• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117276
+
-

سقوط آزاد نرخ در بازار مواد پروتئینی آغاز شد

کاهش قیمت مرغ به محدوده 25هزار تومان

کاهش 50درصدی تقاضا و افزایش توزیع مرغ دولتی، قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه را با کاهش 10تا13هزار تومانی به 25تا30هزار تومان رساند

بازار
کاهش قیمت مرغ به محدوده 25هزار تومان

افزایش عرضه مرغ دولتی و افت 50درصدی تقاضای خرید، موجبات سقوط آزاد قیمت مرغ گرم در بازار خرده فروشی را فراهم آورده و دیروز قیمت هرکیلوگرم مرغ در سطح خرده فروشی به محدوده 25تا 30هزار تومان کاهش یافت.
به گزارش همشهری، در دومین روز عرضه مرغ گرم با نرخ دولتی 18هزار و 500 و مرغ منجمد با قیمت 15هزار تومان، زمینه شکست قیمت‌ها در بازار خرده فروشی فراهم شد. فعالان بازار از احتمال بازگشت قیمت‌ها به سطح نرخ مصوب 20هزار و 400تومانی ستاد تنظیم بازار سخن می‌گویند. قیمت مرغ هفته گذشته به مرز 38تا 40هزار تومان هم رسید اما با توزیع مرغ منجمد در مراکز عرضه مستقیم و افت 50درصدی تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید خانوارها، روند قیمت‌ها شیب نزولی به‌خود گرفت. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: در برخی واحدهای صنفی خرده فروشی در سطح کلانشهر تهران، دیروز قیمت مرغ با افت 10تا 13هزار تومانی مواجه شد و نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم به 25تا 30هزار تومان رسید. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با همشهری از افزایش سهمیه عرضه مرغ دولتی در مغازه‌های سطح شهر تهران از دیروز(یکشنبه) خبر داد و اعلام کرد: تنها در روز نخست اجرای طرح، 250تن مرغ گرم و منجمد در واحدهای صنفی توزیع شد.
 مهدی یوسف خانی تأکید کرد: از دیروز، یکشنبه، مرغ گرم بدون محدودیت با قیمت 17هزار و 600تومان در اختیار واحدهای صنفی سطح شهر تهران قرار گرفته و این واحد‌ها نیز به عرضه مرغ تازه با قیمت حداکثر 18هزار و 500تومان به مشتریان ملزم هستند. همچنین هر کیلوگرم مرغ منجمد با نرخ 14هزار تومان در اختیاراین واحدهای صنفی قرار می‌گیرد و این واحدها باید آن را حداکثر با قیمت هر کیلوگرم 15هزار تومان به مشتریان عرضه کنند.

کاهش تقاضا برای مرغ گران
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری در برخی مغازه‌های مرغ فروشی سطح شهر تهران حاکی از سقوط آزاد قیمت مرغ و افت شدید تقاضای خرید، در آن دسته از واحدهای صنفی که هنوز از سهمیه مرغ دولتی استفاده نکرده و مرغ را با قیمت آزاد عرضه می‌کنند،است. خبرنگاران همشهری می‌گویند؛ برخی واحدهای صنفی عرضه مرغ در غرب تهران که مدعی بودند مرغ با نرخ دولتی دریافت نکرده‌اند، هر کیلوگرم مرغ گرم را بنابر کیفیت و محل کشتار با نرخ 25تا حداکثر 30هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کردند؛ با وجود این خریدار چندانی برای خرید مرغ گرم و منجمد از اینگونه واحدهای صنفی وجود نداشت. درحالی‌که اغلب واحدهای مرغ فروشی مستقر در اطراف میدان میوه و تره بار منطقه تهرانسر، در غرب تهران، که موفق به دریافت سهمیه مرغ گرم و منجمد با نرخ دولتی شده بودند، هر کیلوگرم مرغ گرم را کمتر از نرخ مصوب 20هزار و 400تومانی ستاد تنظیم بازار و به قیمت دولتی 18هزار و 500تومان به مشتریان عرضه می‌کردند. در اینگونه واحدهای صنفی اقبال مشتریان به خرید مرغ، نسبت به دیگر واحدهای صنفی که مرغ را به نرخ آزاد عرضه می‌کردند، بیشتر بود و حتی برخی از این واحدهای صنفی با شلوغی و ازدحام مشتری مواجه بودند.

کوتاه شدن صف‌های خرید
گزارش‌های دریافتی حاکی است: دیروز با افزایش عرضه مرغ گرم و منجمد دولتی در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صف‌های خرید مرغ از اینگونه مراکز عرضه مستقیم کوتاه‌تر شده و اغلب مشتریان خرید مرغ گرم با نرخ 18هزارو500تومان را به خرید مرغ منجمد 15هزار تومانی ترجیح می‌دادند.
در میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم مرغ تازه به نرخ ۱۸ هزارو۵۰۰، مرغ منجمد ۱۵ هزار و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ (به وزن یک کیلو و ۷۶۰ گرم) به قیمت ۲۵ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه مرغ با نرخ دولتی، موجب تحریک نسبی تقاضای خرید این ماده پروتئینی در بین خریدارانی شده که طی هفته گذشته قدرت خرید هر کیلوگرم مرغ گرم به نرخ 38تا 40هزار تومان را نداشتند و از خرید مرغ تا تثبیت و منطقی شدن قیمت‌ها خودداری می‌کردند. درصورت تداوم عرضه مرغ دولتی می‌توان منتظر ریزش بیشتر قیمت‌ها در واحدهای صنفی بود که به هر دلیلی در مقابل کاهش قیمت مرغ مقاومت می‌کنند.

کاهش قیمت مرغ زنده درب مرغداری
محمد علی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از استمرار روند نزولی قیمت مرغ درمرغداری‌ها خبر داد و گفت: دیروز، یکشنبه، متوسط قیمت فروش هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود که با این روند نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ گرم آماده طبخ در بازار آزاد به ۲۶ هزار و در برخی نقاط ۳۰ به هزار تومان رسید. او با بیان اینکه طبق روال معمول، طی چند روز نخست‌ماه با واریز حقوق‌ کارمندان و کارگران تقاضا برای خرید مرغ در بازار افزایش می‌یابد، گفت: در مواقعی که قیمت بالا می‌رود، برخی برای خرید مرغ هجوم می‌برند که این روزها با افزایش عرضه مرغ دولتی و تداوم تولید، بازار مرغ به سمت تعادل می‌رود. همچنین با استمرار توزیع نهاده‌های دامی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ متعادل شود اما درصورتی که نهاده تامین نشود، نرخ مرغ مجدد افزایش می‌یابد. کاهش قیمت مرغ زنده در مرغداری و افزایش کشتار و عرضه مرغ گرم در مراکز عرضه مستقیم و واحدهای صنفی سطح شهر تهران و کاهش نرخ مرغ در حالی است که هنوز هم نرخ عرضه مرغ تازه در برخی واحدهای صنفی سطح شهر تهران اختلاف چشمگیری با نرخ 18تا 20هزار تومانی مرغ پیش از گرانی اخیر یا قیمت مصوب 20هزار و 400تومانی ستاد تنظیم بازار دارد.

 از خروج دلال‌ها تا توزیع استارتاپی
کاهش قیمت خرده فروشی مرغ موجب شده تا مسئولان وزارت جهادکشاورزی که طی 10روز گذشته از هرگونه اعلام نظر در مورد گرانی این محصول پروتیئنی خودداری می‌کردند از شکست دلالان بازار مرغ خبر دهند. دیروز وزیر جهادکشاورزی در حاشیه نشست ویژه کمیسیون کشاورزی مجلس که برای بررسی چرایی گرانی مرغ برگزار شد با اعلام اینکه بازار مرغ را از دست دلالان و واسطه‌ها در بخش عمده‌فروشی درآوردیم، گفت: با دستور رئیس‌جمهور مرغ گرم و مرغ منجمد با کیفیت را وارد بازار کردیم.
کاظم خاوازی، در مورد راهکارهای جلوگیری از تشکیل صف برای توزیع مرغ دولتی، افزود: در روزهای نخست توزیع مرغ دولتی صف‌هایی ایجاد شد که اکنون این صف‌ها کلاً در میدان بهمن و سطح خرده‌فروشی حذف و توزیع مرغ گرم و منجمد به میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی واحدهای صنفی سطح شهر منتقل شده است. همچنین برای جلوگیری از تشکیل صف ‌اکنون استارتاپ‌های بزرگی اقدام کرده‌اند تا مرغ تازه را در خانه‌های مردم در اختیارشان قرار دهند. او گفت: با این اقدامات قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم که قبلا درمیدان بهمن 35هزار تومان بود به 18هزار و 500تومان کاهش یافت. خاوازی افزود: کمبود نهاده‌های تولید مرغ را پیگیری‌ می‌کنیم تا تمام واحدهای تولیدی بتوانند این نهاده‌ها را در اختیار داشته باشند.

تداوم توزیع مرغ دولتی در میادین
رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، از تداوم توزیع مرغ تازه به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار تهران خبر داد و گفت: مشکلی در زمینه تامین و توزیع مرغ گرم و منجمد نداریم و مردم می‌توانند به راحتی با درنظر گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این اقلام را از میادین میوه و تره بارخریداری ‌کنند. سعید راد با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای تداوم عرضه مرغ گرم و منجمد در میادین میوه تره بار شهرداری تهران انجام شده است، از مردم خواست تا در خرید مرغ عجله نکنند و افزود: با توجه به اعمال محدودیت‌های کرونایی ۲۵۰ میدان و بازار میوه و تره بار شهرداری تهران آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان را دارند زیرا این میادین و بازار‌های میوه و تره بار طی ۷ روز هفته در خدمت شهروندان بوده و زمان فعالیت این مراکز حتی یک ساعت هم کاهش نیافته است. راد با اعلام اینکه وضعیت موجودی محصولات و کالا‌ها در میادین میوه و تره بار را به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌کنیم تا کمبودی برای عرضه انواع میوه و تره بار نداشته باشیم، گفت: علاوه بر توزیع محصولات تنظیم بازاری مانند مرغ که در اختیار میادین میوه و تره بار قرار می‌گیرد، همه سعی کرده‌ایم تا در زمینه عرضه محصولاتی همچون روغن، گوشت قرمز، تخم مرغ و برنج نیز کمبودی برای عرضه این اقلام وجود نداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید