• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117545
+
-

هجوم ملخ‌ها در سومین سال پیاپی

پیگیری
هجوم ملخ‌ها در سومین سال پیاپی

فاطمه عباسی- خبرنگار

همانطور که سازمان نباتات کشور پیش‌بینی کرده و هشدار داده بود، جمعیت ملخ صحرایی برای سومین سال پیاپی از سمت جنوب کشور وارد شده و در موج اول، مزارع و مراتع استان‌های هرمزگان، خوزستان و به تازگی استان بوشهر را مورد حمله قرار داده‌است. سرپرست روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تمامی استان‌های جنوبی در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند به همشهری می‌گوید: نخستین فرود ملخ صحرایی به استان هرمزگان در منطقه بشاگرد بود که تاکنون در ۴۴ هکتار مبارزه و در حدود ۳۰ هزار هکتار ردیابی علیه ملخ‌های صحرایی در این استان صورت گرفته است. پس از آن استان خوزستان و شهرستان‌های آبادان، ماهشهر و هندیجان آلوده شدند. در چند روز گذشته نیز استان بوشهر از منطقه دیلم تا بندر گناوه مورد هجوم این آفت قرار گرفت که در این استان نیز در حال  مبارزه با آن هستیم.
فرود عوض‌پور به سخت‌تر شدن مبارزه با ملخ‌های صحرایی در شرایط کرونایی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که امسال به‌علت شیوع بیماری، تعداد نیروهای اعزامی برای سمپاشی و دیده بانی کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه امسال احتمالاً حجم زیادی از ملخ‌ها از آسمان ایران عبور خواهند کرد و شاهد حمله گسترده‌تری خواهیم بود، ادامه می‌دهد: تیم‌های سازمان حفظ نباتات در حال آماده‌باشند  تا به سرعت وارد عمل شوند و با ملخ‌ها در کانون‌های فرود این آفت مبارزه کنند.   همچنین تمام امکانات و تجهیزات مقابله‌ای در استان‌ها فراهم شده است.
عوض‌پور در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه جهت حرکت جمعیت ملخ صحرایی به سمت جنوب شرقی کشور است، پیش‌بینی می‌کنیم استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان مورد هجوم بیشتر این آفت قرار بگیرند.  البته آمادگی لازم برای مبارزه در این استان‌ها وجود دارد.
سرپرست روابط عمومی سازمان حفظ نباتات اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی را 400میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: پیش‌بینی ما این است که امسال در مساحتی حدود یک میلیون هکتار با ملخ‌ها مبارزه شود. به همین علت تامین بودجه مورد نیاز در حال پیگیری  است. تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها تزریق شده است و ۵ میلیارد تومان دیگر نیز تا اوایل هفته آینده به‌ استان‌ها می‌رسد‌. وی با بیان اینکه در شرایط نرمال از اواخر دی و اوایل بهمن حمله اصلی و سراسری ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان به سمت ایران آغاز می‌شود، می‌گوید: آمادگی‌های لازم از نظر امکاناتی مانند سمپاش و هواپیما فراهم و موارد لازم نیز در این زمینه آموزش داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید