حافظ روحانی
آغاز جنبشهای مردمی که به پیروزی انقلاب در بهمن سال1357 منجر شد جمعی از هنرمندان را در مقابل این پرسش قرار داد که کارکرد هنر در وضعیت انقلابی کنونی چیست. پاسخ همه هنرمندان فعال در اواخر دهه1350 به این پرسش یکسان نبود؛ چنانچه جمعی از هنرمندان باسابقهتر به شکل دائمی یا موقت کشور را ترک کردند. جمعی از هنرمندان اما تصمیم به همراهی با انقلاب گرفتند تا جریانی در هنر ایران شکل بگیرد که بعدتر هنر انقلاب خواندهشد.
عمده این هنرمندان، دانشجویان چند دوره دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و شاگردان محبوب و نزدیک به هانیبال الخاص بودند. لااقل در آن دوره مشخص تاریخی الخاص به همراهی هنر با جامعه معتقد بود و این باور را از اوایل دهه1350 تبلیغ میکرد. الخاص در عینحال معلمی کاریزماتیک است و تأثیر این کاریزما را میتوان در جمعی از شاگردانش دید؛ چه آنها که گرایشات چپگرایانه داشتند و چه آنها که باورهای مذهبی داشتند و بعدتر در بنانهادن حوزه هنری مشارکت کردند.
اما علاوه بر شاگردان الخاص، فارغالتحصیلان و دانشجویان دانشکده هنرهای تزئینی هم در جریان انقلاب نقش ایفاکردند. درحالیکه گروهی از شاگردان الخاص اشاره میکنند که او در کلاسهایش کتابهایی از نقاشان دیواری مکزیکی را به آنها نشانمیداد، در دانشکده هنرهای تزئینی محمدحسن شیددل نقاشی دیواری را تدریس میکرد. در آثار محدود باقیمانده از شیددل میتوان گرایش انتقادی را دید و تأثیر او و آموزههایش را میتوان روی شاگردانش در این دانشکده مشاهده کرد.
هنر انقلاب از دل یک جریان انتقادی آغاز شد که پیشتر در آثار بهمن محصص، اردشیر محصص و هانیبال الخاص به چشم میآمد. ولی شروع جدی جریان را میتوان در اوایل دهه1350 در آثار رحیم ناژفر یا ایوب امدادیان مشاهدهکرد؛ آثاری که هر چند نشانهای از تشویق به انقلاب نداشتند، اما نخستین گامهای یک رخداد را نشان میدادند؛ گامهایی که در سال1357 تاریخ را تغییر داد.
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب :
117383
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/68xlO
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved