• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117257
+
-

گفت‌وگو با رئیس‌جمهور

بنی‎‌‎صدر: تحریم‎‌‎های غرب به ایران در حال جنگ آسیب می‎‌‎زند

مطبوعات خارجی
گفت‌وگو با رئیس‌جمهور


  آرش نهاوندی 

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 13ژانویه 1981(23دی 1359) به نقل از ابوالحسن بنی‎‌‎صدر رئیس‎‌‎جمهور وقت ایران تیتر زد: «تحریم ‎‌‎های غرب به ایران در حال جنگ آسیب می‎‌‎رساند». این روزنامه نوشت: «ابوالحسن بنی‌صدر اعلام کرد ضد‎‌‎حمله‎‌‎ای که او یک هفته قبل، فرمانش را (در جبهه‎‌‎های جنگ) صادر کرده بود به‎‌‎دلیل تحریم‎‌‍‌‎های غرب علیه ایران، موفقیت‎‌‎آمیز نبود».
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از گفت‎‌‎وگوی بنی‎‌‎صدر با خبرگزاری پارس (خبرگزاری ایرنا) نوشت: «از آنجایی که ما با این دشواری‎‌‎ها (تحریم‎‌‎های اقتصادی غرب) مواجه هستیم، زمان نقش بسیار مهمی برای ما بازی می‎‌‎کند». بنی‎‌‎صدر در این گفت‎‌‎وگو همچنین از مردم ایران خواست تا در جریان جنگ از خود بردباری نشان دهند و مقامات را تحت فشار انجام عملیات نظامی عجولانه (در جبهه‎‌‎های جنگ) نگذارند؛ «امکان دارد در نتیجه انجام عملیات عجولانه و نسنجیده، نیروهایی که اکنون در اختیار داریم را نیز از دست بدهیم.» پیش‌تر و در روز جمعه هفته گذشته نیز بنی‌صدر در سخنانی در جمع سفرای ایران در خارج از کشور اعلام کرده بود که دفاع از کشور در برابر عراق هزینه زیادی خواهد داشت. او افزود: «تسلیم نشدن (در برابر دشمن) شرایط را سخت کرده است، اما درصورتی که تسلیم شویم شرایط و وضعیت بسیار سخت‎‌‎تر خواهد شد».
او همچنین اعلام کرد که ما باید با قاطعیت به جنگ ادامه دهیم تا به دنیا ثابت کنیم که حاضریم هزینه آزادی خود را بپردازیم.
منظور بنی‎‌‎صدر از «دشواری‌‎‌‎ها» در سخنانش، نتایجی بود که قطع ارتباط تجاری کشورهای غربی با ایران به بار آورده است. آمریکا ارتباط اقتصادی خود را با ایران پس از واقعه تسخیر سفارت آمریکا در 4نوامبر1979(13آبان1358) قطع کرده بود و سایر کشورهای غربی هم بعد از آن ارتباط اقتصادی خود را با ایران قطع کردند. به نوشته نیویورک تایمز، شواهدی وجود دارد که نشان می‎‌‎دهد ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر به میلیاردها دلار دارایی خود در آمریکا که به دستور جیمی کارتر مسدود شده، نیاز دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید