آیندگانیها به صنعت حملونقل جان میدهند
پیشبینی درباره گسترش ماهواره
محمدناصر احدی
یکی از نخستین مجلات تخصصیای که در سالهای بعد از انقلاب شروع بهکار کرد و انتشارش تا به امروز ادامه یافته، «ماهنامه صنعت حملونقل» است. گفته میشود این ماهنامه از دل مجله «تهران اکونومیست» قبل از انقلاب درآمد و در محل مجله توریستی «جهانگرد»- که چند نفر از همکاران و شاگردان فیروز گوران (سردبیر روزنامه «آیندگان») در آن مشغول بهکار بودند- نطفه بست و در دفتر نشر «روزنه» کارش را آغاز کرد. پس از تعطیلی آیندگان، گوران به صنعت حملونقل پیوست که قربانعلی ذرقانی آن را بنیاد گذاشت. از شماره 8، عمید نائینی- که او هم از اعضای شورای سردبیری روزنامه آیندگان بود- به مجله آمد و به این ترتیب پای آیندگانیهای دیگری همچون مسعود بهنود، مسعود مهاجر و محمد قائد نیز به دفتر این نشریه باز شد. در سالهای نخست بعد از انقلاب، نشریات، امتیاز دائمی نداشتند و دستاندرکاران این ماهنامه مطالب هر شماره را پیش از انتشار به وزارت ارشاد میبردند تا مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه مطلبی اجازه انتشار نمییافت، مطلب دیگری را جایگزین آن میکردند. صنعت حملونقل، در کنار مطالب تخصصی درباره ترانزیت کالا و کشتیرانی و کامیون و کسبوکار، مطالب فرهنگی و هنری و ادبی هم منتشر میکرد و به همین دلیل خیلی زود مخاطب عام پیدا کرد. مرحوم حسین شهیدی در کتاب «روزنامه نگاری در ایران؛ از رسالت تا حرفه» مینویسد: «در سال1369، مقالهای در صنعت حملونقل بهدرستی پیشبینی کرد که با وجود ممنوعیت گیرنده تلویزیون ماهواره، این دستگاه بهزودی به خانههای ایرانیان وارد خواهد شد و با نشاندادن شیوههای دیگر زندگی، چشمداشتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان را بالا خواهد برد و از علاقهشان به برنامههای تلویزیون داخلی خواهد کاست». این ماهنامه در سالهای ابتدایی دهه 70 به مسائلی میپرداخت که حتی این روزها هم نمیشود به راحتی دربارهشان سخن گفت. حولوحوش سال1373، نائینی از صنعت حملونقل جدا شد تا به همراه برخی از اعضای تحریریه، ماهنامه «پیام امروز» را راه بیندازد. در طول سالهایی که صنعت حملونقل منتشر شده با مسائل مختلفی همچون مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده و حتی گویا یکبار در سال1385 این نشریه اعلام ورشکستگی کرد. هماکنون همایون ذرقانی، فرزند قربانعلی، سردبیر این ماهنامه است.