• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117584
+
-

ریسکی که جواب داد

سازندگان «شرم» از بازی مرحوم گرجستانی و چگونگی جایگزین شدن سیاوش طهمورث گفتند

گزارش
ریسکی که جواب داد

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

از میان سریال‌هایی که در این شب‌های قرنطینه روی آنتن می‌رود، سریال «شرم» احمد کاوری است؛ سریالی که توانسته جزو مجموعه‌های پرمخاطب باشد. سریال شرم از هفته اول آذر‌ماه جایگزین سریال «صفر بیست‌ویک» جواد رضویان و سیامک انصاری شد؛ سریالی 30 قسمتی که از شبکه3پخش می‌شود و احمد کاوری، کارگردانی و امیرمهدی پوروزیری، تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. این سریال اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آماده‌ تصویربرداری شد. با این حال، پس از چند‌ ماه سختی و رو‌به‌رو شدن با چالش‌هایی همچون مرگ ناگهانی بازیگر شناخته‌شده (سیروس گرجستانی) و شیوع ویروس کرونا، سرانجام‌ ماه گذشته در پردیس تئاتر خاوران تهران تصویربرداری آن به پایان رسید.

یک ملودرام اجتماعی
قصه‌ سریال روایتگر زندگی چند خانواده است که هر کدام از شخصیت‌های آن گرفتاری‌های خاص خود را دارند که درنهایت همه آنها با یک نخ تسبیحی به هم وصل می‌شوند. سناریوی سریال را سعید فرهادی نوشته که سابقه نگارش سریال‌های «پریا» ساخته حسین سهیلی‌زاده و «تا ثریا» ساخته سیروس مقدم را هم دارد.
وداع با گرجستانی و بازگشت پورعرب و شجاع‌کاوه
 این سریال آخرین حضور مرحوم سیروس گرجستانی در دنیای بازیگری و بازگشت ابوالفضل پورعرب به یک سریال تلویزیونی بعد از 4سال است. همچنین، اردلان شجاع‌کاوه پس از ۱۰ سال غیبت در تلویزیون، در این سریال مقابل دوربین رفته است.

نقش عزیز آقا را برای گرجستانی نوشتیم
احمد کاوری، کارگردان این سریال درباره جایگزینی سیاوش طهمورث به جای مرحوم سیروس گرجستانی به همشهری می‌گوید: «کاراکتر عزیزآقا را براساس مرحوم گرجستانی طراحی کرده بودیم و از آنجا که در اواسط کار مرحوم گرجستانی را از دست دادیم، بازطراحی این شخصیت متناسب با یک بازیگر دیگر برای ما بسیار سخت بود، اما بعد از درگذشت ناگوار گرجستانی، با تهیه‌کننده و عوامل کار که گفت‌وگو کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید این اتفاق به شکلی بیفتد که یاد مرحوم گرجستانی به بهترین شکل ممکن ماندگار شود و حاصل زحمت ایشان که این مدت با ما همراه بودند، هدر نرود.»

یک ریسک بزرگ
این کارگردان ادامه می‌دهد: «گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم، اما به‌خاطر اینکه سیاوش طهمورث دوستی دیرینه‌ای با مرحوم گرجستانی داشت و هم توانمندی انتقال آن اتمسفر و آن حال و هوا را دارا بود، کار را به ایشان سپردیم. این دو عزیز سابقه همکاری مشترک با هم داشتند و در نمایش «معرکه در معرکه» نیز با هم کار کرده بودند. واقعاً این جایگزینی هم برای ما و هم پذیرش آن برای آقای طهمورث سخت بود، ولی درنهایت احساس کردیم که مخاطب حق دارد که آخرین هنرنمایی مرحوم گرجستانی را ولو آنکه ناتمام مانده باشد در تلویزیون ببیند و ریسک تغییر بازیگر یک نقش را پذیرفتیم و امیدوارم که نتیجه این ریسک برای مخاطبان رضایت‌بخش بوده باشد.»

قدردان طهمورث هستیم
امیرمهدی پوروزیری، تهیه‌کننده این سریال به همشهری می‌گوید: «درگذشت مرحوم گرجستانی بسیار تلخ و در عین حال شوکه‌آور بود؛ چراکه ما زمان زیادی را در کنار ایشان گذرانده ‌بودیم و برای خلق هرچه بهتر نقش «عزیزآقا» بارها با ایشان گفت‌وگو کردیم. ایشان هم که نزدیک به 45سال سابقه فعالیت هنری داشتند، کاملا همراه بودند و برای بهتر شدن سریال تلاش می‌کردند.» وی توضیح می‌دهد: «بعد از درگذشت ایشان، گزینه‌هایی که شایسته ادامه این مسیر بودند و جایگاهی هم‌سنگ مرحوم گرجستانی داشتند را بررسی کردیم تا به کسی برسیم که هم متناسب این نقش باشد و هم جایگاه هنری و کسوتی نزدیک به مرحوم گرجستانی داشته باشد. به‌خاطر ضیق زمانی هم به‌طور همزمان با چند نفر وارد مذاکره شدیم، اما برخی از عزیزان هنرمند که متوجه ضیق زمانی و فشار روانی این اتفاق بر گروه بودند، تلاش می‌کردند از این ماجرا سوءاستفاده کنند و شرایط عجیب و غریب و عددهای هنگفتی را به‌عنوان پیش‌شرط مطرح می‌کردند. اما خوشبختانه جناب سیاوش طهمورث که جایگاه شناخته‌شده‌ای در بازیگری کشورمان دارند، قبول زحمت کردند و ادامه این نقش را عهده‌دار شدند که این اتفاق هم با سطح کیفی کاملاً خوبی رقم خورد. اما شهامت پذیرش ادامه نقش بعد از مرحوم گرجستانی چیزی بود که بابت آن قدردان جناب طهمورث هستم.»
طهمورث و ادامه بازی مرحوم گرجستانی
سیاوش طهمورث که نقش ناتمام زنده‌یاد سیروس گرجستانی را در سریال شرم به پایان رسانده، به‌عنوان بازیگر جانشین، به بینندگان معرفی شد. او در بخش‌هایی از صحبت‌هایش پیش از آغاز نقش‌آفرینی عنوان کرد که ابتدا دلش نمی‌آمده تا جای مرحوم گرجستانی را در این سریال پر کند. طهمورث که بازی او در مجموعه تلویزیونی شرم از امشب و همزمان با ششمین قسمت از سریال آغاز شد، در اواسط پخش درباره این جایگزینی توضیحاتی را ارائه کرد. او خطاب به بینندگان سریال شرم گفت: «در این موقعیت بد و بیماری کرونا و دیگر مسائل و مشکلات، امیدوارم حال شما خوب باشد. متأسفانه جلوی خیلی از اتفاقات را نمی‌توان گرفت. مدام داریم تسلیت می‌گوییم و تسلیت معنای خودش را از دست داده است. ما دچار این تسلیت گفتن‌ها شده‌ایم.» طهمورث اضافه می‌کند: «یکی از هنرمندان خوب، آقای گرجستانی رفت؛ بدون خداحافظی رفت و ما را متأسف کرد. دوستان مانده بودند که مرحوم گرجستانی با خودش نقش عزیز آقا را هم برده و نقش عزیزآقا بدون سیروس ماند. به من گفتند بیا عزیز آقا را زنده کن تا بار دیگر سرپا شود. دلم نمی‌آمد اما مجبور شدم عزیزآقا را به یاد او زنده کنم؛ امیدوارم مرا جای عزیز آقا بپذیرید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید