت‎‌‎المقدس آماده سازند. می‎‌‎توان اذعان کرد که از ویژگی‎‌‎های این عملیات، سرعت یگان‎‌‎ها در امر بازسازی نیروها و آماده کردن برای نبردی سهمگین بوده، آن‎‌‎هم بعد از عملیات فتح‎‌‎المبین (که فاصله بین دو عملیات یک‎‌‎ماه بود) دراین مدت دشمن بیش از یک‎‌‎سال ونیم در منطقه مستقر بوده و تدابیر دفاعی خود را در فرصت کافی تقویت کرده بود، دراین فاصله اندک رزمندگان اقدامات بسیاری را به‎‌‎منظور آماده‎‌‎سازی عملیات صورت دادند که اهم آنها عبارتند از:
شناسایی‎‌‎های دقیق از خطوط مقدم و مواضع در عمق دشمن، بازسازی یگان‎‌‎های عمل‎‌‎کننده، نقل و انتقال سنگین و گسترده از منطقه عملیات فتح‎‌‎المبین به محورهای سوسنگرد، اهواز- آبادان، طراحی عملیات (سازمان رزم- تعیین خط حد و محورهای عملیاتی- تعیین محل و پایان عملیات و خطوط پدافندی)، آموزش نیروها متناسب با نوع عملیات و پیگیری و تهیه نسبی امکانات لازم.
 
اهداف این عملیات: 
- انهدام نیروی دشمن، حداقل بیش از 2 لشکر
 - آزادسازی حدود 5400کیلومترمربع از خاک ایران؛ ازجمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید
 - خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن
 - تأمین مرز بین‎‌‎المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه)
 - آزادسازی جاده اهواز - خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن.


سند  8
این تصویر مربوط به صفحه نخست گزارش نشست تاریخ هفتم مهرماه سال 1360، یعنی دو روز پس از پیروزی عملیات ثامن‌الائمه در شکستن حصر آبادان است که طی آن فرماندهان به بررسی نتایج و نقاط ضعف و مثبت این عملیات پرداختند. دراین گزارش اظهارات افراد ذیل منعکس شده است: رحیم صفوی، معینیان، خرازی (دارخویین)، باقری، عساکره (جاده ماهشهر آبادان)، رشید (ایستگاه 7)، بنادری و صفوی (فیاضیه). محتوای جلسه، شامل بررسی نقاط ضعف و قوت عملیات و نیروهای عمل‌کننده و تحلیل شرایط است.


سند  9
 سندی به تاریخ نهم اردیبهشت1361که مربوط به ابلاغ از طرف فرماندهی مشترک قرارگاه نصر درباره نحوه ادغام یگان‎‌‎های سپاه و ارتش و مسئولیت شبکه مخابرات، محوربندی عملیات و چگونگی اعمال فرماندهی درجریان عملیات بیت‎‌‎المقدس است که به امضای حسین حسنی‎‌‎سعدی و حسن باقری رسیده‎‌‎است.


سند  10
گزارشی به تاریخ 30دی‎‌‎ماه1360که به سند به‎‌‎دست‌آمده از دشمن با عنوان «رهنمود فرمانده‎‌‎کل نیروهای مسلح» با طبقه‎‌‎بندی سری، قبل از آغاز عملیات فتح‎‌‎المبین، برای یگان‎‌‎های عراقی ارسال شده است.



سند  11
سندی که مربوط به گزارش لحظه‌به‌لحظه عملیات بیت‎‌‎المقدس از سوی بخش «مدیریت تحلیل نبرد» تیپ 25کربلا که به‎‌‎صورت مختصر و دست‎‌‎نویس تهیه شده و محدوده زمانی ساعت 00:55
روز 10/ 2/ 61تا 14:19همان روز را دربر می‎‌‎گیرد.


سند  12
سندی که نشان می‎‌‎دهد احمد کاظمی، فرمانده تیپ  8نجف‎‌‎اشرف برای شب اول عملیات بیت‎‌‎المقدس کلمه شناسایی «یا محمد یا علی» را که توسط قرارگاه فتح تعیین شده، ابلاغ می‎‌‎کند.


سند  13
سندی به تاریخ دوم فروردین1361که اسامی بعضی از یگان‎‌‎های شرکت‎‌‎کننده در عملیات فتح‎‌‎المبین را مشخص می‎‌‎کند.


سند  14
«احمد غلامپور» و «سیروس لطفی» از قرارگاه عملیاتی قدس، ساعت آغاز و رمز مرحله نخست عملیات بیت‎‌‎المقدس (یا علی) را به یگان‎‌‎های تابعه اعلام می‎‌‎کنند.


سند  15
دستخط خبر آزادسازی خرمشهر که توسط محمود کریمی علوی (علویجه) گوینده خبر آزادسازی خرمشهر، از رادیو خوانده شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید