• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117686
+
-

هوای آلوده در شهر نیمه تعطیل

تهران دیروز آلوده‌ترین روز سال را پشت سرگذاشت

هوای آلوده در شهر نیمه تعطیل

محمد سرابی_خبرنگار


شهر نیمه تعطیل شد، اما آلودگی هوا دست برنمی‌دارد. هر سال با شروع فصل وارونگی دما، دولت بلافاصله مدرسه‌ها را تعطیل می‌کرد تا رفت‌وآمد را کمتر کند. امسال به‌دلیل کرونا مدرسه‌ها بسته و کرکره مغازه‌ها پایین است و اداره‌ها نیمه‌تعطیل شده‌اند، اما بازهم شاخص آلودگی دیروز بالا رفت و به بیشترین میزان در 8ماه گذشته رسید و غبار تیره همه‌جا را پوشاند. 
بعد از یک هفته بارندگی از روز شنبه شاخص آلودگی از 100کمتر و آسمان تهران پاک شده بود، اما این شرایط چند روز بیشتر ادامه نداشت و در چهارشنبه دوباره آلودگی افزایش پیدا کرد و در نخستین ساعات بامداد شاخص از 150 بالاتر رفت. با روشن شدن آسمان، آلودگی اندکی کاهش پیدا کرد، اما در عصر این روز عدد شاخص به 165 رسید. روز چهارشنبه شاخص آلودگی هوا در مشهد هم از 130 گذشت و به‌معنای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.
 هفته گذشته - بنا به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - اگرچه بارش‌های خوبی در سطح شهر تهران داشتیم، اما متأسفانه سرعت باد بسیار کم بود که این مسئله سبب شد آلاینده‌ها فرصتی برای خروج از شهر نداشته باشند. کاهش دما هم به آلودگی هوا اضافه کرد؛ زیرا سبب شد که آلاینده‌های هوا در ارتفاعات پایین باقی بمانند و درنتیجه بر غلظت آنها افزوده شود. بنابراین هوای تمیز چند روز بیشتر تداوم نداشت. 
محدودیت‌های مربوط به وضعیت قرمز بیماری کرونا باعث شده تا رفت‌وآمد در مرکز شهر به شکل قابل‌توجهی کم شود. ظاهرا تعطیلی اصناف و ادارات باید باعث کاهش استفاده از خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی هوا شود. به گفته سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران با شروع محدودیت‌های کرونا، جریان ترافیک صبحگاهی تهران حدود ۲۰درصد و ترافیک عصرگاهی نیز ۳۸درصد کاهش داشته است.
خودرو‌های سواری شخصی، روز‌ها به‌دلیل تعطیلی کلی در شهر تردد نمی‌کنند و شب‌ها هم درصورت حرکت در خیابان‌ها 200هزار تومان جریمه خواهند شد. پس باید هوای شهر در ساعات اول صبح پاک باشد، اما آنچه دیده می‌شود این است که صبح‌ها هوای شهر همچنان آلوده است.
 باید به این موضوع توجه داشت که خودرو‌های سنگین دیزلی که بعضی از آنها کالا‌های مصرفی را حمل می‌کنند، همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهند و شب‌ها بیشتر از هر زمان دیگری فعال هستند. همچنین صنایع و کارخانه‌ها هم که بسیاری از آنها با سوخت مازوت کار می‌کنند، فعال هستند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره می‌گوید: از عوامل اصلی آلودگی هوا در تهران تردد خودروهای دیزلی است. باتوجه به آنکه برخی از این خودروها اقلام ضروری را حمل می‌کنند، تردد آنها ممنوع نشده است و همچنان بر آلودگی هوا تأثیرگذار هستند. بخش زیادی از ذرات معلق زیر 2.5میکرون که آلودگی مؤثر در فصل سرد است، از خودروهای گازوئیلی و صنایعی که گازوئیل و مازوت می‌سوزانند، وارد هوای شهر می‌شود؛ به همین دلیل، لازم است در زمینه انجام معاینه فنی خودروهای سنگین و نیز استفاده از فیلتر مناسب در دودکش صنایع، نظارت بیشتری صورت گیرد.
حسین شهیدزاده در مورد تأثیر نوع سوخت بر میزان آلودگی هوا گفت: کیفیت سوخت مصرفی در تهران به‌خصوص سوخت دیزلی نسبت به سال‌های ابتدایی دهه۹۰ بسیار بهتر شده و مدت‌هاست هم بنزین و هم گازوئیل نمونه‌برداری شده از جایگاه‌های تحویل سوخت، معمولاً در محدوده مجاز قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید