• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117554
+
-

تعطیلی بزرگ‌ترین رویداد فناوری عکاسی جهان

نمایشگاه فتوکینا پس از ۷۰سال به دلایل مختلف ازجمله کاهش شدید تقاضا در بازار فعلا تا اطلاع ثانوی لغو شده است

چشم‌انداز آینده
تعطیلی بزرگ‌ترین رویداد فناوری عکاسی جهان

بزرگترین نمایشگاه تجهیزات عکاسی و تصویربرداری در جهان به نام فتوکینا که همیشه محل رونمایی از جدیدترین فناوری‌های این صنعت بود به‌نظر قربانی روند تجاری‌سازی‌ شده است.
هرچند در یک سال اخیر لغو نمایشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا کم سابقه نبوده است، اما در این یک مورد به‌صورت مستقیم این بیماری عامل این تعطیلی به‌حساب نمی‌آید.
به‌گزارش تک رادار، برگزارکنندگان رویداد فتوکینا به‌تازگی اعلام کردند که بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات عکاسی و تصویربرداری جهان برای مدت نامعلومی لغو شده است. طبق یک بیانیه عمومی، برگزارکنندگان این نمایشگاه اعلام کردند که زوال روز‌افزون بازار دوربین و عکاسی علت اصلی لغو شدن این نمایشگاه تجاری است که از سال1950 در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود.
فتوکینا 70سال مهم‌ترین مکان تولیدکنندگان تجهیزات عکاسی برای به رخ کشیدن فناوری‌ها خود ازجمله دوربین، لنز، سنسورها و همه تجهیزات مربوط به عکاسی و تصویربرداری بوده است و در واقع مرکز تجاری اصلی برای صنعت تصویربرداری به‌حساب می‌آمد.
اما بدبیاری‌های فتوکینا از سال2017 شروع شد، زمانی که برگزار‌کنندگان اعلام کردند این نمایشگاه تجاری دوسالانه از سال2018 تبدیل به رویدادی سالانه خواهد شد و البته تعداد روزهای برگزاری از 6روز به 4روز کاهش خواهد یافت. برنامه دوسالانه نمایشگاه در دنیای عکاسی آنالوگ معنا داشت، چرا که فناوری با نمونه اولیه تولیدات در غرفه نشان داده می‌شود، تا یک یا 2سال بعد به بازار عرضه شود، اما در دنیای دیجیتال، کل شرکت‌ها و بخش‌های بازار می‌توانند در بازه زمانی دو ساله کلی کار انجام دهند. بعد از اینکه فتوکینای2018 طبق برنامه در ‌ماه سپتامبر پیش رفت، نمایشگاه بعدی به ‌ماه مه سال2019 موکول شد، از آنجایی که 7‌ماه بین دو رویداد فرصت بسیار کمی برای شرکت‌کنندگان برای توسعه مفاهیم و به نمایش گذاشتن محصولات جدید بود، نسخه سال2019 فتوکینا به ‌ماه مه2020 منتقل شد. اما این بار همه‌گیری بیماری کووید-19 عامل لغو این نمایشگاه شد و به اعلام مقامات برگزار کننده، سال2022 به‌عنوان زمان برگزاری آن درنظر گرفته شد که با روندی که شاهد آن هستیم بعید است دیگر این نمایشگاه برگزار شود.

خارج از تقویم جهانی
زمانی بود که سازندگان دوربین منتظر برگزاری نمایشگاه فتوکینا بودند تا تولیدات جدید خود را عرضه کنند، اما این روند مدت‌هاست که رو به زوال رفته است و برندهای مطرح و بزرگ دنیای دوربین مانند سونی، نیکون، کانون و فوجی فیلم خارج از فضای نمایشگاه جهانی، در رویدادهای خصوصی خود از محصولات جدیدشان رونمایی می‌کنند. علاوه بر این، سایر نمایشگاه‌های تجاری فناوری مانند CES در لاس وگاس و IFA در برلین به صحنه‌های محبوب همه فناوری‌ها ازجمله صنعت عکاسی تبدیل شده‌اند. حتی شرکت‌هایی بزرگ فناوری مانند اپل، مایکروسافت و... سال‌هاست تصمیم گرفته‌اند که رویدادهای ویژه خود را برگزار کنند که در آن فرصت کنترل بیننده و پیام‌ها را دارند. از این رو این شرکت‌ها سال گذشته در رویداد سالانه فناوری CES در لاس‌وگاس شرکت نکردند و برای عرضه محصولات خود  برنامه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی برگزار کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید